Fundamentem dziecięcego poczucia bezpieczeństwa jest stałość. Nagła utrata kontaktu z ważnym opiekunem, jakim jest szkolny wychowawca, może być niezwykle trudna. Tym razem dzieci nie miały możliwości przygotowania się na przerwę od chodzenia do szkoły, jak w przypadku zwykłych ferii zimowych czy wakacji letnich. Decyzja dorosłych je zaskoczyła i w dużej mierze na pewno przestraszyła. Dlatego warto zadbać o ciągłość relacji ze swoimi wychowankami – zadzwonić do nich, wysłać wiadomość, nawet zbiorowy liścik albo zebrać się na odwagę i nagrać krótki filmik.
Storytelling to po prostu tworzenie wspólnej narracji, które stało się nie tylko metodą badawczą w naukach społecznych, ale i sposobem na integrację wymianę doświadczeń, lepsze poznanie siebie nawzajem. Odkąd ludzie potrafią mówić, nieustannie coś sobie opowiadają, pragną być wysłuchanym, zrozumianym i zapamiętanym. We współczesnej szkole uczniowie uczą się słuchać i zapamiętywać, ale czy potrafią opowiadać?
Mimo że prowadzenie zdalnych lekcji nie jest już tak nieznanym lądem, jak wiosną, wciąż trudno jest w gąszczu narzędzi internetowych znaleźć takie, które rzeczywiście wprowadzą w pracę pewien komfort. Zwłaszcza, jeśli praca dotyczy udzielania pomocy psychologicznej lub pedagogicznej. Bardzo trudno jest przecież zadbać o intymną atmosferę wtedy, gdy dziecko znajduje się z rodziną w domu. Jednak przerwanie takiej pomocy mogłoby przynieść negatywne skutki. Stąd pomysł krótkiego przeglądu programów, które są darmowe lub mają bezpłatną wersję próbną.
Jeśli miałabym określić najczęstsze problemy, z którymi do gabinetu psychologicznego przychodzą rodzice i nauczyciele dzieci brak motywacji byłby w pierwszej trójce. Czym tak naprawdę jest motywacja? Dlaczego jedni uczniowie zarażają energią, a z innych klas wychodzimy z poczuciem bezsilności, związanej z niemalże apatycznym podejściem uczniów?
Przejście do klasy czwartej to dla dzieci czas wielu zmian i konieczność integracji w nowym środowisku, choć najczęściej z tą samą grupą klasową. W tym roku w niektórych szkołach integrację będzie trzeba przeprowadzić zdalnie. To interesujące, ale również trudne wyzwanie dla wychowawcy klasy. Jak przeprowadzić reintegrację grupy?
Nowy uczeń w klasie, która jest zintegrowana, a uczniowie spędzili ze sobą przynajmniej jeden rok szkolny, może być szansą i równocześnie ciekawym doświadczeniem. Jednak by tak się stało wychowawca musi odpowiednio przeprowadzić ucznia przez proces adaptacji, a przynajmniej wesprzeć go w tym nastawiając pozytywnie uczniów tworzących już zespół. Jest to szczególna sytuacja, gdy uczeń powtarza klasę. W artykule zostaną przedstawione wskazówki dla wychowawców, które pomogą w pomyślnym zintegrowaniu nowego ucznia z klasą.
Ostatni rok szkoły średniej to zdecydowanie jeden z najbardziej stresujących etapów w edukacji młodego człowieka. Uczniowie muszą nie tylko przygotować się do matury, ale stoją również przed licznymi wyborami, rzutującymi na ich dalsze życie. Chociaż te decyzje muszą podejmować samodzielnie, to zdecydowanie potrzebują wsparcia ze strony osób starszych. Dlatego ważną rolę w życiu maturzystów odgrywają nauczyciele i rodzice lub opiekunowie. Artykuł zawiera wskazówki, jak udzielać takiego wsparcia i czego zdecydowanie unikać.
Adaptacja dziecka w pierwszej klasie szkoły podstawowej jest niezwykle znaczącym momentem w życiu i rzutuje na cały dalszy etap jego edukacji. Wymaga zaangażowania nauczycieli i rodziców, ale przede wszystkim ogromnej odwagi ze strony samych uczniów. Artykuł przedstawia charakterystykę adaptacji dziecka w pierwszej klasie szkoły podstawowej oraz zwraca uwagę na jej istotne obszary.