Coraz częściej w szkolnych statutach pojawiają się zapisy istotnie wpływające na swobodę uczniów w odniesieniu do wyglądu. Niektóre zakazy spotykają się ze sprzeciwem uczniów, niekiedy także rodziców. Sprawdź, jakie regulacje może zawierać statut. Dowiedz się, czy dyrekcja może zakazać farbowania włosów, malowania paznokci lub wprowadzić zakaz makijażu w szkole.
Przejście do szkoły średniej to długo wyczekiwana zmiana – dla jednych ekscytująca, dla innych przerażająca. Jak pomóc uczniom przetrwać pierwsze tygodnie i sprawić, by dobrze poczuli się w klasie i w szkole? O czym pamiętać, mając na uwadze, że adaptacja uczniów pierwszych klas w szkole ponadpodstawowej może zostać ponownie przerwana przez pandemię?
Wielu uczniów ma trudności z artykułowaniem wypowiedzi na przed grupą osób. Niezauważone stają się przeszkodą w kontaktach społecznych oraz dalszej ścieżce edukacyjnej. Artykuł zwraca uwagę na to, jak ważna jest sztuka wystąpień publicznych. Autorka wskazuje, jak rozwijać umiejętność wypowiadania się w obecności innych osób.
Zgodnie z przepisami ustawy Prawo oświatowe, na wniosek rodziców dyrektor przedszkola lub szkoły do której dziecko zostało przyjęte, może zezwolić na spełnianie przez dziecko odpowiednio obowiązku poza placówką obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą. Wielu rodziców zastanawia się, czy można uczyć się bez szkoły. Dla wielu natomiast edukacja domowa to najlepsze z możliwych rozwiązań.
Życie uczniów toczy się nie tylko w szkole, ale również w czasie wolnym. Jest to czas wielu interakcji, kontaktów, a przez to również konfliktów. Czy dyrektor szkoły i nauczyciele mogą i powinni ingerować w sytuacje, które rozgrywają się poza szkołą i o których wiedzą rodzice? Co robić, jeżeli nauczyciele posiadają wiedzę na temat niewłaściwych zachowań, na które nie reagują rodzice?
Budowanie relacji z rówieśnikami to jedno z najważniejszych zadań rozwojowych dzieci w młodszych klasach szkoły podstawowej. Wspólne zabawy, konflikty, rozmowy i współpraca to codzienność uczniów w wieku 7–9 lat – i zarazem doskonała okazja do rozwijania kompetencji interpersonalnych. Jak nauczyciele mogą wspierać ten proces w sposób naturalny i atrakcyjny dla dzieci? W artykule przedstawiono sprawdzone metody oparte na zabawie, które pomagają uczniom klas I–III tworzyć i pogłębiać relacje w grupie.
Na każdym etapie edukacji egzaminy są źródłem stresu. Dla uczniów ostatniej klasy szkoły podstawowej jest to pierwsze doświadczenie sprawdzenia wiedzy i umiejętności, które przekłada się na ich przyszłość. Wielu z nich odczuwa silny lęk, pojawiają się krytyczne myśli o samym sobie i swoich kompetencjach. Jak poradzić sobie z napięciem egzaminacyjnym tak, by zadziałało mobilizująco i nie utrudniło pisania testów?
Stopniowy powrót do zajęć stacjonarnych sprawia, że coraz więcej dyrektorów decyduje się na zwoływanie rad pedagogicznych w formie stacjonarnej. Pojawia się pytanie – czy w takim razie już w maju można zorganizować stacjonarne zebranie z rodzicami?
Szkoła to miejsce, które łączy ludzi w różnym wieku, z odmiennymi doświadczeniami, temperamentami, możliwościami i ograniczeniami. Jest to również dobre miejsce na rozwijanie umiejętności społecznych. Jednak nie stanie się to samoistnie bez odpowiedniej stymulacji. Chociaż w systemie brakuje przestrzeni na oddziaływania mające wzmocnić kompetencje społeczne, to można skorzystać z dostępnych metod i dać im głos. Taką możliwość dają elementy metody społeczności terapeutycznej.
Do szkoły wrócili najmłodsi uczniowie – zdezorientowani, odizolowani w domach przez kilka miesięcy, po miesięcznej przerwie zimowej. W najgorszej sytuacji są pierwszoklasiści – do szkoły chodzili zaledwie kilka tygodni, nie zdążyli zaadaptować się do nowych warunków, gdy życie postawiło przed nimi i ich rodzicami poważne zadanie – naukę zdalną. W takich okolicznościach o konflikty w klasie nietrudno. Jak sobie z nimi radzić?