Zgodnie z przepisami ustawy Prawo oświatowe, na wniosek rodziców dyrektor przedszkola lub szkoły do której dziecko zostało przyjęte, może zezwolić na spełnianie przez dziecko odpowiednio obowiązku poza placówką obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą. Wielu rodziców zastanawia się, czy można uczyć się bez szkoły. Dla wielu natomiast edukacja domowa to najlepsze z możliwych rozwiązań.
Życie uczniów toczy się nie tylko w szkole, ale również w czasie wolnym. Jest to czas wielu interakcji, kontaktów, a przez to również konfliktów. Czy dyrektor szkoły i nauczyciele mogą i powinni ingerować w sytuacje, które rozgrywają się poza szkołą i o których wiedzą rodzice? Co robić, jeżeli nauczyciele posiadają wiedzę na temat niewłaściwych zachowań, na które nie reagują rodzice?
Budowanie relacji z rówieśnikami to jedno z najważniejszych zadań rozwojowych dzieci w młodszych klasach szkoły podstawowej. Wspólne zabawy, konflikty, rozmowy i współpraca to codzienność uczniów w wieku 7–9 lat – i zarazem doskonała okazja do rozwijania kompetencji interpersonalnych. Jak nauczyciele mogą wspierać ten proces w sposób naturalny i atrakcyjny dla dzieci? W artykule przedstawiono sprawdzone metody oparte na zabawie, które pomagają uczniom klas I–III tworzyć i pogłębiać relacje w grupie.
Na każdym etapie edukacji egzaminy są źródłem stresu. Dla uczniów ostatniej klasy szkoły podstawowej jest to pierwsze doświadczenie sprawdzenia wiedzy i umiejętności, które przekłada się na ich przyszłość. Wielu z nich odczuwa silny lęk, pojawiają się krytyczne myśli o samym sobie i swoich kompetencjach. Jak poradzić sobie z napięciem egzaminacyjnym tak, by zadziałało mobilizująco i nie utrudniło pisania testów?
Stopniowy powrót do zajęć stacjonarnych sprawia, że coraz więcej dyrektorów decyduje się na zwoływanie rad pedagogicznych w formie stacjonarnej. Pojawia się pytanie – czy w takim razie już w maju można zorganizować stacjonarne zebranie z rodzicami?
Szkoła to miejsce, które łączy ludzi w różnym wieku, z odmiennymi doświadczeniami, temperamentami, możliwościami i ograniczeniami. Jest to również dobre miejsce na rozwijanie umiejętności społecznych. Jednak nie stanie się to samoistnie bez odpowiedniej stymulacji. Chociaż w systemie brakuje przestrzeni na oddziaływania mające wzmocnić kompetencje społeczne, to można skorzystać z dostępnych metod i dać im głos. Taką możliwość dają elementy metody społeczności terapeutycznej.
Do szkoły wrócili najmłodsi uczniowie – zdezorientowani, odizolowani w domach przez kilka miesięcy, po miesięcznej przerwie zimowej. W najgorszej sytuacji są pierwszoklasiści – do szkoły chodzili zaledwie kilka tygodni, nie zdążyli zaadaptować się do nowych warunków, gdy życie postawiło przed nimi i ich rodzicami poważne zadanie – naukę zdalną. W takich okolicznościach o konflikty w klasie nietrudno. Jak sobie z nimi radzić?
Obecny rok szkolny obfituje w wiele ograniczeń – jednym z nich jest utrudnienie w organizacji wolontariatu dla uczniów szkół podstawowych. Obostrzenia dotyczące kontaktów społecznych, izolowanie osób niepełnosprawnych, starszych, przewlekle chorych nie pozwalają na to, by uczniowie mogli bezpośrednio angażować się w pomoc potrzebującym. Jednak dla chcącego nic trudnego – istnieje wiele możliwości pomagania na odległość.
Ostatnie tygodnie obfitują w intensywne wydarzenia o charakterze społeczno-politycznym. Na ulicach trwają demonstracje, media huczą ściągając uwagę widzów na różne sposoby, pokazując skrajnie odmienne treści na te same tematy. Dzieci obserwują rodziców, którzy wyrażają swoje poglądy w sposób bardzo emocjonalny, czasem dla nich mało zrozumiały, wywołujący strach. Co może zrobić nauczyciel, by wesprzeć zagubione dzieciaki?
Wigilia klasowa jest ważnym wydarzeniem dla większości uczniów. To czas, kiedy mogą ze sobą porozmawiać i nikt nie będzie ich uciszać, kiedy mogą w przyjemnej atmosferze pobawić się, pośpiewać i zmniejszyć dystans dzielący ich oraz nauczycieli. Szczególnie przyjemne są wspólne przygotowania do Mikołajek, dekorowanie klasy, planowanie menu, wymyślanie atrakcji, a przede wszystkim – wymiana upominków. Jednak jak zorganizować Wigilię podczas pandemii?