Dostosowania wymagań edukacyjnych niezależnie od przyczyn stosowania, bardzo często może budzić wiele sprzeczności zarówno wśród rodziców, jak i uczniów. Z jednej strony pojawia się zrozumienie, z drugiej zaś poczucie niesprawiedliwości. Takie emocje coraz częściej widoczne są w szkołach, w których uczą się dzieci i młodzież z Ukrainy. Jak działać z poziomu klasy i szkoły, by zarządzić niespokojnymi nastrojami?
W szkole, obok uczniów, którzy z łatwością nawiązują i utrzymują relacje rówieśnicze, spotykamy również tych, którzy mają problemy z relacjami. Przejawem nieśmiałości są wstydliwość oraz brak pewności siebie i swoich działań. Dziecko z takim problemem, ze względu na zniekształcony obraz własnej osoby i zaniżoną samoocenę często ucieka przed światem. Ten wydaje mu się obcy bowiem niezrozumiały i groźny. W konsekwencji może powodować to zmniejszanie jego aktywności, wycofanie, a nawet izolację. Zauważenie problemu i odpowiednie działania pozwolą uniknąć alienacji i wykluczenia w grupie rówieśniczej. Sprawdź, jak rozpoznać problem ucznia.
Średni wiek inicjacji w Polsce wynosi 19 lat dla dziewcząt i 18 lat dla chłopców. Wiek inicjacji jest związany z poziomem wykształcenia i kłopotami szkolnymi – im wykształcenie jest wyższe, tym później występuje inicjacja. W Polsce wśród młodzieży 15-letniej pierwszy stosunek odbyło już 30% chłopców i 13% dziewcząt. Oznacza to, że do pierwszych kontaktów seksualnych dochodzi u uczniów szkół ponadpodstawowych. Co powinien wiedzieć wychowawca planujący przeprowadzenie zajęć na temat jednej z najważniejszych decyzji w życiu nastolatka?
Wielkanoc w Ukrainie wypada w innym czasie niż w Polsce, jednak jest celebrowana podobnie, jak w Polsce. W ostatnim tygodniu poprzedzającym święta warto porozmawiać z uczniami o obyczajach w Polsce i w Ukrainie. To doskonały temat pokazujący, jak wiele łączy Polskę i Ukrainę. Przeczytaj artykuł, aby wyjaśnić dzieciom i podobieństwa i różnice w obchodzeniu świąt wielkanocnych w Polsce i w Ukrainie.
Udział w zajęciach z wychowania do życia w rodzinie nie jest obowiązkowy. Może zdarzyć się, że cała klasa złoży rezygnację – wówczas dla tych uczniów nie organizuje się WDŻ. A co, jeżeli z zajęć nie zrezygnuje tylko jeden uczeń? Czy w takim przypadku trzeba zorganizować zajęcia dla jednej osoby? W artykule wyjaśniamy, czy w świetle rozporządzenia dyrektor musi organizować i realizować zajęcia dla jednego ucznia.
Od początku wojny w Ukrainie troszczymy się o dzieci polskie i ukraińskie. Uczniowie z Ukrainy zostali objęci szczególną opieką i troską. Minister Edukacji i Nauki wydaje przepisy, tworzone są oddziały przygotowawcze, dzieci uczą się języka polskiego, nauczyciele poznają język ukraiński. Cała uwaga koncentruje się na zapewnieniu bezpieczeństwa i opieki ukraińskim dzieciom. Warto natomiast zwrócić uwagę na uczniów pochodzących z Rosji czy Białorusi, również otoczyć ich opieką i być uważnym w stosunku do nich. O nich właściwie nie mówi się w kontekście ataku Rosji na Ukrainę. Dowiedz się, o czym pamiętać, jeżeli w klasie lub szkole uczą również uczniowie z Rosji, Białorusi czy Czeczenii. W artykule znajdują się proste wskazówki, których zastosowanie nie wymaga dysponowania zaawansowaną wiedzą na tematy dotyczące geopolityki.
Przyjęcie do przedszkoli i szkół licznej grupy dzieci i młodzieży z Ukrainy zmusiło nauczycieli do poszukiwania alternatywnych sposobów komunikowania się. Jak rozmawiać z dzieckiem, które nie mówi po polsku? Z pewnością jest to trudne, dlatego zachęcam do zapoznania się z praktycznymi wskazówkami. Ekspertki wyjaśniają, co jest ważne w komunikacji z dzieckiem, które nie mówi po polsku.
Wojna to temat, którego nie da się uniknąć w rozmowie z dziećmi. Czują napięcie dorosłych, są świadkami natłoku informacyjnego, rozmów ich bliskich. Do polskich szkół i przedszkoli trafiają kolejni mali uchodźcy, zdezorientowani i niepewni przyszłości. Jak zapewnić im przyjazne przyjęcie w grupie rówieśników, bezpieczeństwo i dobre warunki do nauki? Przecież w przypadku każdej nowej sytuacji, społeczeństwo potrzebuje czasu, by wypracować rozwiązania. Jednak dzieci z Ukrainy trafiają do polskich placówek już teraz. Jak rozmawiać z ich rówieśnikami? Jak wesprzeć proces integracji? Artykuł koncertuje się na kwestii przygotowania polskich uczniów na przyjęcie dzieci z Ukrainy.
Włączenie uczniów pochodzących z Ukrainy do edukacji w polskiej szkole jest wyzwaniem dla wychowawcy, nauczycieli oraz uczniów. Można się jednak odpowiednio przygotować i osiągnąć sukces. Integrację z dziećmi cudzoziemskimi u można podzielić na cztery etapy. Najbardziej warto skupić się na etapie drugim, czyli integracji nowego ucznia z klasą. Integracja to najważniejszy etap, ponieważ komfort psychiczny dziecka i nawiązanie dobrych relacji z rówieśnikami, stworzy sprzyjającą atmosferę do osiągania sukcesów edukacyjnych. Dowiedz się, jak zadbać o integrację i przygotowanie do kształcenia dzieci cudzoziemskich w szkole.
Mijają kolejne dni nauczania zdalnego. Z tygodnia na tydzień jesteśmy informowani o tym, że uczniowie nadal pozostaną w domach i nikt nie potrafi przewidzieć, kiedy sytuacja ulegnie zmianie. Dzisiaj ważniejsze od realizowania podstawy programowej wydaje się zapewnienie uczniom wsparcia emocjonalnego i zapewnienia, że mimo iż pozostają w izolacji, nadal tworzą zespół klasowy.