W każdym roku szkolnym ponad połowa uczniów, co najmniej raz wchodzi w konflikt z innymi uczniami. Rozwiązywanie konfliktów nie może ograniczać się do karania sprawców, ale przede wszystkim na doprowadzeniu do porozumienia. Nieocenionym narzędziem, które służy temu celowi jest mediacja, czyli rozwiązywanie sporów z udziałem bezstronnego mediatora.
Wejście w nową społeczność zawsze niesie ze sobą stres. Przeżył to każdy dorosły, który rozpoczynał nową pracę. Niezależnie od wieku, obawa przed brakiem akceptacji nowego otoczenia jest zupełnie naturalna. Dziecko, które dochodzi do nowej klasy ma absolutne prawo do poczucia dyskomfortu. Nie tak łatwo znaleźć dla siebie miejsce w grupie, która ma już swoją historię i proces integracji za sobą. Jak pomóc tym, którzy dołączają do zgranej już klasy? Sprawdź, jak przeciwdziałać wykluczeniu nowego ucznia w klasie. Dowiedz się, jakie działania może podjąć wychowawca lub pedagog i psycholog szkolny, aby sprawić, że nowy kolega lub koleżanką spotkają się z postawą otwartości i dialogu.
Dostosowania wymagań edukacyjnych niezależnie od przyczyn stosowania, bardzo często może budzić wiele sprzeczności zarówno wśród rodziców, jak i uczniów. Z jednej strony pojawia się zrozumienie, z drugiej zaś poczucie niesprawiedliwości. Takie emocje coraz częściej widoczne są w szkołach, w których uczą się dzieci i młodzież z Ukrainy. Jak działać z poziomu klasy i szkoły, by zarządzić niespokojnymi nastrojami?
W szkole, obok uczniów, którzy z łatwością nawiązują i utrzymują relacje rówieśnicze, spotykamy również tych, którzy mają problemy z relacjami. Przejawem nieśmiałości są wstydliwość oraz brak pewności siebie i swoich działań. Dziecko z takim problemem, ze względu na zniekształcony obraz własnej osoby i zaniżoną samoocenę często ucieka przed światem. Ten wydaje mu się obcy bowiem niezrozumiały i groźny. W konsekwencji może powodować to zmniejszanie jego aktywności, wycofanie, a nawet izolację. Zauważenie problemu i odpowiednie działania pozwolą uniknąć alienacji i wykluczenia w grupie rówieśniczej. Sprawdź, jak rozpoznać problem ucznia.
Średni wiek inicjacji w Polsce wynosi 19 lat dla dziewcząt i 18 lat dla chłopców. Wiek inicjacji jest związany z poziomem wykształcenia i kłopotami szkolnymi – im wykształcenie jest wyższe, tym później występuje inicjacja. W Polsce wśród młodzieży 15-letniej pierwszy stosunek odbyło już 30% chłopców i 13% dziewcząt. Oznacza to, że do pierwszych kontaktów seksualnych dochodzi u uczniów szkół ponadpodstawowych. Co powinien wiedzieć wychowawca planujący przeprowadzenie zajęć na temat jednej z najważniejszych decyzji w życiu nastolatka?
Wielkanoc w Ukrainie wypada w innym czasie niż w Polsce, jednak jest celebrowana podobnie, jak w Polsce. W ostatnim tygodniu poprzedzającym święta warto porozmawiać z uczniami o obyczajach w Polsce i w Ukrainie. To doskonały temat pokazujący, jak wiele łączy Polskę i Ukrainę. Przeczytaj artykuł, aby wyjaśnić dzieciom i podobieństwa i różnice w obchodzeniu świąt wielkanocnych w Polsce i w Ukrainie.
Udział w zajęciach z wychowania do życia w rodzinie nie jest obowiązkowy. Może zdarzyć się, że cała klasa złoży rezygnację – wówczas dla tych uczniów nie organizuje się WDŻ. A co, jeżeli z zajęć nie zrezygnuje tylko jeden uczeń? Czy w takim przypadku trzeba zorganizować zajęcia dla jednej osoby? W artykule wyjaśniamy, czy w świetle rozporządzenia dyrektor musi organizować i realizować zajęcia dla jednego ucznia.
Od początku wojny w Ukrainie troszczymy się o dzieci polskie i ukraińskie. Uczniowie z Ukrainy zostali objęci szczególną opieką i troską. Minister Edukacji i Nauki wydaje przepisy, tworzone są oddziały przygotowawcze, dzieci uczą się języka polskiego, nauczyciele poznają język ukraiński. Cała uwaga koncentruje się na zapewnieniu bezpieczeństwa i opieki ukraińskim dzieciom. Warto natomiast zwrócić uwagę na uczniów pochodzących z Rosji czy Białorusi, również otoczyć ich opieką i być uważnym w stosunku do nich. O nich właściwie nie mówi się w kontekście ataku Rosji na Ukrainę. Dowiedz się, o czym pamiętać, jeżeli w klasie lub szkole uczą również uczniowie z Rosji, Białorusi czy Czeczenii. W artykule znajdują się proste wskazówki, których zastosowanie nie wymaga dysponowania zaawansowaną wiedzą na tematy dotyczące geopolityki.
Przyjęcie do przedszkoli i szkół licznej grupy dzieci i młodzieży z Ukrainy zmusiło nauczycieli do poszukiwania alternatywnych sposobów komunikowania się. Jak rozmawiać z dzieckiem, które nie mówi po polsku? Z pewnością jest to trudne, dlatego zachęcam do zapoznania się z praktycznymi wskazówkami. Ekspertki wyjaśniają, co jest ważne w komunikacji z dzieckiem, które nie mówi po polsku.
Wojna to temat, którego nie da się uniknąć w rozmowie z dziećmi. Czują napięcie dorosłych, są świadkami natłoku informacyjnego, rozmów ich bliskich. Do polskich szkół i przedszkoli trafiają kolejni mali uchodźcy, zdezorientowani i niepewni przyszłości. Jak zapewnić im przyjazne przyjęcie w grupie rówieśników, bezpieczeństwo i dobre warunki do nauki? Przecież w przypadku każdej nowej sytuacji, społeczeństwo potrzebuje czasu, by wypracować rozwiązania. Jednak dzieci z Ukrainy trafiają do polskich placówek już teraz. Jak rozmawiać z ich rówieśnikami? Jak wesprzeć proces integracji? Artykuł koncertuje się na kwestii przygotowania polskich uczniów na przyjęcie dzieci z Ukrainy.