Od początku wojny w Ukrainie troszczymy się o dzieci polskie i ukraińskie. Uczniowie z Ukrainy zostali objęci szczególną opieką i troską. Minister Edukacji i Nauki wydaje przepisy, tworzone są oddziały przygotowawcze, dzieci uczą się języka polskiego, nauczyciele poznają język ukraiński. Cała uwaga koncentruje się na zapewnieniu bezpieczeństwa i opieki ukraińskim dzieciom. Warto natomiast zwrócić uwagę na uczniów pochodzących z Rosji czy Białorusi, również otoczyć ich opieką i być uważnym w stosunku do nich. O nich właściwie nie mówi się w kontekście ataku Rosji na Ukrainę. Dowiedz się, o czym pamiętać, jeżeli w klasie lub szkole uczą również uczniowie z Rosji, Białorusi czy Czeczenii. W artykule znajdują się proste wskazówki, których zastosowanie nie wymaga dysponowania zaawansowaną wiedzą na tematy dotyczące geopolityki.
Przyjęcie do przedszkoli i szkół licznej grupy dzieci i młodzieży z Ukrainy zmusiło nauczycieli do poszukiwania alternatywnych sposobów komunikowania się. Jak rozmawiać z dzieckiem, które nie mówi po polsku? Z pewnością jest to trudne, dlatego zachęcam do zapoznania się z praktycznymi wskazówkami. Ekspertki wyjaśniają, co jest ważne w komunikacji z dzieckiem, które nie mówi po polsku.
Wojna to temat, którego nie da się uniknąć w rozmowie z dziećmi. Czują napięcie dorosłych, są świadkami natłoku informacyjnego, rozmów ich bliskich. Do polskich szkół i przedszkoli trafiają kolejni mali uchodźcy, zdezorientowani i niepewni przyszłości. Jak zapewnić im przyjazne przyjęcie w grupie rówieśników, bezpieczeństwo i dobre warunki do nauki? Przecież w przypadku każdej nowej sytuacji, społeczeństwo potrzebuje czasu, by wypracować rozwiązania. Jednak dzieci z Ukrainy trafiają do polskich placówek już teraz. Jak rozmawiać z ich rówieśnikami? Jak wesprzeć proces integracji? Artykuł koncertuje się na kwestii przygotowania polskich uczniów na przyjęcie dzieci z Ukrainy.
Włączenie uczniów pochodzących z Ukrainy do edukacji w polskiej szkole jest wyzwaniem dla wychowawcy, nauczycieli oraz uczniów. Można się jednak odpowiednio przygotować i osiągnąć sukces. Integrację z dziećmi cudzoziemskimi u można podzielić na cztery etapy. Najbardziej warto skupić się na etapie drugim, czyli integracji nowego ucznia z klasą. Integracja to najważniejszy etap, ponieważ komfort psychiczny dziecka i nawiązanie dobrych relacji z rówieśnikami, stworzy sprzyjającą atmosferę do osiągania sukcesów edukacyjnych. Dowiedz się, jak zadbać o integrację i przygotowanie do kształcenia dzieci cudzoziemskich w szkole.
Mijają kolejne dni nauczania zdalnego. Z tygodnia na tydzień jesteśmy informowani o tym, że uczniowie nadal pozostaną w domach i nikt nie potrafi przewidzieć, kiedy sytuacja ulegnie zmianie. Dzisiaj ważniejsze od realizowania podstawy programowej wydaje się zapewnienie uczniom wsparcia emocjonalnego i zapewnienia, że mimo iż pozostają w izolacji, nadal tworzą zespół klasowy.
Prawo oświatowe mówi wprost, że nauczyciel religii wchodzi w skład rady pedagogicznej szkoły, ale nie przyjmuje jednak obowiązków wychowawcy klasy. A co, jeżeli katecheta uczy też innego przedmiotu? Czy przez wychowawcę klasy należy rozumieć również opiekuna oddziału w przedszkolu? Okazuje się, że zakaz powierzania katechecie funkcji wychowawcy klasy nie jest bezwzględny. Sprawdź, kiedy nauczyciel religii będzie mógł zostać wychowawcą klasy.
W szkołach dominuje myślenie schematyczne, opierające się głównie na prawidłowym rozwiązaniu zadania, często wskazanym w kluczu. Uczniowie wiedzę czerpią z podręczników, opracowań i internetu. Mają postrzegać otaczający świat przez pryzmat faktów i liczb. Rzadko natomiast wykonują zadania rozwijające wyobraźnię i pobudzające kreatywność. Takie działania podejmują zwykle w domu, w wolnym czasie. Czy rozmawiają o tym z nauczycielami? Rzadko. Tymczasem to właśnie te domowe, dobrowolne aktywności wspaniale rozwijają dziecięcą wyobraźnię. Uczniowie niejako we własnym zakresie wzmacniają kreatywność, uczą rozwiązywania problemów i wychodzenia z opresji. O czym mowa? O grach komputerowych. W artykule wskazano, w jaki sposób gry komputerowe wspierają rozwój dzieci i młodzieży.
Coraz częściej w szkolnych statutach pojawiają się zapisy istotnie wpływające na swobodę uczniów w odniesieniu do wyglądu. Niektóre zakazy spotykają się ze sprzeciwem uczniów, niekiedy także rodziców. Sprawdź, jakie regulacje może zawierać statut. Dowiedz się, czy dyrekcja może zakazać farbowania włosów, malowania paznokci lub wprowadzić zakaz makijażu w szkole.
Przejście do szkoły średniej to długo wyczekiwana zmiana – dla jednych ekscytująca, dla innych przerażająca. Jak pomóc uczniom przetrwać pierwsze tygodnie i sprawić, by dobrze poczuli się w klasie i w szkole? O czym pamiętać, mając na uwadze, że adaptacja uczniów pierwszych klas w szkole ponadpodstawowej może zostać ponownie przerwana przez pandemię?
Wielu uczniów ma trudności z artykułowaniem wypowiedzi na przed grupą osób. Niezauważone stają się przeszkodą w kontaktach społecznych oraz dalszej ścieżce edukacyjnej. Artykuł zwraca uwagę na to, jak ważna jest sztuka wystąpień publicznych. Autorka wskazuje, jak rozwijać umiejętność wypowiadania się w obecności innych osób.