Prawo oświatowe mówi wprost, że nauczyciel religii wchodzi w skład rady pedagogicznej szkoły, ale nie przyjmuje jednak obowiązków wychowawcy klasy. A co, jeżeli katecheta uczy też innego przedmiotu? Czy przez wychowawcę klasy należy rozumieć również opiekuna oddziału w przedszkolu? Okazuje się, że zakaz powierzania katechecie funkcji wychowawcy klasy nie jest bezwzględny. Sprawdź, kiedy nauczyciel religii będzie mógł zostać wychowawcą klasy.
W szkołach dominuje myślenie schematyczne, opierające się głównie na prawidłowym rozwiązaniu zadania, często wskazanym w kluczu. Uczniowie wiedzę czerpią z podręczników, opracowań i internetu. Mają postrzegać otaczający świat przez pryzmat faktów i liczb. Rzadko natomiast wykonują zadania rozwijające wyobraźnię i pobudzające kreatywność. Takie działania podejmują zwykle w domu, w wolnym czasie. Czy rozmawiają o tym z nauczycielami? Rzadko. Tymczasem to właśnie te domowe, dobrowolne aktywności wspaniale rozwijają dziecięcą wyobraźnię. Uczniowie niejako we własnym zakresie wzmacniają kreatywność, uczą rozwiązywania problemów i wychodzenia z opresji. O czym mowa? O grach komputerowych. W artykule wskazano, w jaki sposób gry komputerowe wspierają rozwój dzieci i młodzieży.
Coraz częściej w szkolnych statutach pojawiają się zapisy istotnie wpływające na swobodę uczniów w odniesieniu do wyglądu. Niektóre zakazy spotykają się ze sprzeciwem uczniów, niekiedy także rodziców. Sprawdź, jakie regulacje może zawierać statut. Dowiedz się, czy dyrekcja może zakazać farbowania włosów, malowania paznokci lub wprowadzić zakaz makijażu w szkole.
Przejście do szkoły średniej to długo wyczekiwana zmiana – dla jednych ekscytująca, dla innych przerażająca. Jak pomóc uczniom przetrwać pierwsze tygodnie i sprawić, by dobrze poczuli się w klasie i w szkole? O czym pamiętać, mając na uwadze, że adaptacja uczniów pierwszych klas w szkole ponadpodstawowej może zostać ponownie przerwana przez pandemię?
Wielu uczniów ma trudności z artykułowaniem wypowiedzi na przed grupą osób. Niezauważone stają się przeszkodą w kontaktach społecznych oraz dalszej ścieżce edukacyjnej. Artykuł zwraca uwagę na to, jak ważna jest sztuka wystąpień publicznych. Autorka wskazuje, jak rozwijać umiejętność wypowiadania się w obecności innych osób.
Zgodnie z przepisami ustawy Prawo oświatowe, na wniosek rodziców dyrektor przedszkola lub szkoły do której dziecko zostało przyjęte, może zezwolić na spełnianie przez dziecko odpowiednio obowiązku poza placówką obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą. Wielu rodziców zastanawia się, czy można uczyć się bez szkoły. Dla wielu natomiast edukacja domowa to najlepsze z możliwych rozwiązań.
Życie uczniów toczy się nie tylko w szkole, ale również w czasie wolnym. Jest to czas wielu interakcji, kontaktów, a przez to również konfliktów. Czy dyrektor szkoły i nauczyciele mogą i powinni ingerować w sytuacje, które rozgrywają się poza szkołą i o których wiedzą rodzice? Co robić, jeżeli nauczyciele posiadają wiedzę na temat niewłaściwych zachowań, na które nie reagują rodzice?
Uczniowie najmłodszych klas wrócili do szkół. Długie przerwy od bycia w grupie dały się wszystkim we znaki. Zwłaszcza pierwszoklasiści są w ciągłym procesie adaptacji. Ledwie weszli w nowe środowisko i doświadczyli szeregu nagłych zmian. Jak pomóc dzieciom zbudować stałe relacje w grupie po tak trudnym roku szkolnym? W artykule omówiono metody wspierania kompetencji interpersonalnych w klasach I-III.
Na każdym etapie edukacji egzaminy są źródłem stresu. Dla uczniów ostatniej klasy szkoły podstawowej jest to pierwsze doświadczenie sprawdzenia wiedzy i umiejętności, które przekłada się na ich przyszłość. Wielu z nich odczuwa silny lęk, pojawiają się krytyczne myśli o samym sobie i swoich kompetencjach. Jak poradzić sobie z napięciem egzaminacyjnym tak, by zadziałało mobilizująco i nie utrudniło pisania testów?
Stopniowy powrót do zajęć stacjonarnych sprawia, że coraz więcej dyrektorów decyduje się na zwoływanie rad pedagogicznych w formie stacjonarnej. Pojawia się pytanie – czy w takim razie już w maju można zorganizować stacjonarne zebranie z rodzicami?