Bycie wychowawcą klasy oznacza konieczność funkcjonowania w różnych rolach. Jak pogodzić działania wymuszone przepisami z pozytywnym wychowaniem? Artykuł omawia różnorodne role, które pełni wychowawca klasy, podkreślając ich znaczenie w procesie edukacji i wychowania uczniów. Zwraca uwagę na autentyczność, kompetencje i umiejętności niezbędne dla skutecznego wychowawcy, jednocześnie podkreślając wyzwania i możliwości związane z pełnieniem tych ról w praktyce szkolnej. Dowiedz się, jakie role w szkole odgrywa wychowawca w środowisku klasowym.
Aktywne uczenie się to podejście edukacyjne, które skupia się na zaangażowaniu uczniów w procesie nauki. W odróżnieniu od tradycyjnych, biernych metod nauczania, aktywne metody aktywizują uczniów pobudzając ich ciekawość, kreatywność oraz samodzielne myślenie. W tym artykule wyjaśniamy, czym jest aktywne uczenie się oraz wyjaśniamy, dlaczego to podejście jest tak ważne dla współczesnej edukacji. Autorka przedstawia korzyści aktywnego uczenia się dla uczniów, nauczycieli i szkół oraz wskazuje, które technologie mogą wspierać proces uczenia się.
Drama edukacyjna jest jedną z najpopularniejszych metod aktywnych wykorzystywanych w procesie edukacyjnym i wychowawczym. W artykule szczegółowo omówiono aspekty tej metody, wymieniono płynące z niej korzyści oraz przedstawiono techniki dramowe, które mogą być stosowane w praktyce. Materiał pomaga zrozumieć, w jaki sposób drama edukacyjna może wspomagać rozwój dzieci i młodzieży i jak korzystać z niej na poszczególnych lekcjach. Okazuje się bowiem, że wcielanie się w role można wykorzystać nie tylko na zajęciach terapeutycznych czy przewidujących zabawę w teatr, ale również na przedmiotach ścisłych.
Grupa rówieśnicza to niezaprzeczalnie najbardziej naturalne środowisko rozwoju każdego nastolatka. Bliski kontakt z równolatkami jest w okresie dorastania potrzebny jak powietrze. To w grupie buduje się tożsamość jednostki. W relacjach z innymi młody człowiek dowiaduje się kim jest, jaki jest i czego potrzebuje. Grupa ma jednak różne oblicza. Potrafi być zarówno środowiskiem bardzo wspierającym, jak i bardzo destrukcyjnym. Wszystko zależy od procesu grupowego, jaki w niej przebiega i zasobów, jakie posiada. Pracując z grupami nastoletnimi możemy osiągnąć bardzo wiele i ułatwić nastolatkom trudną podróż do dorosłości. Warto jednak świadomie wykorzystywać odpowiednie techniki i znać naturę grupy.
Dłuższa nieobecność wychowawcy klasy w pracy komplikuje proces wypełniania i podpisywania świadectw szkolnych. Jeszcze większy problem powstaje w sytuacji, gdy wychowawca nie wróci do pracy aż do zakończenia roku szkolnego. Sprawdź, kto może w jego imieniu podpisywać świadectwa.
Jak traktować młodych ludzi, którzy z dnia na dzień stali się dorośli? I czy dorosły oznacza dojrzały i odpowiedzialny? W artykule zastanawiamy się, jak traktować pełnoletnich uczniów szkoły ponadpodstawowej, którym dowód osobisty w kieszeni nie zawsze dodaje dojrzałości. Dowiedz się, w jakie są prawa pełnoletnich uczniów, co je ogranicza oraz w jaki sposób dbać o autonomię młodych dorosłych.
W wielu szkołach organizowane są kiermasze, podczas których zbierane są fundusze na różne cele. Kiermasze najczęściej organizuje rada szkoły lub rad rodziców. A co, jeżeli taka akcję chcą zorganizować sami uczniowie? Sprawdzam, czy samorząd uczniowski może zorganizować kiermasz szkolny i w związku z tym gromadzić fundusze na własną działalność.
Dla dorosłego treści poruszane w grupach nastolatków mogą być dość zaskakujące. Sporym tematem zainteresowania są wszelkiego rodzaju używki. Bywa, że na tapet wchodzą przygody seksualne lub innego rodzaju kontrowersyjne sytuacje. Uderza duma, z którą młodzi ludzie opowiadają o utracie kontroli. Dlaczego? Czemu służą te opowieści? Czy to faktycznie nastoletnie szaleństwo czy raczej niegroźne, szkolne przechwałki? Jak odnaleźć się w takiej sytuacji jako dorosły? W artykule specjalista wyjaśnia, czy opisane zachowania są typowe dla nastolatków oraz podpowiada, jak reagować, gdy rozrywka niedawnych dzieciaków wymyka się spod kontroli,
Studniówka to jedna z najbardziej wyczekiwanych wydarzeń w szkołach ponadpodstawowych. Co roku pojawia się jednak pytanie – kto odpowiada za bezpieczeństwo uczestników studniówki, jeżeli jest organizowana poza szkołą? Czy dyrektor szkoły oraz wychowawca odpowiadają za uczniów w czasie zabawy w restauracji lub innym lokalu nienależącym do szkoły?
Szkoła współuczestniczy w wychowywaniu dzieci i młodzieży. Nic dziwnego, że wciąż pojawiają się nowe, innowacyjne rozwiązania mające wspierać ten proces. Jednym z nich jest stosowanie punktowego systemu oceny zachowania. To nic innego jak przyznawanie uczniom dodatnich i ujemnych punktów za określone zachowania. Punkty te następnie wpływają na ocenę zachowania. Punktowanie na pewno jest wygodne, ponieważ możliwa szybkie ocenianie. Czy jest jednak efektywne? Wychowanie w szkole może wyglądać inaczej. Dowiedz się, co zrobić, aby modelować postawy uczniów bez konieczności ciągłego ich karania.