Szczególnie ważne dla wychowawcy

Nastoletnie szaleństwo czy szkolne przechwałki? Jak reagować na szokujące opowieści zasłyszane w szkole

Natalia Perek

Autor: Natalia Perek

Dodano: 29 grudnia 2022
Nastoletnie szaleństwo czy szkolne przechwałki? Jak reagować na szokujące opowieści zasłyszane w szkole

Dla dorosłego treści poruszane w grupach nastolatków mogą być dość zaskakujące. Sporym tematem zainteresowania są wszelkiego rodzaju używki. Bywa, że na tapet wchodzą przygody seksualne lub innego rodzaju kontrowersyjne sytuacje. Uderza duma, z którą młodzi ludzie opowiadają o utracie kontroli. Dlaczego? Czemu służą te opowieści? Czy to faktycznie nastoletnie szaleństwo czy raczej niegroźne, szkolne przechwałki? Jak odnaleźć się w takiej sytuacji jako dorosły? W artykule specjalista wyjaśnia, czy opisane zachowania są typowe dla nastolatków oraz podpowiada, jak reagować, gdy rozrywka niedawnych dzieciaków wymyka się spod kontroli,

Na początek trzeba sobie przypomnieć, jakie funkcje spełnia okres dorastania. Co wtedy jest najważniejsze? Odpowiedź jest prosta: grupa rówieśnicza - koledzy i koleżanki. Dziecko zmieniając się w nastolatka naturalnie odwraca swoją uwagę z relacji z dorosłymi na relacje z równolatkami. Czasem powoli, a czasem dość dynamicznie zaczyna się separować od rodziców. Przecież finałem dojrzewania jest osiągnięcie samodzielności i niezależności.
W okresie dorastania pojawiają się przeróżne wątpliwości. Po obydwu stronach – młodzieżowej i tej dorosłej. Nastolatek dość wyraźnie widzi wszelkie niespójności w zachowaniu dorosłego. Dostrzega jego słabe strony i pewną dozę hipokryzji. Bo jak inaczej nazwać na przykład to, że dorośli zabraniają palenia papierosów, ale sami palą? Młody człowiek zwraca uwagę na mechanizmy, które wcale nie działają tak świetnie, jakby chcieli jego opiekunowie i nauczyciele. Słyszy, że czas szkoły to nie moment na związki, a na koncentrację na nauce. Jednocześnie dostrzega sentyment dorosłych do starych, młodzieńczych czasów. Wie, że alkohol, narkotyki i papierosy są złe, a przygodny jest seks co najmniej ryzykowny. Jednocześnie obserwuje, jak rośnie pozycja w grupie tych, którzy otwarcie opowiadają o swoich przygodach. Nauczony na warsztatach profilaktycznych w szkole, że alkohol jest zły, jednocześnie dostrzega jego potencjał w rozkręceniu imprezy. Czy traci rozum, skoro tyle wie i mimo to podejmuje ryzykowne decyzje? Nie, po prostu jest nastolatkiem. Dorosłym towarzyszą równie sprzeczne uczucia. Na ile można pozwolić na samodzielność? Do jakiego stopnia można kontrolować nastolatków w ich grupach rówieśniczych? Jakiego rodzaju zachowania są próbą zrodzoną z ciekawości, a jakie budzą ryzyko uzależnienia i dalszych kłopotów? Jak sprostać oczekiwaniom młodych ludzi jednocześnie będąc tylko człowiekiem? Dorosły nie jest idealny. Popełnia błędy i ma swoje ludzkie mocne i słabe strony.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie funkcje spełnia okres dorastania?
  • Czemu służą przechwałki nastolatków? Na które aspekty należy szczególnie uważać?
  • Jak reagować na opowieści o alkoholu, narkotykach czy seksie nastolatków?
  • W jaki sposób rozmawiać z nastolatkami o ich przygodach, aby komunikacja była skuteczna?

Pozostało jeszcze 73% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:

  • Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
  • Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
  • Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
  • Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
  • Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.

Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Dodano: 29 grudnia 2022

Autor: Natalia Perek

Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy