narkotyki

substancje psychoaktywne zażywane przez dzieci i mlodziez

Nie mniej groźne niż narkotyki – substancje odurzające stosowane przez dzieci i młodzież

Często zapominamy, że w zasięgu dzieci są substancje niemniej groźne w działaniu niż klasyczne narkotyki. Substancje te, choć nie zostały wymienione w ustawie o przeciwdziałaniu narkomanii, zażywane w nieodpowiedni sposób lub w nadmiarze są równie groźne dla zdrowia i życia. Nauczyciele muszą być świadomi tych zagrożeń i aktywnie działać w celu ochrony uczniów przed potencjalnymi skutkami zażywania substancji odurzających. Dowiedz się, które substancje odurzające są popularne wśród młodzieży, po czym poznać, że nastolatek po nie sięga. Sprawdź, jakie obowiązki spoczywają na nauczycielu, który wie o tym, że uczeń stosuje omawiane substancje. 

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Które substancje, choć nie uznawane za narkotyki, są równie groźne dla zdrowia i życia dzieci i młodzieży?
  • Dlaczego uczniowie coraz częściej sięgają po substancje psychoaktywne?
  • Jakie mity narosły wokół substancji psychoaktywnych?
  • Czym różnią się narkotyki „twarde” od „miękkich” i jakie są faktyczne skutki ich zażywania?
  • Jakie substancje psychoaktywne są najczęściej używane przez dzieci i młodzież?
  • Jakie sygnały powinny zaniepokoić nauczycieli i rodziców w kontekście zażywania substancji psychoaktywnych przez młodzież?
  • Jakie działania prawne i wychowawcze można podjąć w przypadku stwierdzenia zażywania substancji psychoaktywnych przez ucznia?

Pobierz ebook:

  • Dopalacze w szkole. Profilaktyka i reagowanie
Nastoletnie szaleństwo czy szkolne przechwałki? Jak reagować na szokujące opowieści zasłyszane w szkole

Nastoletnie szaleństwo czy szkolne przechwałki? Jak reagować na szokujące opowieści zasłyszane w szkole

Dla dorosłego treści poruszane w grupach nastolatków mogą być dość zaskakujące. Sporym tematem zainteresowania są wszelkiego rodzaju używki. Bywa, że na tapet wchodzą przygody seksualne lub innego rodzaju kontrowersyjne sytuacje. Uderza duma, z którą młodzi ludzie opowiadają o utracie kontroli. Dlaczego? Czemu służą te opowieści? Czy to faktycznie nastoletnie szaleństwo czy raczej niegroźne, szkolne przechwałki? Jak odnaleźć się w takiej sytuacji jako dorosły? W artykule specjalista wyjaśnia, czy opisane zachowania są typowe dla nastolatków oraz podpowiada, jak reagować, gdy rozrywka niedawnych dzieciaków wymyka się spod kontroli,

Na początek trzeba sobie przypomnieć, jakie funkcje spełnia okres dorastania. Co wtedy jest najważniejsze? Odpowiedź jest prosta: grupa rówieśnicza - koledzy i koleżanki. Dziecko zmieniając się w nastolatka naturalnie odwraca swoją uwagę z relacji z dorosłymi na relacje z równolatkami. Czasem powoli, a czasem dość dynamicznie zaczyna się separować od rodziców. Przecież finałem dojrzewania jest osiągnięcie samodzielności i niezależności.
W okresie dorastania pojawiają się przeróżne wątpliwości. Po obydwu stronach – młodzieżowej i tej dorosłej. Nastolatek dość wyraźnie widzi wszelkie niespójności w zachowaniu dorosłego. Dostrzega jego słabe strony i pewną dozę hipokryzji. Bo jak inaczej nazwać na przykład to, że dorośli zabraniają palenia papierosów, ale sami palą? Młody człowiek zwraca uwagę na mechanizmy, które wcale nie działają tak świetnie, jakby chcieli jego opiekunowie i nauczyciele. Słyszy, że czas szkoły to nie moment na związki, a na koncentrację na nauce. Jednocześnie dostrzega sentyment dorosłych do starych, młodzieńczych czasów. Wie, że alkohol, narkotyki i papierosy są złe, a przygodny jest seks co najmniej ryzykowny. Jednocześnie obserwuje, jak rośnie pozycja w grupie tych, którzy otwarcie opowiadają o swoich przygodach. Nauczony na warsztatach profilaktycznych w szkole, że alkohol jest zły, jednocześnie dostrzega jego potencjał w rozkręceniu imprezy. Czy traci rozum, skoro tyle wie i mimo to podejmuje ryzykowne decyzje? Nie, po prostu jest nastolatkiem. Dorosłym towarzyszą równie sprzeczne uczucia. Na ile można pozwolić na samodzielność? Do jakiego stopnia można kontrolować nastolatków w ich grupach rówieśniczych? Jakiego rodzaju zachowania są próbą zrodzoną z ciekawości, a jakie budzą ryzyko uzależnienia i dalszych kłopotów? Jak sprostać oczekiwaniom młodych ludzi jednocześnie będąc tylko człowiekiem? Dorosły nie jest idealny. Popełnia błędy i ma swoje ludzkie mocne i słabe strony.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie funkcje spełnia okres dorastania?
  • Czemu służą przechwałki nastolatków? Na które aspekty należy szczególnie uważać?
  • Jak reagować na opowieści o alkoholu, narkotykach czy seksie nastolatków?
  • W jaki sposób rozmawiać z nastolatkami o ich przygodach, aby komunikacja była skuteczna?
Sprawdź inne serwisy