Dzieci z zespołem Downa często ocenianie są przez pryzmat wielu stereotypów. Wiedza o ich rozwoju nie jest powszechna. Często mylny obraz budują błędne przekonania, zbyt duże uogólnienia. Każde z nich rozwija się inaczej, często ich możliwości są ograniczane przez innego rodzaju współwystępujące problemy. Dzieci z zespołem Downa (ZD) korzystają również z nauki w szkołach ogólnodostępnych. Dlatego tak istotne jest, by dobrze rozumieć ich potrzeby. W artykule przedstawiono najczęściej występujące problemy uczniów z ZD w szkole masowej. Autorka podpowiada, jak na etapie edukacji wczesnoszkolnej pracować nad spójnością i wzajemną akceptacją w klasie, do której uczęszcza dziecko z ZD.
Niech rzuci kamieniem nauczyciel, który w swojej klasie nie miał nigdy „niegrzecznego dziecka”. W każdej szkole i klasie wcześniej czy później znajdą się dzieci, które swoim zachowaniem będą sprawiały problemy wychowawcze, będą silnie wpływały (zwykle negatywnie) na proces grupowy czy wręcz uniemożliwiały przeprowadzenie lekcji. Większość nauczycieli ma swoje sprawdzone metody na takie sytuacje, ale coraz częściej zdarza się, że i one zawodzą, a na „współczesne” dzieci po prostu nie będą działać. Self-Reg to metoda zarządzania stresem, którą stworzył kanadyjski psycholog Stuart Shanker. Dlaczego nawiązuję do stresu mówiąc o „niegrzecznych” dzieciach? Bo każde „niegrzeczne” dziecko, które spotkacie na swojej drodze jest w istocie rzeczy dzieckiem zestresowanym, przebodźcowanym, nieradzącym sobie ze swoimi problemami.
Piosenka Czerwonych Gitar opisuje przeróżne działania, które jest w stanie podjąć zakochany nastolatek, mimo ciągłego odrzucenia – „tak bardzo się starałem, a ty teraz nie chcesz mnie…”. Zdarza się, że nauczyciele patrzą na te pierwsze miłosne historie z pobłażliwością. A przecież sami nie mogli jej zdzierżyć u dorosłych, gdy przeżywali swoją nastoletnią miłość. Dorośli często zapominają o tym, co dla nastolatków jest oczywiste. O tym, że złamane serce boli nie tylko bohaterów filmów dla młodzieży. Przeczytaj artykuł i skorzystaj ze wskazówek, jak w szkole reagować na zakochanych nastolatków. Dowiedz się także czego nie mówić, aby pozornie niewinnym żartem nie urazić młodego człowieka.
Nowe wyniki badań naukowych przedstawiają coraz szerszą wiedzę na temat przebiegu procesu uczenia się oraz tego, co mu sprzyja, a co go utrudnia. Nierzadko wiedza ta jest sprzeczna z popularnymi przekonaniami czy intuicją, a czasem nawet z praktyką szkolną. Warto jednak przyjrzeć się tym informacjom i wykorzystywać je w swojej pracy, a także przekazywać uczniom. Jak więc rozwijać umiejętności uczenia się – przedstawiamy 6 głównych zasad.
Przepraszam to podobno najtrudniejsze słowo świata. Gdy wypowiadają je uczniowie, odczuwamy satysfakcję. Sami jednak nieczęsto go używamy uważając je za oznakę słabości i zagrożenie dla naszego autorytetu. Tymczasem przepraszanie ma ogromną moc. W artykule wyjaśniamy, dlaczego przepraszanie uczniów przez nauczycieli może być traktowane jako ważne narzędzie wychowawcze.
Praca grupowa w edukacji to nie tylko metoda aktywizująca uczniów, ale także klucz do rozwijania ich umiejętności współpracy i komunikacji. Chociaż nauczyciele chętnie stosują tę formę, często napotykają wyzwania w jej realizacji. Jak skutecznie organizować zadania w grupie? Jak sprawiedliwie ocenić wkład każdego ucznia? W artykule przedstawiamy tajniki efektywnej pracy grupowej. Przedstawiamy korzyści płynące z dobrze przeprowadzonej lekcji oraz wyjaśniamy, jakie metody oceniania można zastosować, by były one sprawiedliwe dla wszystkich.
Obowiązkiem każdego nauczyciela, także wychowawcy klasy jest dbanie o zdrowie i bezpieczeństwo uczniów w czasie, gdy pozostają pod opieką szkoły. Niewłaściwe wywiązywanie się z tego zadania może doprowadzić do pociągnięcia wychowawcy do odpowiedzialności pracowniczej, dyscyplinarnej, karnej a także cywilnej. By tego uniknąć warto wiedzieć, jakie działania i zaniechania są zagrożone sankcjami prawnymi, a które pomogą wychowawcy zapewnić uczniom bezpieczeństwo i zatroszczyć się o ich zdrowie.
Wielu uczniów skarży się na silny stres w szkole. Pojawiają się przeróżne objawy psychosomatyczne świadczące o dużym napięciu – bóle brzucha, bóle głowy, poczucie ciągłego zmęczenia. Czasami lęk jest wręcz paraliżujący, nie pozwala na napisanie sprawdzianu, czy udzielenie odpowiedzi nauczycielowi. A przecież nic strasznego się nie dzieje – mówią zwykle dorośli. Silne emocje w szkole są często wynikiem wielu pozornie drobnych sytuacji, których wspólnym mianownikiem jest presja. Jak jej unikać? Dowiedz się, dlaczego motywowanie uczniów bez wywieranie presji sprawdza się lepiej niż wzbudzanie lęku?
Współczesna edukacja poszukuje wielu rozwiązań, które wydadzą się korzystne w procesie nauczania zarówno dla ucznia, jak i dla nauczyciela. Zadaniem tego drugiego jest nie tylko nauczyć, ale przede wszystkim rozbudzić w uczniu ciekawość świata i chęć poznawania nowych rzeczy. Warto też pokazać młodym ludziom, w jaki sposób przyswajać wiedzę, gdzie jej szukać i jak selekcjonować. Jedną z ważniejszych metod pracy jest metoda projektu. W artykule wyjaśniamy, jak pracować metodą projektu w szkole.
Spadochroniarz to jedno z najbardziej popularnych i nieprzyjemnych określeń, które słyszą o sobie dzieci powtarzające klasę. Wśród rówieśników często funkcjonuje na ich temat ogrom stereotypowych przekonań. Jak bywają postrzegani są uczniowie, którzy trafiają znów do tej samej klasy? Jako mniej inteligentni, zaniedbani, pochodzący z patologicznych środowisk. Trudno o bardziej krzywdzący obraz. Repetujący klasę jest ogromnie narażony na stygmatyzację i wykluczenie z grupy rówieśniczej. Dowiedz się, jak chronić uczniów powtarzających klasę przed wykluczeniem.