Wakacje to dla dzieci i nastolatków czas intensywnego budowania kompetencji społecznych. Mogą pobyć w różnych grupach, tych, które znają, np. wśród kuzynów, na koloniach organizowanych w szkole lub zupełnie nowych – jadąc na np. obóz z biura podróży. Niezależnie od tego, gdzie tworzy się nowa grupa zawsze zachodzi w niej proces grupowy. A tam, gdzie więcej niż jedna osoba dochodzi do konfliktów. To naturalne. Dowiedz się, jak zainterweniować, gdy dzieci przekraczają ustalone zasady i nie stosują się do ustaleń.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- Kiedy dzieci najczęściej łamią zasady w grupie?
- Jakie są skutki braku jasno ustalonych reguł w grupie dzieci?
- Dlaczego ważne jest wspólne ustalanie zasad w grupie?
- Jak wprowadzić dzieci do rozmowy o regułach?
- Jakie pytania warto zadać, aby ustalić normy grupowe?
- Dlaczego młodzież łamie zasady, takie jak cisza nocna czy zakaz alkoholu?
- Jakie są przyczyny agresji między rówieśnikami?
- Jak rozpoznać przemoc psychiczną w grupie dzieci?
- Jakie trudności mają dzieci neuroatypowe w przestrzeganiu zasad grupowych?
- Jak reagować na łamanie zasad w zależności od kontekstu?
- Dlaczego ważne jest, aby zasady były adekwatne do wieku i etapu rozwojowego dzieci?
- Jakie korzyści niesie otwarta rozmowa na forum grupy?
- Jakie zasady powinny obowiązywać podczas grupowej interwencji?
- Jak wprost nazywać przemoc i inne naruszenia zasad?
- Dlaczego obecność i uwaga dorosłych są kluczowe w zapobieganiu przemocy rówieśniczej?
- Jakie znaczenie ma wsparcie emocjonalne dla dzieci na letnich wyjazdach?
- Jak budować relację z nastolatkami, aby zminimalizować ryzykowne zachowania?
- Jakie są długoterminowe korzyści z budowania bezpiecznego środowiska grupowego?
Pozostało jeszcze 86% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Natalia Perek
Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.