Wakacje to dla dzieci i nastolatków czas intensywnego budowania kompetencji społecznych. Mogą pobyć w różnych grupach, tych, które znają, np. wśród kuzynów, na koloniach organizowanych w szkole lub zupełnie nowych – jadąc na np. obóz z biura podróży. Niezależnie od tego, gdzie tworzy się nowa grupa zawsze zachodzi w niej proces grupowy. A tam, gdzie więcej niż jedna osoba dochodzi do konfliktów. To naturalne. Dowiedz się, jak zainterweniować, gdy dzieci przekraczają ustalone zasady i nie stosują się do ustaleń.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Scenariusz warsztatu dla uczniów na temat funkcjonowania w sytuacji konfliktu. Uczestnicy wykorzystują własne doświadczenia, aby lepiej zrozumieć swoje emocje i zachowanie podczas przeżywanych sporów. Uczą się szybciej i lepiej rozwiązywać konflikty.
Każda grupa ma swoja dynamikę i swoje podziały. Jeśli procesy, które dzieją się w grupie są wspierające wobec wszystkich jej członków, sprawiają, że uczniowie pozytywnie podchodzą do uczestnictwa w tym procesie – mamy sytuację idealną. Niestety, nie zawsze się tak dzieje. Coraz częściej spotykamy się z procesami wykluczającymi, nastawionymi na negatywne zachowania wobec jednego ucznia lub mniejszej grupy. Jako wychowawcy, pedagodzy czy psychologowie mamy obowiązek reagowania w takich sytuacjach. Tylko jak to zrobić, by usprawnić proces, a nie pogorszyć sytuację?
Niejednokrotnie w swojej pracy nauczyciele muszą mierzyć się z sytuacjami, w których zarzuca się im niewłaściwe traktowanie uczniów czy wręcz przekraczanie granic prawa. Jak bronić się w takich sytuacjach? A co, jeżeli przekraczane są granice nauczyciela? Co oznacza stwierdzenie, że nauczycielowi przysługuje ochrona przewidziana dla funkcjonariuszy publicznych?
W każdym roku szkolnym ponad połowa uczniów, co najmniej raz wchodzi w konflikt z innymi uczniami. Rozwiązywanie konfliktów nie może ograniczać się do karania sprawców, ale przede wszystkim na doprowadzeniu do porozumienia. Nieocenionym narzędziem, które służy temu celowi jest mediacja, czyli rozwiązywanie sporów z udziałem bezstronnego mediatora.
Szkoła to miejsce, które łączy ludzi w różnym wieku, z odmiennymi doświadczeniami, temperamentami, możliwościami i ograniczeniami. Jest to również dobre miejsce na rozwijanie umiejętności społecznych. Jednak nie stanie się to samoistnie bez odpowiedniej stymulacji. Chociaż w systemie brakuje przestrzeni na oddziaływania mające wzmocnić kompetencje społeczne, to można skorzystać z dostępnych metod i dać im głos. Taką możliwość dają elementy metody społeczności terapeutycznej.
Jaka jest rola szkoły i przedszkola w rozwiązywaniu konfliktów między rodzicami uczniów? Co robić, gdy rodzice różnych dzieci są w konflikcie i wciągają w niego swoje pociechy? Jak chronić uczniów i pedagogizować rodziców? Te i inne rozważania znajdziesz w poniższym artykule.
Do szkoły wrócili najmłodsi uczniowie – zdezorientowani, odizolowani w domach przez kilka miesięcy, po miesięcznej przerwie zimowej. W najgorszej sytuacji są pierwszoklasiści – do szkoły chodzili zaledwie kilka tygodni, nie zdążyli zaadaptować się do nowych warunków, gdy życie postawiło przed nimi i ich rodzicami poważne zadanie – naukę zdalną. W takich okolicznościach o konflikty w klasie nietrudno. Jak sobie z nimi radzić?
Przedstawiamy scenariusz zajęć dla dzieci przedszkolnych poświęconych konfliktom. Kilkuletnie dzieci często popadają w konflikty, które najczęściej dotyczą rzeczy (zabieranie zabawek, kłótnie o miejsce do zabawy) lub relacji (zazdrość, chęć dominacji, rywalizacja). Te zajęcia przygotowują przedszkolaki do przyjmowania konstruktywnych postaw w sytuacji konfliktu. Poprzez zabawę dzieci uczą się rozpoznawać emocje i granice swoje oraz innych członków grupy.
Konflikty to nieodłączna część życia. Są naturalną pochodną interakcji z ludźmi i nie da się ich zupełnie uniknąć. Jednak niektórym można zapobiec. Dlatego warto uczyć się strategii prewencji konfliktów. Kiedy już się pojawią, można i należy podejmować działania zmierzające do ograniczenia ich skali i wypracowania rozwiązania możliwego do przyjęcia przez każdą ze stron. Wyposażanie dzieci w strategie rozwiązywania konfliktów pomoże im w lepszym funkcjonowaniu w grupie rówieśniczej, a także w relacjach z dorosłymi. Zaproponuj rodzicom uczniów rozmowę o rozwiązywaniu konfliktów.
Scenariusz warsztatu dla nauczycieli. Zajęcia uczą, jak zwiększać skuteczność postępowania wobec konfliktów w klasie. Są okazją do refleksji nad postawami uczniów i nauczycieli.
W grupie społecznej, jaką jest klasa, konflikty pojawiają się dość często. Choć ich przyczyny i częstotliwość mogą być różne, zawsze dostarczają cennych informacji o relacjach, potrzebach i deficytach podopiecznych. Są jednocześnie ważnym elementem ich rozwoju społecznego. Dlatego, zamiast obawiać się konfliktów lub udawać, że nie istnieją, lepiej pomagać uczniom w ich rozwiązywaniu.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.