W artykule znajdziesz omówienie najistotniejszych aspektów efektywnej komunikacji, w tym przemyślenia, jak w życiu szkolnym rozkłada się nacisk pomiędzy komunikowaniem się a manipulowaniem komunikacją, w jakim stopniu nieświadome procesy (motywacje, oczekiwania, nieuświadomione emocje, wcześniejsze doświadczenia) wpływają na zniekształcenia procesu komunikowania się.
Poznaj praktyczne aspekty procesu komunikowania się w sytuacjach szkolnych, relacjach uczniowie–nauczyciele–rodzice, na przykładzie konkretnych sytuacji z życia szkolnego. Artykuł może być skutecznym narzędziem samokształcenia, przyczynkiem do autorefleksji oraz materiałem teoretycznym do przeprowadzenia warsztatów z uczniami ostatniej klasy szkoły średniej.
Z ciała można odczytać dużo informacji. Patrząc na dziecko, możemy odkrywać jego historię. Po zrozumieniu drogi, którą idzie nasz podopieczny, poznaniu trudności, jakim codziennie stawia czoła, możemy pomóc mu tworzyć jego przyszłość. Praca nad ciałem – nad napięciem mięśniowym, nad zmysłami nie zaszkodzi żadnemu dziecku, a może przynieść wiele korzyści dzieciom z trudnościami.
Udział w zajęciach z wychowania do życia w rodzinie nie jest obowiązkowy. Może zdarzyć się, że cała klasa złoży rezygnację – wówczas dla tych uczniów nie organizuje się WDŻ. A co, jeżeli z zajęć nie zrezygnuje tylko jeden uczeń? Czy w takim przypadku trzeba zorganizować zajęcia dla jednej osoby? W artykule wyjaśniamy, czy w świetle rozporządzenia dyrektor musi organizować i realizować zajęcia dla jednego ucznia.
Nie wszyscy uczniowie klas ósmych przystępują do egzaminów ósmoklasisty w tzw. pierwszym terminie, tj. w czerwcu. Część z nich egzamin napisze dopiero w lipcu. Pojawia się wątpliwość – czy takiemu uczniowi można wydać świadectwo ukończenia szkoły podstawowej w tym samym terminie, w którym otrzymają je pozostali uczniowie?
Artykuł archiwalny. Poznaj aktualne zasady dotyczące sprawdzania obecności oraz usprawiedliwiania nieobecności na zdalnych lekcjach: Obecność i usprawiedliwianie nieobecności na zajęciach zdalnych. Ogłoszenie na terenie kraju stanu epidemii spowodowało znaczące zmiany w funkcjonowaniu szkół i placówek oświatowych. Zajęcia najpierw zostały zawieszone, a po niedługim czasie zostały ponownie uruchomione, ale już w zmienionej formule. Nowa formuła funkcjonowania nie pozostała bez wpływu na aktywność i systematyczność pracy uczniów. Nie wszyscy uczestniczą w zajęciach, a zgodnie z zaleceniami MEN nieobecności nie są oznaczane. Wobec tego – jak postępować w przypadku nieuczestniczenia w zajęciach i jak w obecnej sytuacji wywiązywać się z obowiązku kontroli spełniania obowiązku szkolnego?