W drugiej części artykułu opisano najistotniejsze elementy programu wychowawczo-profilaktycznego, stanowiące drogowskazy do pracy dla zespołu odpowiedzialnego za jego przygotowanie. Informacje te posłużą także radzie pedagogicznej, która program będzie realizować we współpracy z rodzicami i instytucjami specjalistycznymi wspierającymi pracę szkoły.
Rozmowa, która ma obudzić motywację ucznia do zmiany postępowania, powinna być oparta na gotowości do współpracy i dążenia do kontaktu. Aby osiągnąć zamierzone efekty, warto dobrze znać potrzeby rozmówcy i mieć jasno określony cel. Spotykamy się z uczniami w różnych sytuacjach wychowawczych. Żeby być przygotowanym do efektywnego wykorzystania tego czasu, trzeba zacząć od odpowiedzi pytanie: Po co spotykam się z uczniem?
W życie każdej szkoły i klasy wpisane są konflikty. Dzieci czasem kłócą się, obrażają, dzielą na wrogie obozy i biją. Przyczyny takich zachowań mogą być różne, np. brak dojrzałości do innego sposobu rozwiązania sprawy. Zdarza się, że dzieci ukrywają takie sytuacje, a jednak wychowawcy powinni je zaobserwować i wkroczyć do akcji. To jeden z trudniejszych problemów do rozwiązania dla każdego pedagoga. Sytuacje konfliktowe wśród uczniów są często skomplikowane i niejednoznaczne, dlatego wymagają pogłębionej analizy oraz doboru odpowiedniej metody rozwiązania.
W jaki sposób wprowadzić trwałe zmiany w zachowaniu uczniów? Jak przekonać do swoich działań rodziców? Próbę odpowiedzi na te pytania znajdziecie w artykule „Doceniaj a nie oceniaj” – rola wychowawcy klasy w ocenianiu zachowania.
Dokonując doboru tematów godzin do dyspozycji wychowawcy należy uwzględniać kilka bardzo ważnych czynników. Przede wszystkim tematy godzin wychowawczych powinny być spójne z założeniami programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły, a także odpowiadać potrzebom i oczekiwaniom uczniów. Istotne jest dostosowanie tematyki pracy wychowawczej do specyfiki klasy, z jaką w danym roku pracujemy. Dobrze dobrany temat zajęć, dopasowany do tej konkretnej grupy, wieku, potrzeb, zróżnicowania, z pewnością zainteresuje uczestników.
Szczególną rolę w procesie wychowania młodego pokolenia odgrywa wychowawca klasy. Zostaje mu powierzona konkretna grupa dzieci lub młodzieży. Jego zadaniem jest rozpoznanie problemów oraz monitorowanie poziomu realizacji celów wychowawczych. Następnie, zgodnie z wnioskami, planowanie lub modyfikowanie działań wychowawczych. Na co należy zwracać szczególną uwagę?
Dobry nauczyciel potrafi określić swoje mocne i słabe strony, wskazując co, kiedy i w jaki sposób będzie doskonalił, aby podejmowane działania podnosiły jakość jego pracy wychowawczo-dydaktycznej. Niniejszy materiał jest nie tyle przewodnikiem o standardach profesjonalnych kompetencji zawodowych wychowawców, co inspiracją edukacyjną wykorzystywaną przez wykładowców i trenerów przygotowujących pedagogów do samokształcenia i doskonalenia zawodowego. Każdy belfer czytający ten tekst będzie miał okazję do refleksji nad swoimi kompetencjami, zmagając się z dołączoną do tekstu ankietą.
Dokonując doboru tematów godzin do dyspozycji wychowawcy należy uwzględniać kilka bardzo ważnych czynników. Przede wszystkim tematy godzin wychowawczych powinny być spójne z założeniami programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły, a także odpowiadać potrzebom i oczekiwaniom uczniów. Istotne jest dostosowanie tematyki pracy wychowawczej do specyfiki klasy, z jaką w danym roku pracujemy. Dobrze dobrany temat zajęć, dopasowany do tej konkretnej grupy, wieku, potrzeb, zróżnicowania, z pewnością zainteresuje uczestników.
Próg edukacyjny, przełom klas III i IV, powoduje istotne zmiany w procesie edukacyjnym. Z nauczania zintegrowanego przechodzi się do nauczania wielu przedmiotów, uczniowie spotykają znacznie więcej nauczycieli, każdy z nich ma inne wymagania i oczekiwania. Nagle okazuje się, że dla wielu czwartoklasistów jest to trudność. Zdarza się, że dzieci jeszcze nie dojrzały do „nowego” sposobu uczenia i wymagań! Dlaczego tak się dzieje i jak można im pomóc?