Lekcja Gdy czegoś chcę… to zajęcia przede wszystkim o stosowaniu komunikatów „Ja”. Jest to sposób wyrażania swoich uczuć i chęci tak, aby akcent położony był na mówiącego, aby mówił on o swoich potrzebach, uczuciach, refleksjach. Lekcja ma na celu pokazanie skuteczności formuły komunikatu typu „Ja” w codziennym życiu.
Dzieci potrzebują przyjaciół. Chcą się komuś zwierzyć, kto jest w jakimś sensie podobny do nich, ma podobne przeżycia, kłopoty, radości, najlepiej więc, gdy jest rówieśnikiem. Wówczas ma się wspólne zainteresowania, doświadczenia, a może nawet i hobby. W trakcie lekcji Jak znaleźć przyjaciela? dzieci mają możliwość dokonania autodiagnozy swojego poziomu „przyjacielskości”. Umożliwia im to psychozabawa Czy jesteś dobrym przyjacielem? Mają także możliwość wypracowania sposobów zachowania, które zwiększą ich szanse na znalezienie przyjaciela.
Własne zdanie ma każdy. Nie każdy potrafi jednak zaprezentować je i uargumentować na forum. W jaki sposób przekonać innych, jak przestawią swój punkt widzenia? Jak dyskutować, nie obrażając rozmówcy? Sztuka dyskusji jest bardzo trudna, łatwo o zgubienie wątku czy trudne emocje. Celem lekcji Trudna sztuka dyskutowania jest nauczenie uczniów metod prowadzenia dyskusji. W jej przebiegu proponowana jest rozmowa na temat ściągania. Prawidłowe przeprowadzenie lekcji wymaga bezstronności i dystansu do omawianego tematu, tak by nie narzucać uczniom zdania, i tak by dyskusja mogła zaistnieć (a jak wiadomo, do tego niezbędne jest wystąpienie dwóch przeciwnych poglądów).
Pierwszym krokiem w tworzeniu pozytywnych układów w klasie są dobrze przygotowane i atrakcyjnie przeprowadzone godziny wychowawcze. Zajęcia te mogą być zarówno okazją do nawiązania głębszej relacji z uczniami i rozmowy na ważne dla nich tematy, jak i szansą na rozwijanie kompetencji społecznych uczniów. Artykuł zawiera praktyczne wskazówki dotyczące budowania więzi między wychowawcom a uczniami oraz efektywnego wykorzystania godzin do dyspozycji wychowawcy.
Artykuł umożliwia zapoznanie się z wizją dobrej pracy wychowawcy z uczniami z perspektywy dyrektora. Jest próbą odpowiedzi na pytanie – na jakie problemy powinien zwrócić uwagę nauczyciel rozpoczynający pracę na tym stanowisku? Porady i wskazówki wieloletniego dyrektora pomagają w unikaniu błędów wynikających z braku doświadczenia.
Co zrobić gdy wychowawca nie ma już pomysłów na rozwiązanie problemu? Do kogo może zwrócić się o pomoc, z kim przedyskutować problem? Jak przygotować się do trudnej rozmowy. Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziecie Państwo w artykule, w którym zawarto także opis studium przypadku.
Czy Samorząd Uczniowski to szkolny przeżytek? Co robić, aby przynosił korzyści całej społeczności szkolnej? Na ile kontrolować uczniów, a na ile dać im pełną swobodę działania? Ten artykuł podpowie każdemu opiekunowi Samorządu Uczniowskiego ale i nauczycielom, jak współpracować z uczniami w ramach ich szkolnej aktywności, a także jak nauczyć młodych ludzi decydowania o sobie.
Zabawy interaktywne to techniki integracji grupy poprzez doświadczanie podobnych przeżyć. Jednym z powodów skuteczności tego typu zajęć jest koncentracja uczestników zabaw na wykonaniu zadania, a nie na sobie. Drugi ważny argument za ich stosowaniem to przywoływanie radosnych doświadczeń z dzieciństwa, czasu beztroski i zabaw z rówieśnikami.
Sytuacje trudne, jak sobie z nimi radzić, co robić, by ich było jak najmniej? Dlaczego dzieci łamią normy? Czyja to wina, że przeklinają? Kto i kiedy buduje dziecięcy świat wartości? Dlaczego nie można zaczynać wychowywania zbyt późno? Na te i podobne pytania spróbuję odpowiedzieć w cyklu artykułów pod wspólnym tytułem „Czy ktoś potrafi zrozumieć dziecko?”.
Zajęcia integracyjne dla klasy czwartej to jedno z ważniejszych działań na początku roku szkolnego. Jest to czas, w którym dzieci muszą przystosować się do nowych wyzwań, jakie stawia przed nimi szkoła. Nowi nauczyciele, nowe przedmioty u co za tym idzie - nowe wymagania. Uczniowie różnie radzą sobie z taką sytuacją. Dlatego ważne jest, by poznali się i czuli się ze sobą możliwie jak najlepiej. Osiągnięcie tego celu ułatwi realizacja scenariusza lekcji „Tacy jesteśmy – poznajemy się”.