Wielu badaczy zajmowało się opisem procesu grupowego, który dzieje się również w klasach szkolnych. Okazało się, że część z ich wniosków nie znalazła potwierdzenia w dalszych badaniach, jednak… to, co obserwujemy w naszych klasach szkolnych często jest zbieżne z wnioskami badaczy. Rola i zadania wychowawcy zmieniają się zależnie od obserwowanych zachowań uczniów w grupie, a zatem potrzeb grupy. W artykule znajdziesz wskazówki dotyczące działań wychowawcy dopasowanych odpowiednio do fazy rozwoju grupy.
Próg edukacyjny, przełom klas III i IV, powoduje istotne zmiany w procesie edukacyjnym. W drugiej części artykułu poświęconego charakterystyce czwartoklasisty zajmujemy się zagadnieniem typowych procesów poznawczych.
Zadaniem każdego wychowawcy jest opieka oraz współpraca z całą swoją klasą oraz z każdym uczniem z osobna. Wychowawca to nauczyciel, który winien być rzecznikiem interesów swoich uczniów wobec pozostałych nauczycieli oraz dyrekcji. Od niego również po części zależy, jaki będzie klasowy samorząd. Dlatego tak ważne jest, by potrafił go współtworzyć i z nim współpracować. W tym artykule opiszę, jak może to wyglądać.
Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi stanowią około 30 % wszystkich uczniów w szkołach. Potrzebują oni szczególnego wsparcia nauczycieli zarówno w procesie nabywania wiedzy jak i w odpowiednim adaptowaniu się do wymagań organizacyjnych i ustalonego trybu pracy na lekcji. Zaangażowanie nauczyciela, jego uwaga i troska jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na sukces uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Jedną z możliwości wsparcia uczniów w tym zakresie jest zastosowanie technik nauczania równoległego, które przedstawiam w praktycznym zarysie w tym artykule.
Dlaczego warto poświęcić czas na organizację swojego warsztatu pracy? Co może nam pomóc w organizacji warsztatu? Czy w pracy może być miło? Jeśli poszukujesz odpowiedzi na podobne pytania, może znajdziesz je właśnie w tym miejscu…
Warsztat pracy to nie tylko odpowiednio wyposażona sala lekcyjna oraz odpowiednie zorganizowanie przestrzeni. Niezwykle ważnym aspektem tworzenia warsztatu pracy wychowawcy jest wypracowanie zasad współpracy z uczniami. Dlaczego warto poświęcić na to czas i co może pomóc? W tym artykule znajdziesz propozycje I wskazówki, które mogą okazać się pomocne.
W drugiej części artykułu opisano najistotniejsze elementy programu wychowawczo-profilaktycznego, stanowiące drogowskazy do pracy dla zespołu odpowiedzialnego za jego przygotowanie. Informacje te posłużą także radzie pedagogicznej, która program będzie realizować we współpracy z rodzicami i instytucjami specjalistycznymi wspierającymi pracę szkoły.
Rozmowa, która ma obudzić motywację ucznia do zmiany postępowania, powinna być oparta na gotowości do współpracy i dążenia do kontaktu. Aby osiągnąć zamierzone efekty, warto dobrze znać potrzeby rozmówcy i mieć jasno określony cel. Spotykamy się z uczniami w różnych sytuacjach wychowawczych. Żeby być przygotowanym do efektywnego wykorzystania tego czasu, trzeba zacząć od odpowiedzi pytanie: Po co spotykam się z uczniem?