Do klasy różnorodnej uczęszczają uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, sprawiający kłopoty wychowawcze, zróżnicowani pod względem poziomu wiedzy i możliwości. W takiej klasie często nasilają się konflikty rówieśnicze, dochodzi do nękania i napięć na tle pozycji w strukturze grupy. Umiejętne kierowanie takim zespołem wymaga systematyczności i konsekwencji. Dowiedz się, jak zarządzać klasą różnorodną, aby stworzyć atmosferę sprzyjającą koncentracji i rozwoju dla wszystkich uczniów.
Współczesna szkoła to miejsce, gdzie uczniowie, jak i nauczyciele spędzają dużo czasu. Tutaj przekazujemy wiedzę, nawiązujemy relacje, tworzymy wspólnie warunki do pracy i nauki. Powinniśmy więc dobrze czuć się w tym miejscu. Osiągniemy takie samopoczucie jeśli stworzymy sprzyjający klimat społeczny. Ten artykuł jest próbą odpowiedzi na pytanie – co sprzyja budowaniu dobrego klimatu społecznego w szkole?
Klasy, do których przychodzą uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, są ze swej natury różnorodne; trudno pracować w nich według prostego, opartego na autorytecie nauczycielskim klucza. Wymagają zindywidualizowanego, relacyjnego kontaktu z wychowawcą i nauczycielami. Jak wprowadzić ją w życie na poziomie konkretnej szkoły i klasy, do których trafia całe spektrum indywidualności o zróżnicowanych potrzebach, możliwościach i celach?
Jeśli jesteś nauczycielem przedmiotu, a jednocześnie wychowawcą klasy, to powinieneś pomyśleć, co zrobić, aby Twoi uczniowie chcieli codziennie przychodzić z zapałem do szkoły, nie chcieli opuszczać jej murów, byli pełni zaangażowania podczas pracy na lekcji nawet, gdy natrafią na trudności. By mimo różnego typu dysfunkcji, podejmowali stawiane przed nimi wyzwania. Jak tego dokonać? Skorzystaj z propozycji opisanych w artykule.
Wcześniejsze przygotowane przede mnie artykuły były formą wprowadzenia do tematu i teoretycznych rozważań o przeprowadzania warsztatów różnorodności. W tym materiale przedstawię propozycje ćwiczeń, które można wykorzystać podczas zajęć.
Dobra komunikacja to podstawa efektywnej pracy w każdym zespole, zaś w szkole odgrywa ona szczególne znaczenie. Rozwinięte kompetencje komunikacyjne wychowawcy mogą stanowią fundament porozumienia z uczniem i rodzicem. Podpowiadamy, na co zwracać uwagę i czego unikać w komunikacji.
Lekcja służy wzbudzeniu refleksji na temat tego, jak organizować życie grupy. Dzięki niej dzieci uczą się identyfikować potrzeby grupy i poszczególnych osób. Ćwiczą umiejętności dokonywania demokratycznych wyborów – podczas zabawy dowiadują się, jak przedstawić program wyborczy.
Który uczeń w klasie ma predyspozycje do bycia liderem? Jak to sprawdzić? Jaką rolę przydzielić liderowi, aby mógł wykorzystać swój potencjał? Cykl artykułów to próba odpowiedzi na postawione pytania. Do pierwszego z nich załączono scenariusz godziny do dyspozycji wychowawcy z różnorodnymi ćwiczeniami oraz narzędzia przydatne do rozpoznania układu sił w grupie.
Lekcja stanowi kontynuację zajęć „Klasa na wyspie” i refleksji na temat organizacji życia grupy. Dzieci zastanawiają się nad tym, w jaki sposób mogą pomagać i przyczyniać się do dobrego funkcjonowania zespołu. Uczą się mówić o własnych potrzebach i prosić o pomoc w obszarach, w których jej potrzebują.