Czy Samorząd Uczniowski to szkolny przeżytek? Co robić, aby przynosił korzyści całej społeczności szkolnej? Na ile kontrolować uczniów, a na ile dać im pełną swobodę działania? Ten artykuł podpowie każdemu opiekunowi Samorządu Uczniowskiego ale i nauczycielom, jak współpracować z uczniami w ramach ich szkolnej aktywności, a także jak nauczyć młodych ludzi decydowania o sobie.
Zabawy interaktywne to techniki integracji grupy poprzez doświadczanie podobnych przeżyć. Jednym z powodów skuteczności tego typu zajęć jest koncentracja uczestników zabaw na wykonaniu zadania, a nie na sobie. Drugi ważny argument za ich stosowaniem to przywoływanie radosnych doświadczeń z dzieciństwa, czasu beztroski i zabaw z rówieśnikami.
Sytuacje trudne, jak sobie z nimi radzić, co robić, by ich było jak najmniej? Dlaczego dzieci łamią normy? Czyja to wina, że przeklinają? Kto i kiedy buduje dziecięcy świat wartości? Dlaczego nie można zaczynać wychowywania zbyt późno? Na te i podobne pytania spróbuję odpowiedzieć w cyklu artykułów pod wspólnym tytułem „Czy ktoś potrafi zrozumieć dziecko?”.
Zajęcia integracyjne dla klasy czwartej to jedno z ważniejszych działań na początku roku szkolnego. Jest to czas, w którym dzieci muszą przystosować się do nowych wyzwań, jakie stawia przed nimi szkoła. Nowi nauczyciele, nowe przedmioty u co za tym idzie - nowe wymagania. Uczniowie różnie radzą sobie z taką sytuacją. Dlatego ważne jest, by poznali się i czuli się ze sobą możliwie jak najlepiej. Osiągnięcie tego celu ułatwi realizacja scenariusza lekcji „Tacy jesteśmy – poznajemy się”.
Podczas pracy z zespołem klasowym często zastanawiamy się, jakie metody i techniki będą najbardziej skuteczne, ciekawe czy efektywne. Oto przegląd i krótka charakterystyka metod i technik, które można zastosować na zajęciach z doradztwa zawodowego, na godzinie z wychowawcą, na lekcjach podczas realizowania podstawy programowej czy na spotkaniach ze specjalistami.
Bez względu na zróżnicowanie potrzeb i możliwości uczniów nauczyciel powinien zaplanować i zrealizować projekty edukacyjne. Istotą tej metody jest samodzielna praca uczniów. Może ona odbywać się poza szkołą lub w czasie lekcji. Przedstawiamy przykładowe konspekty projektów.
Komiksy nie są popularnym środkiem przekazu w edukacji, a przecież dzięki ich zwięzłej formie łatwo można przekazać nawet trudne tematy. Chyba nie ma gazety lub magazynu, który nie umieszczałby na swoich łamach rysunkowego komentarza do aktualnych wydarzeń. Nawet w Internecie krótkie formy komiksowe są w modzie. Skorzystaj więc z popularności tej formy wśród dzieci i młodzieży i użyj jej jako środka dydaktycznego.
W artykule znajdziesz omówienie najistotniejszych aspektów efektywnej komunikacji, w tym przemyślenia, jak w życiu szkolnym rozkłada się nacisk pomiędzy komunikowaniem się a manipulowaniem komunikacją, w jakim stopniu nieświadome procesy (motywacje, oczekiwania, nieuświadomione emocje, wcześniejsze doświadczenia) wpływają na zniekształcenia procesu komunikowania się.