Geocaching – Podchody 2.0

Dodano: 13 czerwca 2018
Geocaching z uczniami

Wyjdźcie ze szkoły, idźcie do parku lub lasu – na całym świecie czekają na odkrycie przez Twoich uczniów małe skrytki. Są w nich drobne upominki na wymianę i dziennik odwiedzin. Do niego wpisują się kolejni znalazcy, zanim odkryją kolejną niespodziankę.

Geocaching rozpowszechnia się i cieszy się coraz większą popularnością. Także w Polsce. Właściciele skrytek publikują lokalizację pod postacią współrzędnych geograficznych w Internecie. Z pomocą smartfonu lub GPSu można wyruszyć wraz z uczniami na poszukiwania. To wcale nie jest takie łatwe – właściciel skrytki nie zawsze zdradza koordynaty kryjówki tak od razu.

Dlaczego geocaching?

Niezależnie od zabawy i czynnika zaciekawienia, geocaching ćwiczy zmysł orientacji, zmusza do ruchu na świeżym powietrzu i uczy podstaw nawigacji. Aby sprostać wyzwaniom, Twoi uczniowie muszą wypełnić także bardziej wymagające zadania. Wyszukaj skrytek np. w pobliżu historycznych miejsc i połącz geocaching z pouczającą wycieczką.

Co to jest geocaching?

Początki geocachingu sięgają 1854 roku. Wtedy w Anglii odbyły się pierwsze poszukiwania skrytek dla biegaczy na orientację. Później odbyły się dopiero w roku 2000, kiedy amerykańska armia dopuściła system GPS do powszechnego użytkowania. Od tego czasu możliwe było ustalenie przez osobę prywatną jej pozycji z dokładnością do kilku metrów. Zasady gry zostały te same od pierwotnych czasów: trzeba znaleźć skrytkę z przedmiotami lub dziennikiem odwiedzin. Poszukuje się, odgadując różne zagadki i odszukując współrzędne geograficzne. W międzyczasie powstało ponad dwa miliony skrytek na świecie – są nawet w kosmosie.

Te warianty zagadek powinieneś znać:

  • Skrytka tradycyjna: Praktycznie łatwa do znalezienia, współrzędne geograficzne są podane bezpośrednio.
  • Multi-Cache: Szuka się wielu stacji pośrednich przed dotarciem do skrytki właściwej. Aktualne koordynaty można znaleźć albo w Internecie, albo do następnej skrytki prowadzą wskazówki z poprzedniej.
  • Mystery-Cache: Do skrytki głównej dochodzi się przez stacje pośrednie, rozwiązując zagadki. Robi się to częściowo przez Internet, częściowo w drodze, badając faunę i florę.

Oprócz tego istnieje wiele innych wariantów skrytek, jak np. wydarzenie lub skrytka wirtualna. Szczególnie ciekawe w nauce geografii będą Earth Caches (skrytki nieposiadające fizycznego pojemnika), które odwiedza się, aby poznać geologiczne tajemnice Ziemi i zjawiska natury.

Wiedza, kodeks i wyposażenie

Jeżeli chcesz wraz z uczniami udać się na poszukiwania skrytek lub sam chcesz ukryć skarby, musisz zarejestrować się na jednym z portali w Internecie. Rejestracja jest z reguły bezpłatna. Masz wtedy dostęp do banku danych zawierającego spis skrytek w okolicy. Portale warte polecenia, które mogą odwiedzać ludzie zaczynający przygodę z geocachingiem, to m.in.:

Oprócz tego nie potrzebujesz do geocachingu specjalnych urządzeń GPS. Prawie każdy nowoczesny smartfon jest wyposażony w tę funkcję. Aby jej użyć, potrzebujesz tylko odpowiedniej aplikacji.

Zanim wyruszycie, powinieneś dobrze przygotować swoją klasę na wycieczkę na łono natury. Zasięgnij informacji o obsłudze urządzeń GPS, smartfonów i aplikacji i ćwicz razem z uczniami podawanie współrzędnych geograficznych. Powinieneś także zapobiec konfliktom i zachowaniom konkurencyjnym w klasie, zapewniając, że geocaching można uprawiać również przy użyciu starszych smartfonów. Koniecznie przypomnij klasie kodeks dobrego zachowania.

Co mówi kodeks?
  • Zostań nierozpoznawalny dla „Mugoli” (przechodniów, którzy nie są wtajemniczeni w geocaching lub mogą zniszczyć lub zabrać skrytkę).
  • Nigdy nie niszcz natury, przygotowując skrytkę.
  • Respektuj zasady ochrony krajobrazu i ochrony przyrody.
  • Wszystkie skrytki muszą być legalne i dostępne publicznie.
  • Zawsze dawaj coś na wymianę do skrzynki – przedmioty powinny być tej samej wartości (nie może to być żywność).

Tematyka

Sprawdź inne serwisy