Zauważenie cyberprzemocy wśród uczniów wymaga natychmiastowej interwencji ze strony nauczycieli. O ile nie można wskazać jednego właściwego modelu postępowania, o tyle warto podjąć próbę opracowania w szkole procedury reagowania na cyberprzemoc. Poznaj pięć kroków reagowania w przypadku zetknięcia się z cyberprzemocą wśród uczniów.
Niska temperatura panująca na zewnątrz może wykluczyć prowadzenie zajęć na świeżym powietrzu. Sprawdź, kiedy nauczyciele wychowania przedszkolnego powinni rozważyć pozostanie w budynku przedszkola, a kiedy mimo chłodu warto prowadzić zajęcia na zewnątrz.
Integracja w szkołach nadal bywa tematem kontrowersyjnym – zarówno dla rodziców, jak i nauczycieli. Mimo wielu zwolenników, wielu korzyści, jakie niesie ze sobą edukacja w różnorodnej grupie, nadal wyrażenie ,,klasa integracyjna” budzi emocje. Zdarza się nawet, że rodzice zgłaszają się z dzieckiem na konsultację do psychologa z pytaniem, czy to dobre rozwiązanie? O czym musi wiedzieć wychowawca klasy integracyjnej?
Od kilku lat media bombardują doniesieniami o eskalacji przemocy w szkołach. Najbardziej elektryzują opinię publiczną informacje o aktach przemocy seksualnej. Czy zdajesz sobie sprawę, że do przemocy seksualnej dochodzi niemal w każdej szkole? Przeczytaj, jak ją rozpoznać i jak jej przeciwdziałać.
Jednym z najczęściej powracających tematów w dyskusji o współczesnej szkole jest problem prac domowych i nadmiernego obciążania uczniów, a nierzadko także rodziców, zadaniami do samodzielnego wykonania w domu. Czy prawo oświatowe pozwala, a może zabrania zadawania prac domowych? Sprawdź czy przepisy regulują tę kwestię.
Uczniowie muszą wiedzieć, że niewłaściwe zachowanie zawsze pociąga za sobą konsekwencje. Przewinienia, w zależności od ich wagi, mogą skutkować otrzymaniem upomnienia, nagany, obniżeniem oceny zachowania, przeniesieniem do innej klasy, a nawet przeniesieniem do innej szkoły przez kuratora oświaty. Stosowanie takich kar nie jest jednak możliwe w każdej szkole. Sprawdź, kiedy dopuszcza się przeniesienie ucznia sprawiającego trudności i jakie warunki muszą być spełnione.
Czasy, w których zeszyty się pożyczało i przepisywało, a informacji potrzebnych do zadań domowych szukało w encyklopedii dawno już minęły. Przeziębiony uczeń jeszcze spod kołdry może wysłać prośbę o zdjęcia notatek z lekcji na klasowym czacie. Odpowiedź na trudne pytanie z chemii na pewno znajdzie się w Internecie, a do zrobienia konstrukcji z zapałek na technikę na pewno przyda się tutorial. ,,Kiedyś to były inne czasy”, ,,dzieci nie umieją rozmawiać, tylko wysyłają sobie emotikony”, ,,zamiast podwórka są gry na serwerach” – podobne komunikaty słyszy się często w dyskusjach dorosłych. Często oceniamy kompetencje komunikacyjne młodych ludzi gorzej niż własne, nie zastanawiając się nad tym, na czym polega różnica i czy mogą z niej płynąc jakieś korzyści.
Dziecko, które przebywa w placówce opiekuńczej lub rodzinie zastępczej to w każdej szkole temat budzący wiele niepokoju i wątpliwości. Jak ochronić ucznia z doświadczeniami opieki instytucjonalnej przed doświadczeniami wykluczenia, jak rozmawiać z nim o obchodach Dnia Matki, jak wybrać temat wypracowania na język polski, by nie zmuszać go do opisywania domu i rodziny? W karierze zawodowej każdego nauczyciela muszą prędzej czy później pojawić się podobne dylematy. A jest ich wiele więcej – trudno sobie wyobrazić, by do pieczy zastępczej lub domu dziecka trafiło dziecko, które nie doświadczyło porzucenia, straty, czy przemocy. Bagaż traumatycznych wspomnień na zawsze zmienia schemat budowania relacji, co odczuje każdy dorosły, który spróbuje nawiązać z dzieckiem więź. Dla wychowawcy to wyzwanie, do którego potrzeba cierpliwości, empatii i przeszkolenia.
Zwykła wigilia klasowa może nieść ze sobą wiele nieoczekiwanych kłopotów. Żyjemy w świecie dynamicznych zmian, w jednej dzielnicy mieszkają i biedni i bogaci. Ludzie migrują, rozwodzą się, porozumiewają w wielu językach. W większości szkół znajdą się dzieci, dla których tradycja wigilii może być obca lub stresująca – jeśli pochodzą z mniejszości etnicznej lub wyznaniowej, mieszkają poza rodziną pochodzenia – w domach dziecka, rodzinach zastępczych lub funkcjonują w opiece naprzemiennej podróżując pomiędzy rodzicami. Szkoła ma przed sobą spore wyzwanie – zorganizowania pozornie błahego wydarzenia tak, by każdy mógł z niego skorzystać z przyjemnością i bez stresu. A kwestii do rozważenia nie brakuje – od potraw, po prezenty, przez śpiewane kolędy lub pastorałki.
W życiu szkoły nie brakuje wydarzeń, które mogą nieść ze sobą duży ładunek emocjonalny. Wigilia klasowa niewątpliwie jest jednym z nich – tradycyjne spotkanie wszystkich uczniów i wychowawcy kojarzy się w oczywisty sposób ze Świętami Bożego Narodzenia, które w domach mogą być różne, jeśli są obchodzone. W zespole klasowym mogą się znaleźć dzieci o różnym statusie majątkowym, o różnych doświadczeniach związanych z rodzinnymi tradycjami. Być może wśród nich są wychowankowie placówek opiekuńczych, albo po prostu dzieci z rodzin innych wyznań lub ateistycznych. Warto mieć różne czynniki na uwadze, by zorganizować takie spotkanie, które będzie dla wszystkich przyjemne i bezpieczne. Nad tym jak tego dokonać, trzeba zastanowić się ju teraz, ponieważ druga połowa listopada, to ostatni moment na ewentualną zmianę planów kasy,