Nauczyciel, któremu powierzono opiekę nad klasą, musi mieć świadomość, że odtąd będzie nie tylko nauczycielem przedmiotu, ale również wychowawcą, a to wiąże się z koniecznością sprostania wielu obowiązkom i wcielenia się w wiele ról. Jakie zadania czekają wychowawcę? Tego dowiesz się z artykułu.
Przed stanem epidemii organizację pracy przedszkola określał ramowy rozkład dnia, na podstawie którego nauczyciele ustalali szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci. Jak realizować założenia rozkładu dnia w dobie zdalnej realizacji podstawy programowej?
Przepisy rozporządzenia MEN z 20 marca 2020 r w sprawie w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 dotyczą także przedszkoli. Oznacza to, że nauczyciele w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania powinni realizować podstawę programową. Jak mają to robić? Czy dzieci powinny uczestniczyć w zajęciach przez co najmniej pięć godzin dziennie? W jaki sposób dokumentować realizację pensum?
Uniknięcie sięgania po nowoczesne technologie przez uczniów jest nieuniknione. Nauczyciele zamiast zakazywać korzystania z nich, powinni zastanowić się – jak można wykorzystać smartfon aby wspierać efektywne uczenie się? Należy pamiętać, że wykorzystanie technologii informacyjnych i komunikacyjnych (TIK), jeżeli przebiega prawidłowo, podnosi efektywność i zwiększa skuteczność zajęć.
Zauważenie cyberprzemocy wśród uczniów wymaga natychmiastowej interwencji ze strony nauczycieli. O ile nie można wskazać jednego właściwego modelu postępowania, o tyle warto podjąć próbę opracowania w szkole procedury reagowania na cyberprzemoc. Poznaj pięć kroków reagowania w przypadku zetknięcia się z cyberprzemocą wśród uczniów.
Niska temperatura panująca na zewnątrz może wykluczyć prowadzenie zajęć na świeżym powietrzu. Sprawdź, kiedy nauczyciele wychowania przedszkolnego powinni rozważyć pozostanie w budynku przedszkola, a kiedy mimo chłodu warto prowadzić zajęcia na zewnątrz.
Integracja w szkołach nadal bywa tematem kontrowersyjnym – zarówno dla rodziców, jak i nauczycieli. Mimo wielu zwolenników, wielu korzyści, jakie niesie ze sobą edukacja w różnorodnej grupie, nadal wyrażenie ,,klasa integracyjna” budzi emocje. Zdarza się nawet, że rodzice zgłaszają się z dzieckiem na konsultację do psychologa z pytaniem, czy to dobre rozwiązanie? O czym musi wiedzieć wychowawca klasy integracyjnej?
Od kilku lat media bombardują doniesieniami o eskalacji przemocy w szkołach. Najbardziej elektryzują opinię publiczną informacje o aktach przemocy seksualnej. Czy zdajesz sobie sprawę, że do przemocy seksualnej dochodzi niemal w każdej szkole? Przeczytaj, jak ją rozpoznać i jak jej przeciwdziałać.
Jednym z najczęściej powracających tematów w dyskusji o współczesnej szkole jest problem prac domowych i nadmiernego obciążania uczniów, a nierzadko także rodziców, zadaniami do samodzielnego wykonania w domu. Czy prawo oświatowe pozwala, a może zabrania zadawania prac domowych? Sprawdź czy przepisy regulują tę kwestię.
Uczniowie muszą wiedzieć, że niewłaściwe zachowanie zawsze pociąga za sobą konsekwencje. Przewinienia, w zależności od ich wagi, mogą skutkować otrzymaniem upomnienia, nagany, obniżeniem oceny zachowania, przeniesieniem do innej klasy, a nawet przeniesieniem do innej szkoły przez kuratora oświaty. Stosowanie takich kar nie jest jednak możliwe w każdej szkole. Sprawdź, kiedy dopuszcza się przeniesienie ucznia sprawiającego trudności i jakie warunki muszą być spełnione.