Jak wspomagać ucznia w trakcie bieżącej pracy na lekcji, stosownie do jego możliwości psychofizycznych i indywidualnych potrzeb? Jak zapewnić dziecku możliwie najlepsze warunki do samodzielnego działania i osiągania celów zajęć?
Szkoła jest zobowiązana przyjąć dziecko zamieszkałe w jej obwodzie, często jednak wiąże się to z dużą niepewnością z uwagi barierę językową czy kulturalną. Mimo że prawo oświatowe reguluje kwestie związane z organizacją nauki języka polskiego, zdarza się, że uczeń jest pozostawiony sam sobie – nauczyciele nie potrafią się z nimi porozumieć, wychowawca nie wie, jak rozmawiać z rodzicami. To właśnie wychowawca odgrywa ważną rolę w nowej sytuacji.
Powszechnie wiadomo, że uczniowie potrzebują działań, które ich zaangażują i umożliwią podejmowanie ciekawych zajęć. Wiele pisze się na temat aktywnych form spędzania wolnego czasu. Natomiast ważne są również działania mające na celu odprężenie organizmu i rozładowanie codziennych napięć. Prawie całkowicie ignoruje się przy tym stres dzieci i młodzieży. Tymczasem stres ma ogromny wpływ na zdrowie już od najmłodszych lat. Dlatego cenna jest relaksacja dzieci i młodzieży. W artykule została opisana istota oraz ważne elementy oddziaływań relaksacyjnych. Możesz również pobrać przykładowy tekst relaksacyjny do wykorzystania jako ćwiczenia relaksacyjne dla uczniów. Pod tekstem znajdziesz linki do zestawu ćwiczeń relaksacyjnych dla dzieci i młodzieży.
Nauczyciel, któremu powierzono opiekę nad klasą, musi mieć świadomość, że odtąd będzie nie tylko nauczycielem przedmiotu, ale również wychowawcą, a to wiąże się z koniecznością sprostania wielu obowiązkom i wcielenia się w wiele ról. Jakie zadania czekają wychowawcę? Tego dowiesz się z artykułu.
Przed stanem epidemii organizację pracy przedszkola określał ramowy rozkład dnia, na podstawie którego nauczyciele ustalali szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci. Jak realizować założenia rozkładu dnia w dobie zdalnej realizacji podstawy programowej?
Przepisy rozporządzenia MEN z 20 marca 2020 r w sprawie w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 dotyczą także przedszkoli. Oznacza to, że nauczyciele w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania powinni realizować podstawę programową. Jak mają to robić? Czy dzieci powinny uczestniczyć w zajęciach przez co najmniej pięć godzin dziennie? W jaki sposób dokumentować realizację pensum?
Uniknięcie sięgania po nowoczesne technologie przez uczniów jest nieuniknione. Nauczyciele zamiast zakazywać korzystania z nich, powinni zastanowić się – jak można wykorzystać smartfon aby wspierać efektywne uczenie się? Należy pamiętać, że wykorzystanie technologii informacyjnych i komunikacyjnych (TIK), jeżeli przebiega prawidłowo, podnosi efektywność i zwiększa skuteczność zajęć.
Zauważenie cyberprzemocy wśród uczniów wymaga natychmiastowej interwencji ze strony nauczycieli. O ile nie można wskazać jednego właściwego modelu postępowania, o tyle warto podjąć próbę opracowania w szkole procedury reagowania na cyberprzemoc. Poznaj pięć kroków reagowania w przypadku zetknięcia się z cyberprzemocą wśród uczniów.
Niska temperatura panująca na zewnątrz może wykluczyć prowadzenie zajęć na świeżym powietrzu. Sprawdź, kiedy nauczyciele wychowania przedszkolnego powinni rozważyć pozostanie w budynku przedszkola, a kiedy mimo chłodu warto prowadzić zajęcia na zewnątrz.
Integracja w szkołach nadal bywa tematem kontrowersyjnym – zarówno dla rodziców, jak i nauczycieli. Mimo wielu zwolenników, wielu korzyści, jakie niesie ze sobą edukacja w różnorodnej grupie, nadal wyrażenie ,,klasa integracyjna” budzi emocje. Zdarza się nawet, że rodzice zgłaszają się z dzieckiem na konsultację do psychologa z pytaniem, czy to dobre rozwiązanie? O czym musi wiedzieć wychowawca klasy integracyjnej?