Wiele dzieci w wieku szkolnym doświadczyło dokuczania, wyśmiewania lub agresji. Jeszcze więcej było świadkiem agresywnych zachowań. Często dzieje się to w miejscach poza nadzorem nauczycieli – w mniej dostępnych częściach korytarza, w szatniach czy toaletach. W artykule podpowiadam, jakie działania mogą podjąć sami uczniowie, zarówno ci, którzy doświadczają dokuczania jak i świadkowie, by zatrzymać przemoc zanim się wymknie spod kontroli.
Każdy rodzic powinien mieć świadomość, że odpowiednio zbilansowana dieta przedszkolaka ma wpływ na rozwój poznawczy dziecka. Niedobory składników wspierających rozwój i funkcjonowanie mózgu mogą doprowadzić do obniżenia zdolności percepcyjnych, koncentracji czy pamięci. Czy wiesz, jak wspomagać rozwój dziecka za pomocą diety? Przeczytaj artykuł i zwróć uwagę rodziców na najważniejsze zasady żywienia dzieci w wieku przedszkolnym.
Gry komputerowe cieszą się dużą popularnością wśród dzieci i młodzieży. Na rynku dostępny jest szeroki wachlarz gier różnych gatunków od fabularnych, poprzez przygodowe, sportowe, strategiczne, symulacyjne po zręcznościowe. Wiele gier to środowiska otwarte, które umożliwiają interakcję z innymi graczami, dzięki czemu mogą połączyć siły w dążeniu do celu albo między sobą współzawodniczyć. Większość gier zawiera komponent online, który sprawia, że młody człowiek uzyskuje dostęp do sieci, z czym wiążą się zarówno możliwości jaki i zagrożenia.
Dzieci przychodzą do przedszkola po raz pierwszy w różnym wieku. Niektóre zaczynają swoją edukację przedszkolną od zerówki inne już w trzecim roku życia. Niezależnie od wieku, indywidualnych różnic i sytuacji, jest to znacząca zmiana środowiska dla dziecka. Dlatego należy zadbać o adaptację dziecka, które rozpoczyna swoją przygodę z przedszkolem.
Poczucie umiejscowienia kontroli w skrócie „LoC” (ang. locus of control) to konstrukt psychologiczny, który mówi o tym, gdzie subiektywnie lokujemy przyczyny zdarzeń dotykających nas na co dzień. Poczucie kontroli jest częścią szerszej teorii społecznego uczenia się, wyodrębnioną w latach 60tych, uwzględnioną później w wielu badań psychologicznych. Okazuje się, że to, gdzie lokujemy sprawstwo zdarzeń ma bardzo duży wpływ na nasze całe życie.
Łagodzenie nakładanych od marca obostrzeń powinno przynieść ulgę – w dłuższej perspektywie oznacza przecież znaną sprzed pandemii normalność. Jednak zmiany, z którymi mierzą się uczniowie i nauczyciele mogą i budzą stres. Jak pomóc uczniom klas I-III wracającym w poniedziałek do szkoły odnaleźć się w nowej rzeczywistości, w której zamiast wszystkich kolegów i koleżanek spotkają nowe zasady, często trudne do zrozumienia i zaakceptowania.
Do wielu przedszkoli i szkół uczęszczają dzieci i młodzież, których biologiczni rodzice zostali pozbawieni praw rodzicielskich. Zdarza się, że do odebrania tych praw dochodzi w trakcie nauki dziecka w danym typie szkoły. Jak należy postępować w takiej sytuacji? Czy dyrektor i nauczyciele, mimo iż znają orzeczenie sądu, powinni utrzymywać kontakt z rodzicem? Jak odpowiadać na próby uzyskania informacji o dziecku, jego postępach w nauce itp.? Dowiedz się, jakie są skutki odebrania praw rodzicielskich.
Wyrażanie opinii niewątpliwie jest sposobem korzystania z wolności słowa. Z wolności słowa korzystać może każdy z nas, jednakże prawo do wyrażania opinii nie jest nieograniczone. Nierzadko dochodzi do sytuacji, gdy swoje opinie na temat nauczycieli rozpowszechniają rodzicie. Co może zrobić dyrektor, gdy informacje są nieprawdziwe i krzywdzące dla nauczyciela? Czy takie działanie narusza godność osobistą nauczyciela? Co zrobić, aby zaprzestał takiego zachowania?
W obszernym katalogu zadań wychowawcy znaczące miejsce zajmuje współpraca z rodzicami. Dotyczy ona nauczania, wychowania, opieki i profilaktyki. Nie jest to łatwe zadanie, bo rodzice uczniów nie są jednorodną grupą. Są tacy, którzy słuchają nauczycieli, rozmawiają, współpracują. Będą jednak również tacy, którzy wiedzą wszystko najlepiej, krytykują działania szkoły nie chcą współpracować. Wychowawca, dla dobra ucznia, musi jednak współpracować ze wszystkimi umieć sobie radzić w trudnych sytuacjach. Poznaj najważniejsze zasady skutecznej współpracy wychowawcy z konfliktowymi rodzicami i dowiedz się, które z nich możesz zastosować w swojej szkole. Ze wskazówek mogą skorzystać również nauczyciele sprawujący opiekę nad oddziałem przedszkolnym.
Dyrektor szkoły zatwierdza program realizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej. Sprawdzamy, jaką formę powinny mieć zmiany w statucie i opinia do programu!
Przyjmowanie i udzielanie innym konstruktywnych informacji zwrotnych to narzędzia niezbędne do rozwoju. Zarówno ucznia, jak i nauczyciela. Trudno jest naprawić pomyłki i błędy, modyfikować zachowanie, pracować nad relacjami, jeśli się o tym nie rozmawia. Jednak czasem sposób przekazania informacji z rozwijającego feedbacku zamienia ją w destruktywną krytykę. Jak tego uniknąć? Jak rozbudzać motywację uczniów poprzez umiejętne udzielanie informacji zwrotnych?
W każdym roku szkolnym ponad połowa uczniów, co najmniej raz wchodzi w konflikt z innymi uczniami. Rozwiązywanie konfliktów nie może ograniczać się do karania sprawców, ale przede wszystkim na doprowadzeniu do porozumienia. Nieocenionym narzędziem, które służy temu celowi jest mediacja, czyli rozwiązywanie sporów z udziałem bezstronnego mediatora.
Wejście w nową społeczność zawsze niesie ze sobą stres. Przeżył to każdy dorosły, który rozpoczynał nową pracę. Niezależnie od wieku, obawa przed brakiem akceptacji nowego otoczenia jest zupełnie naturalna. Dziecko, które dochodzi do nowej klasy ma absolutne prawo do poczucia dyskomfortu. Nie tak łatwo znaleźć dla siebie miejsce w grupie, która ma już swoją historię i proces integracji za sobą. Jak pomóc tym, którzy dołączają do zgranej już klasy? Sprawdź, jak przeciwdziałać wykluczeniu nowego ucznia w klasie. Dowiedz się, jakie działania może podjąć wychowawca lub pedagog i psycholog szkolny, aby sprawić, że nowy kolega lub koleżanką spotkają się z postawą otwartości i dialogu.
Sytuacja, w której uczeń prosi, by zwracać się do niego innym imieniem niż wskazuje dokumentacja, zdarza się stosunkowo często. Zwykle młody człowiek informuje, że na co dzień posługuje się drugim imieniem lub innym – wskazanym przez siebie, ponieważ nie lubi tego oficjalnego. Nauczyciele oraz koledzy i koleżanki zwykle nie widzą w tym problemu. Zupełnie inaczej jest jednak, gdy młody człowiek ujawnia swoją tożsamość płciową. Wówczas prosi o używania przez nauczycieli i uczniów preferowanego przez niego imienia właściwego dla płci przeciwnej. Co powinna zrobić szkoła w takiej sytuacji? Jak zagwarantować uczniom transpłciowym prawo do poszanowania ich tożsamości płciowej? Czy należy uszanować prośbę ucznia o używanie wobec niego innego imienia i form gramatycznych właściwych dla płci przeciwnej?
Opublikowana w Dzienniku Ustaw ustawa z 9 czerwca 2022 r. ustawa o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich przewiduje nowy katalog uprawnień dla dyrektora szkoły. Będzie on mógł podejmować wobec nieletnich oddziaływania wychowawcze bez zawiadamiania organów o demoralizacji lub popełnieniu czynu karalnego.
Spotkanie ucznia w czasie wakacji nie zawsze polega przywitaniu i wymianie uśmiechów. Bardzo często nauczyciele są świadkami zachowania, obok którego w czasie roku szkolnego nie przeszliby obojętnie. Jak powinni reagować na ryzykowane zachowania uczniów w czasie wakacji? Czy korzystanie z urlopu wypoczynkowego zwalnia ich z obowiązku podejmowania interwencji?
Sytuacja, w której uczeń prosi, by zwracać się do niego innym imieniem niż wskazuje dokumentacja, zdarza się stosunkowo często. Zwykle młody człowiek informuje, że na co dzień posługuje się drugim imieniem lub innym – wskazanym przez siebie, ponieważ nie lubi tego oficjalnego. Nauczyciele oraz koledzy i koleżanki zwykle nie widzą w tym problemu. Zupełnie inaczej jest jednak, gdy młody człowiek ujawnia swoją tożsamość płciową. Wówczas prosi o używania przez nauczycieli i uczniów preferowanego przez niego imienia właściwego dla płci przeciwnej. Co powinna zrobić szkoła w takiej sytuacji? Jak zagwarantować uczniom transpłciowym prawo do poszanowania ich tożsamości płciowej? Czy należy uszanować prośbę ucznia o używanie wobec niego innego imienia i form gramatycznych właściwych dla płci przeciwnej?
Opublikowana w Dzienniku Ustaw ustawa z 9 czerwca 2022 r. ustawa o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich przewiduje nowy katalog uprawnień dla dyrektora szkoły. Będzie on mógł podejmować wobec nieletnich oddziaływania wychowawcze bez zawiadamiania organów o demoralizacji lub popełnieniu czynu karalnego.
Spotkanie ucznia w czasie wakacji nie zawsze polega przywitaniu i wymianie uśmiechów. Bardzo często nauczyciele są świadkami zachowania, obok którego w czasie roku szkolnego nie przeszliby obojętnie. Jak powinni reagować na ryzykowane zachowania uczniów w czasie wakacji? Czy korzystanie z urlopu wypoczynkowego zwalnia ich z obowiązku podejmowania interwencji?
Wszyscy jesteśmy zamknięci, ciągle ktoś komuś przeszkadza w nauce lub pracy – opowiadają w czasie terapii online dzieci i nastolatki, które od tygodni uczą się zdalnie. Niektórzy mają przywilej posiadania własnego pokoju, szybkiego łącza i wspierającego otoczenia, które rozumie, że siedzenie z rówieśnikami na komunikatorze lub połączeniu video to kontakt cenniejszy niż złoto. Ale niestety domy, bloki, kamienice są pełne młodych ludzi, którzy tak luksusowej sytuacji nie zaznają. Jak im pomóc?
Kolejny tydzień polscy uczniowie nie mają realnego kontaktu z żadnym dorosłym spoza rodziny i najbliższego otoczenia. Obecnie dzieci i młodzież do 16 roku życia przez większą część dnia nie może przebywać bez opiekuna poza domem. Kontakty z rówieśnikami, dziadkami czy dalszą rodziną są ograniczone. A to oznacza, że dorosły opiekun ma niemal całkowitą kontrolę nad tym, z kim i o czym dziecko rozmawia, w jaki sposób spędza czas. Jeśli w rodzinie zdarza się przemoc, sytuacja jest wręcz patowa, trudniej będzie wychowawcy ją wykryć i zareagować odpowiednio.
Hasło „interwencja kryzysowa” wywołuje wśród nauczycieli obawę i obniżenie wiary we własne umiejętności, co wstrzymuje przed podejmowaniem działania. Tymczasem większość bardzo często przeprowadza wiele mniejszych interwencji, które rozładowują możliwość pojawienia się kryzysu. W pierwszej części artykułu wyjaśniono, czym jest i jak objawia się kryzys. Część drugą poświęcono zagadnieniom bezpośrednio związanym z interwencją – od czego zacząć, jak rozmawiać z uczniem i jakich działań bezwzględnie unikać.