Gry komputerowe cieszą się dużą popularnością wśród dzieci i młodzieży. Na rynku dostępny jest szeroki wachlarz gier różnych gatunków od fabularnych, poprzez przygodowe, sportowe, strategiczne, symulacyjne po zręcznościowe. Wiele gier to środowiska otwarte, które umożliwiają interakcję z innymi graczami, dzięki czemu mogą połączyć siły w dążeniu do celu albo między sobą współzawodniczyć. Większość gier zawiera komponent online, który sprawia, że młody człowiek uzyskuje dostęp do sieci, z czym wiążą się zarówno możliwości jaki i zagrożenia.
Każdy sukces dziecka stanowi źródło dumy i satysfakcji dla niego oraz rodziców. Jednak nie zawsze wysiłek włożony w daną czynność skutkuje osiągnięciem celu. Zdarza się, że coś się nie udaje, coś nie wychodzi, a dziecko ma poczucie porażki, przegranej. Sprawdź, jak wspierać dziecko w trudnych chwilach, aby umiało budować poczucie sprawczości i wiarę w siebie.
Łagodzenie nakładanych od marca obostrzeń powinno przynieść ulgę – w dłuższej perspektywie oznacza przecież znaną sprzed pandemii normalność. Jednak zmiany, z którymi mierzą się uczniowie i nauczyciele mogą i budzą stres. Jak pomóc uczniom klas I-III wracającym w poniedziałek do szkoły odnaleźć się w nowej rzeczywistości, w której zamiast wszystkich kolegów i koleżanek spotkają nowe zasady, często trudne do zrozumienia i zaakceptowania.
Praca kuratora s ądowego stanowi jedną z możliwości oddziaływania na sytuację rodzin w środowisku pozainstytucjonalnym. Czynności kuratora sądowego polegają nie tylko na samym kontakcie z nadzorowanymi, ale również na współpracy z innymi placówkami i instytucjami, które stanowią ogniwa systemu wsparcia rodziny – w tym także ze szkołami. Sprawdź, na czym polega praca kuratora, jakich informacji należy mu udzielać oraz dowiedz się, czy szkoła może egzekwować od niego realizację przewidzianych w ustawie zadań.
Asertywność to w niezwykle pożądana kompetencja miękka. Wierzymy, że jeśli dziecko będzie ją miało w swoich zasobach, to poradzi sobie z wieloma trudnymi sytuacjami – odmówi narkotyków, podziękuje stanowczo za alkohol, nie pozwoli na przemoc. I mamy rację – asertywność daje moc i pomaga się chronić. A co jeśli kompetentny dziesięciolatek powie ,,nie”, gdy poprosimy go o pokazanie zeszytu z pracą domową?
Dyrektorzy i nauczyciele szkół ponadpodstawowych niejednokrotnie spotkali się z żądaniem uczniów, by po ukończeniu 18 lat nie informować rodziców o ocenach. Temat budzi wątpliwości i kontrowersje. W artykule ekspert odpowiada, jak problem: czy rodzice mają wgląd w oceny pełnoletniego ucznia, rozstrzygają przepisy prawne.
Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej otrzymał negatywną ocenę klasyfikacyjną z jednych albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych może przystąpić do egzaminu poprawkowego z tych zajęć. Co w przypadku, gdy zdaniem rodziców negatywna ocena jest niesprawiedliwa i ich zdaniem nauczyciel prowadzący zajęcia nie powinien uczestniczyć w egzaminie poprawkowym? Czy wykluczenie nauczyciela z egzaminu poprawkowego na żądanie rodziców jest możliwe?
Sąd rodzinny może zawiesić władzę rodzicielską w razie powstania przemijającej przeszkody w jej wykonywaniu. Wydanie postanowienia o zawieszeniu władzy rodzicielskiej ma miejsce np. w przypadku pobytu rodzica w zakładzie karnym lub długotrwałego pobytu za granicą. Czy rodzic w takiej sytuacji może występować do szkoły o udzielenie informacji na temat dziecka?
Cel doradztwa zawodowego to wspieranie uczniów/słuchaczy w procesie przygotowania ich do świadomego i samodzielnego wyboru kolejnego etapu kształcenia i zawodu, z uwzględnieniem ich zainteresowań, uzdolnień i predyspozycji zawodowych oraz informacji na temat systemu edukacji i rynku pracy. Pobierz program realizacji WSDZ dla szkoły policealnej/szkoły dla dorosłych w roku szkolnym 2018/2019.
Dyrektor szkoły zatwierdza program realizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej. Sprawdzamy, jaką formę powinny mieć zmiany w statucie i opinia do programu!
Od początku wojny w Ukrainie troszczymy się o dzieci polskie i ukraińskie. Uczniowie z Ukrainy zostali objęci szczególną opieką i troską. Minister Edukacji i Nauki wydaje przepisy, tworzone są oddziały przygotowawcze, dzieci uczą się języka polskiego, nauczyciele poznają język ukraiński. Cała uwaga koncentruje się na zapewnieniu bezpieczeństwa i opieki ukraińskim dzieciom. Warto natomiast zwrócić uwagę na uczniów pochodzących z Rosji czy Białorusi, również otoczyć ich opieką i być uważnym w stosunku do nich. O nich właściwie nie mówi się w kontekście ataku Rosji na Ukrainę. Dowiedz się, o czym pamiętać, jeżeli w klasie lub szkole uczą również uczniowie z Rosji, Białorusi czy Czeczenii. W artykule znajdują się proste wskazówki, których zastosowanie nie wymaga dysponowania zaawansowaną wiedzą na tematy dotyczące geopolityki.
Przyjęcie do przedszkoli i szkół licznej grupy dzieci i młodzieży z Ukrainy zmusiło nauczycieli do poszukiwania alternatywnych sposobów komunikowania się. Jak rozmawiać z dzieckiem, które nie mówi po polsku? Z pewnością jest to trudne, dlatego zachęcam do zapoznania się z praktycznymi wskazówkami. Ekspertki wyjaśniają, co jest ważne w komunikacji z dzieckiem, które nie mówi po polsku.
Wojna to temat, którego nie da się uniknąć w rozmowie z dziećmi. Czują napięcie dorosłych, są świadkami natłoku informacyjnego, rozmów ich bliskich. Do polskich szkół i przedszkoli trafiają kolejni mali uchodźcy, zdezorientowani i niepewni przyszłości. Jak zapewnić im przyjazne przyjęcie w grupie rówieśników, bezpieczeństwo i dobre warunki do nauki? Przecież w przypadku każdej nowej sytuacji, społeczeństwo potrzebuje czasu, by wypracować rozwiązania. Jednak dzieci z Ukrainy trafiają do polskich placówek już teraz. Jak rozmawiać z ich rówieśnikami? Jak wesprzeć proces integracji? Artykuł koncertuje się na kwestii przygotowania polskich uczniów na przyjęcie dzieci z Ukrainy.
Prawo oświatowe mówi, że potrzeba objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną może wynikać m.in. z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych. W przepisach brak jednak definicji „sytuacji traumatycznej”, ponieważ dla każdego dziecka i ucznia może być to coś innego. Nauczyciele i specjaliści często są przygotowani do interweniowania w przypadku takich zdarzeń, jak śmieć bliskiej osoby, doznanie przemocy psychicznej i fizycznej, w tym seksualnej, bycie świadkiem zbrodni. A przecież traumę może wywołać wiele innych zdarzeń. Przeczytaj artykuł, aby dowiedzieć się, jakie mogą być reakcje na zdarzenia, co je wywołuje i jak wspierać dzieci i młodzież.
Ten tata to taki jest mądry i duży i tak niby wszystko wie, a na linie nadeptuje – mówi na popularnym w sieci obrazku dziecko o swoim ojcu. Wielu z nas pamięta jeszcze różne dziecinne rytuały, natręctwa, które pojawiały się i z czasem znikały. Zdarza się, że pewne szczególne zachowania towarzyszą dzieciom mniej więcej w wieku 7 – 8 lat. Jednak najczęściej zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne mają swój początek później – w późnym dzieciństwie lub wczesnej nastoletniości. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, co charakteryzuje zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne u dzieci i młodzieży. Upewnij się, że wiesz jak wspierać dziecko z OCD oraz jego rodziców w procesie terapii.
Problemy z zachowaniem to temat nieustannych rozmyślań nauczycieli, psychologów, pedagogów, rodziców. Nauczyciele się skarżą: on jest taki krnąbrny, ma wszystko w nosie, nic mu się nie chce. Źle wychowany, niegrzeczny, wchodzi innym na głowę. Zna szkolne reguły, ale je łamie, dezorganizuje pracę w klasie. Nic na niego nie działa. Lub na nią. Przecież kłopot nie dotyczy tylko chłopców. Choć statystki pokazują, że dziewczynki są diagnozowane pod kątem zaburzeń zachowania zdecydowanie rzadziej. W artykule wyjaśniamy, czym są zaburzenia zachowania, jakie mogą być ich przyczyny. Udzielamy również wskazówek, na czym opierać budowanie strategii pracy w środowisku szkolnym i rodzinnym.
Prawo oświatowe mówi, że potrzeba objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną może wynikać m.in. z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych. W przepisach brak jednak definicji „sytuacji traumatycznej”, ponieważ dla każdego dziecka i ucznia może być to coś innego. Nauczyciele i specjaliści często są przygotowani do interweniowania w przypadku takich zdarzeń, jak śmieć bliskiej osoby, doznanie przemocy psychicznej i fizycznej, w tym seksualnej, bycie świadkiem zbrodni. A przecież traumę może wywołać wiele innych zdarzeń. Przeczytaj artykuł, aby dowiedzieć się, jakie mogą być reakcje na zdarzenia, co je wywołuje i jak wspierać dzieci i młodzież.
Ten tata to taki jest mądry i duży i tak niby wszystko wie, a na linie nadeptuje – mówi na popularnym w sieci obrazku dziecko o swoim ojcu. Wielu z nas pamięta jeszcze różne dziecinne rytuały, natręctwa, które pojawiały się i z czasem znikały. Zdarza się, że pewne szczególne zachowania towarzyszą dzieciom mniej więcej w wieku 7 – 8 lat. Jednak najczęściej zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne mają swój początek później – w późnym dzieciństwie lub wczesnej nastoletniości. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, co charakteryzuje zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne u dzieci i młodzieży. Upewnij się, że wiesz jak wspierać dziecko z OCD oraz jego rodziców w procesie terapii.
Problemy z zachowaniem to temat nieustannych rozmyślań nauczycieli, psychologów, pedagogów, rodziców. Nauczyciele się skarżą: on jest taki krnąbrny, ma wszystko w nosie, nic mu się nie chce. Źle wychowany, niegrzeczny, wchodzi innym na głowę. Zna szkolne reguły, ale je łamie, dezorganizuje pracę w klasie. Nic na niego nie działa. Lub na nią. Przecież kłopot nie dotyczy tylko chłopców. Choć statystki pokazują, że dziewczynki są diagnozowane pod kątem zaburzeń zachowania zdecydowanie rzadziej. W artykule wyjaśniamy, czym są zaburzenia zachowania, jakie mogą być ich przyczyny. Udzielamy również wskazówek, na czym opierać budowanie strategii pracy w środowisku szkolnym i rodzinnym.
Samookaleczenia uczniów nie należą do sytuacji rzadkich. Zdarza się także, że do aktu samookaleczenia dochodzi na terenie szkoły. W takiej sytuacji każdy nauczyciel, który dowiedział się o zdarzeniu powinien natychmiast wezwać pomoc. Następnie wychowawca powiadamia psychologa, dyrektora szkoły i rodziców. A co potem? Jakie kroki powinna podjąć szkoła?
Kolejne instytucje prześcigają się w wymienianiu potencjalnych skutków pandemii. Obok skutków zdrowotnych znajdują się te gospodarcze czy polityczne. Cały czas mało mówi się jednak o konsekwencjach psychologicznych tej izolacji, a już teraz mamy sygnały, że mogą być one bardzo negatywne. Jak pomóc ofiarom przemocy domowej w czasie pandemii? Co zrobić, aby do aktów przemocy nie dopuścić?
Uczniowie, którzy nie ukończyli 18 roku życia często nie zdają sobie sprawy z odpowiedzialności prawnej, jaka na nich ciąży w związku z popełnianymi czynami zabronionymi. Niestety, zdarza się, że rodzice uczniów również nie mają wiedzy na temat konsekwencji prawnych, jakie mogą ponieść ich dzieci. Dlatego szkoła stanowi istotny element w procesie uświadamiania uczniów i rodziców w zakresie odpowiedzialności prawnej nieletnich. Zwłaszcza, że często pierwsze symptomy zagrożenia demoralizacją pojawiają się w środowisku szkolnym. Jakimi środkami dysponuje sąd rodzinny? Na czym polegają? Za jakie czyny są sądzeni nieletni?