Poczucie własnej wartości to stan psychiczny powstały na skutek ogólnej oceny samego siebie. Innymi słowy to odpowiedź na pytania: jaki jestem, co mogę, jak się postrzegam, w jaki sposób oceniam samego siebie? Samoocena nie zawsze jest adekwatna. Czasem bywa w szokujący sposób zaniżona, zwłaszcza u dzieci. Jestem do niczego, nic nie potrafię, nikt mnie nie potrzebuje, wszystko niszczę. To tylko kilka przykładów myśli, które dzieci i młodzież ujawniają w gabinecie psychologa. Jak
wzmocnić wiarę w siebie u uczniów z zaniżonym poczuciem własnej wartości?
Ostatnia dekada nie była łaskawa dla zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. Znaczące obniżenie ich jakości życia i funkcjonowania widoczne były już kilka lat temu. Pandemia i wybuch wojny w Ukrainie dodatkowo obnażyły niewydolność systemu. Obecnie nadal trwa w Polsce ogromny krach emocjonalny najmłodszych pokoleń. Nie sposób nie zauważyć ich silnych komunikatów wyrażających niezadowolenie z życia. Masowe okaleczenia, niezwykle częste próby samobójcze, ogromne kolejki do psychologów i psychiatrów dziecięcych. Nie brakuje dzieci i nastolatków, których samoocena budzi niepokój. Niegdyś pewne siebie, uważające się za osoby wartościowe, dziś niepewne, wątpiące w wartość własnej osoby. Co na to wpływa? Trudno wymienić wszystkie czynniki.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- Jakie są przyczyny obniżenia samooceny i poczucia wartości u dzieci i młodzieży?
- Jaki jest wpływ dorosłych na kształtowanie się samooceny dzieci i nastolatków?
- Jak pracować z uczniem, którego samoocena jest nieadekwatnie niska?
- Czym są: komunikat wspierający i jasna informacja zwrotna?
Wykorzystaj karty pracy:
Pozostało jeszcze 87% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Natalia Perek
Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.