poczucie własnej wartości

Karta pracy nr 1. Moje mocne strony.   Samoocena i budowanie pewności siebie. Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej

Samoocena i budowanie pewności siebie. Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej

Samoocena i pewność siebie to elementy, które towarzyszą nam na co dzień. Ponadto wpływają na nasze codzienne życie – od relacji z innymi po podejmowanie wyzwań i realizację własnych marzeń. Każdy z nas ma w sobie unikalne cechy, umiejętności i talenty, ale nie zawsze je dostrzegamy. Dlatego warto zastanowić się, czym jest samoocena, jak ją kształtować i co zrobić, aby wzmacniać wiarę w siebie. Każdy moment jest dobry, aby pomóc uczniom zrozumieć, że pozytywne myślenie o sobie wpływa na ich rozwój i samopoczucie. Jak możemy budować zdrową samoocenę, unikać negatywnego myślenia i rozwijać w sobie pewność siebie? Jakie działania możemy podjąć, aby wspierać siebie i innych w rozwijaniu pozytywnego podejścia do własnych możliwości?

Uczestnicy:
  • uczniowie klas 4-8 szkoły podstawowej
Cel ogólny rozwijanie umiejętności pozytywnego myślenia o sobie, budowania zdrowej samooceny i wzmacniania pewności siebie
Cele szczegółowe  
  • zrozumienie czym jest samoocena i jak wpływa na nasze życie
  • umiejętność identyfikacji swoich mocnych stron
  • umiejętność radzenia sobie z negatywnymi myślami na swój temat
  • zwiększenie pewności siebie w relacjach z innymi
Potrzebne materiały
  • tablica lub flipchart
  • kreda lub markery
  • karta pracy nr 1. Moje mocne strony
  • karta pracy nr 2. Głos wewnętrzny – przekształcanie negatywnych myśli
  • karta pracy nr 3. List do siebie
  • długopisy lub ołówki dla uczniów
Czas trwania  2x45 minut
Liczba uczestników oddział klasowy
  Syndrom oszusta – dlaczego nie wierzymy w swoje sukcesy? Pobierz gotowy scenariusz zajęć dla uczniów szkoły ponadpodstawowej

Syndrom oszusta – dlaczego nie wierzymy w swoje sukcesy? Scenariusz zajęć dla uczniów szkoły ponadpodstawowej

Scenariusz zajęć „Syndrom oszusta – dlaczego nie wierzymy w swoje sukcesy?” pomoże uczniom lepiej zrozumieć to zjawisko i nauczyć się radzić sobie z brakiem wiary we własne kompetencje. Młodzież odkryje, jak syndrom oszusta wpływa na ich naukę i wybory zawodowe, oraz pozna sposoby przeformułowania negatywnych myśli. Dzięki przemyślanej strukturze lekcji uczniowie poznają mechanizmy syndromu oszusta i jego wpływ na naukę oraz wybory zawodowe, uświadomią sobie, że nie są osamotnieni w swoich obawach i nauczą się przyjmować komplementy i doceniać własne sukcesy. Materiał skierowany jest do nauczycieli szkół ponadpodstawowych prowadzących zajęcia wychowawcze, psychologiczne lub zajęcia z zakresu rozwoju osobistego.

Grupa docelowa: uczniowie szkoły ponadpodstawowej  (16-19 lat)
Cele zajęć: Uczniowie:
  • poznają pojęcie syndromu oszusta i jego objawy
  • zrozumieją, jakie grupy osób są na niego najbardziej narażone
  • dowiedzą się, jak syndrom oszusta wpływa na ich naukę, wybory edukacyjne i zawodowe
  • poznają skuteczne sposoby radzenia sobie z poczuciem „nie zasługuję”
Potrzebne materiały
  • załącznik nr 1. Syndrom oszusta w codziennym życiu
  • załącznik nr 2. Uczeń, który nie wierzy w siebie
  • załącznik nr 3. Docenianie własnych osiągnięć
  • załącznik nr 4. Czym jest syndrom oszusta? Informacje dla Nauczyciela
Czas trwania 45-60 minut
Liczba uczestników Oddział klasowy
  Porażka, czy ważna lekcja? Zestaw kart pracy dla uczniów z klas VI–VIII i szkół ponadpodstawowych

Porażka, czy ważna lekcja? Zestaw kart pracy dla uczniów z klas VI–VIII i szkół ponadpodstawowych

  Popracuj nad swoim poczuciem własnej wartości. Zestaw kart pracy dla uczniów z klas VI-VIII i szkół ponadpodstawowych

Popracuj nad swoim poczuciem własnej wartości. Zestaw kart pracy dla uczniów z klas VI-VIII i szkół ponadpodstawowych

  Dziennik wdzięczności, sukcesów i osiągnięć. Materiały pomocnicze do treningu rozwoju osobistego

Dziennik wdzięczności, sukcesów i osiągnięć. Materiały pomocnicze do treningu rozwoju osobistego

Wzmacnianie poczucia własnej wartości i samooceny ucznia

Wzmacnianie poczucia własnej wartości i samooceny ucznia

Jak budować i wzmocnić wiarę w siebie u uczniów z zaniżonym poczuciem własnej wartości?

Jak budować i wzmocnić wiarę w siebie u uczniów z zaniżonym poczuciem własnej wartości?

Poczucie własnej wartości to stan psychiczny powstały na skutek ogólnej oceny samego siebie. Innymi słowy to odpowiedź na pytania: jaki jestem, co mogę, jak się postrzegam, w jaki sposób oceniam samego siebie? Samoocena nie zawsze jest adekwatna. Czasem bywa w szokujący sposób zaniżona, zwłaszcza u dzieci. Jestem do niczego, nic nie potrafię, nikt mnie nie potrzebuje, wszystko niszczę. To tylko kilka przykładów myśli, które dzieci i młodzież ujawniają w gabinecie psychologa. Jak wzmocnić wiarę w siebie u uczniów z zaniżonym poczuciem własnej wartości?

Ostatnia dekada nie była łaskawa dla zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. Znaczące obniżenie ich jakości życia i funkcjonowania widoczne były już kilka lat temu. Pandemia i wybuch wojny w Ukrainie dodatkowo obnażyły niewydolność systemu. Obecnie nadal trwa w Polsce ogromny krach emocjonalny najmłodszych pokoleń. Nie sposób nie zauważyć ich silnych komunikatów wyrażających niezadowolenie z życia. Masowe okaleczenia, niezwykle częste próby samobójcze, ogromne kolejki do psychologów i psychiatrów dziecięcych. Nie brakuje dzieci i nastolatków, których samoocena budzi niepokój. Niegdyś pewne siebie, uważające się za osoby wartościowe, dziś niepewne, wątpiące w wartość własnej osoby. Co na to wpływa? Trudno wymienić wszystkie czynniki.
Sprawdź inne serwisy