niska samoocena

Jak budować i wzmocnić wiarę w siebie u uczniów z zaniżonym poczuciem własnej wartości?

Jak budować i wzmocnić wiarę w siebie u uczniów z zaniżonym poczuciem własnej wartości?

Poczucie własnej wartości to stan psychiczny powstały na skutek ogólnej oceny samego siebie. Innymi słowy to odpowiedź na pytania: jaki jestem, co mogę, jak się postrzegam, w jaki sposób oceniam samego siebie? Samoocena nie zawsze jest adekwatna. Czasem bywa w szokujący sposób zaniżona, zwłaszcza u dzieci. Jestem do niczego, nic nie potrafię, nikt mnie nie potrzebuje, wszystko niszczę. To tylko kilka przykładów myśli, które dzieci i młodzież ujawniają w gabinecie psychologa. Jak wzmocnić wiarę w siebie u uczniów z zaniżonym poczuciem własnej wartości?

Ostatnia dekada nie była łaskawa dla zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. Znaczące obniżenie ich jakości życia i funkcjonowania widoczne były już kilka lat temu. Pandemia i wybuch wojny w Ukrainie dodatkowo obnażyły niewydolność systemu. Obecnie nadal trwa w Polsce ogromny krach emocjonalny najmłodszych pokoleń. Nie sposób nie zauważyć ich silnych komunikatów wyrażających niezadowolenie z życia. Masowe okaleczenia, niezwykle częste próby samobójcze, ogromne kolejki do psychologów i psychiatrów dziecięcych. Nie brakuje dzieci i nastolatków, których samoocena budzi niepokój. Niegdyś pewne siebie, uważające się za osoby wartościowe, dziś niepewne, wątpiące w wartość własnej osoby. Co na to wpływa? Trudno wymienić wszystkie czynniki.
Sprawdź inne serwisy