Przyspieszony oddech, szybsze bicie serca, poczucie, że zaraz się zemdleje – to klasyczne objawy ataku paniki. Wielu nastolatków opisuje podobny stan w stresujących sytuacjach. Czy to atak paniki, czy tylko odczucie silnego napięcia? Czasem właściwe rozpoznanie nie jest łatwe. Niezależnie jednak od przyczyny silnych odczuć z ciała warto wiedzieć, jak pomóc młodemu człowiekowi w regulacji emocji.
Nie wiedziałem, co robić. Czułem, że zaraz serce wyskoczy mi z piersi. Wszyscy na mnie patrzyli, nauczyciel czekał na odpowiedź, a ja nie byłem w stanie nic powiedzieć. Myślałem tylko o tym, żeby zniknąć, zapaść się pod ziemię. Czułem, że zaraz zemdleję, nie pamiętam, co nauczyciel powiedział. Potem wyszedłem do toalety, popłakałem się.
Opisy tego typu słyszę w gabinecie często. Okres dorastania to czas silnych emocji, nieustannych przemian, dużej wrażliwości emocjonalnej. Z natury jest to czas w życiu dość labilny, pełen różnych nieoczekiwanych zwrotów akcji. Współcześnie jednak zmagamy się z ogromnym kryzysem życia psychicznego wśród najmłodszych pokoleń. Szybkie tempo życia, wielka presja osiągnięć, brak czasu na relacje i poczucie osłabienia społecznych więzi odbijają się na życiu polskich nastolatków. Wielu z młodych ludzi wiąże pojawienie się objawów lękowych i depresyjnych oraz narastające poczucie osamotnienia z długotrwałym doświadczeniem pandemicznej izolacji.
Atak paniki, inaczej nazywany lękiem napadowym to przypadłość wcale nie rzadka wśród dzieci i młodzieży. Literatura wskazuje na to, że ok. 40% dzieci i nastolatków doświadczyła podobnego stanu przynajmniej raz.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- Czym są ataki paniki?
- Jak może wyglądać lęk napadowy?
- Co robić, gdy uczeń ma objawy lęku napadowego?
- Jak reagować w czasie ataku paniki?
Przeczytaj również
Pozostało jeszcze 79% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Natalia Perek
Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.