Uogólnione zaburzenia lękowe dotyczą według badań nawet ok. 8–11 % nastolatków. To jedno z najczęstszych zaburzeń występujących wśród dzieci i młodzieży. Objawami są przewlekłe, utrzymujące się nieadekwatne, nadmierne obawy dotyczące różnych sfer życia: szkoły, relacji, rodziny, bezpieczeństwa, zdrowia, katastrof. Charakterystyczne są również dotkliwe objawy somatyczne: zmęczenie, zawroty głowy, kołatanie serca, bezsenność, niepokój w podbrzuszu. Bywa, że uczeń jest drażliwy, impulsywny, reaguje pobudzeniem na zwykłe komunikaty otoczenia. Lęk wpływa na poziom koncentracji uwagi, zapamiętywania informacji, odtwarzania ich na testach i sprawdzianach, twórczość, kreatywność. Zestaw pięciu kart pracy to zbiór ćwiczeń do pracy z uczniem w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej w zakresie identyfikowania lęku i rozwijania strategii radzenia sobie z nim. Może zostać wykorzystany na indywidualnych spotkaniach z psychologiem/pedagogiem szkolnym oraz w ramach zajęć rewalidacyjnych.
Twórz własne karty pracy i w kreatywny sposób rozwijaj umiejętności swoich uczniów! Za pomocą kreatora kart pracy z łatwością przygotujesz ciekawe materiały ćwiczeniowe odpowiednie dla Twoich uczniów. PRZETESTUJ!
Skąd biorą się zaburzenia lękowe u dzieci i młodzieży? Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Przyczyn może być nieskończenie wiele. Rozwój zaburzeń lękowych jest wypadkową oddziaływań czynników biologicznych – genetycznych i temperamentalnych i środowiskowych. Z podcastu dowiesz się, jak rozpoznawać zaburzenia lękowe u dzieci i młodzieży oraz jak wspierać je radzeniu sobie z lękiem.