Jak pomóc uczniom z zaburzeniami lękowymi radzić sobie podczas egzaminów. Stres lękowego nastolatka

Natalia Perek

Autor: Natalia Perek

Dodano: 28 marca 2024
  Jak pomóc uczniom z zaburzeniami lękowymi radzić sobie podczas egzaminów. Stres nastolatka

Egzaminy ósmych klas, maturalne czy zawodowe w technikum i szkołach branżowych budzą stres u większości uczniów. To zazwyczaj nowa, dotąd niezbadana okoliczność, która w ich przeżyciu zaważy na dalszej przyszłości. Stres jest w takim momencie zupełnie naturalną reakcją. Jeśli nie paraliżuje ucznia, nie hamuje jego działań i nie wpływa w silny sposób na wyniki. Uczniowie, którzy zmagają się na co dzień z objawami zaburzeń lękowych są w podwójnie trudnej sytuacji. Ich poziom lęku jest znacznie wyższy niż u rówieśników. Jak ich wesprzeć? Dowiedz się, jak pomóc uczniom z zaburzeniami lękowymi radzić sobie podczas egzaminów.

Ósmoklasiści i maturzyści postrzegają egzaminy końcowe jako sprawdzian nie tylko wiedzy, ale i przepustkę do kolejnego etapu edukacji. Obawiają się zbyt trudnych pytań, wysokiego poziomu wymaganej wiedzy, własnego rozproszenia już na egzaminie, trudności technicznych, presji czasu. Boją się, że źle zdadzą egzamin i to zaważy na ich kolejnych wyborach, sprawi zawód otoczeniu, zostanie skrytykowane. To naturalny sposób przeżywania lęku, którego funkcją jest motywowanie do przygotowania się na tę trudną sytuację.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Czy istnieje optymalny poziom stresu, który może pomóc uczniom lepiej wypaść na egzaminach?
  • Co odróżnia lęk od strachu, kiedy stajemy przed wyzwaniem egzaminu?
  • Dlaczego uczniowie zmagający się z lękiem mogą napotykać większe przeszkody na egzaminach niż ich koledzy i koleżanki?
  • Jakie zaburzenia lękowe najczęściej dotykają nastolatków i jakie są ich objawy?
  • Jak intensywny lęk może wpłynąć na umiejętność koncentracji i zapamiętywania?
  • Czym doświadczanie stresu egzaminacyjnego różni się u uczniów z zaburzeniami lękowymi?
  • Jak wspierać uczniów z zaburzeniami lękowymi w okresie egzaminów?
  • Dlaczego rozmowy na temat nadchodzących egzaminów mogą zmniejszyć poczucie lęku u uczniów?
  • Jamie znaczenie ma wsparcie psychologiczne i pedagogiczne w życiu uczniów z zaburzeniami lękowymi?

Przeczytaj również:

Pozostało jeszcze 81% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:

  • Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
  • Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
  • Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
  • Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
  • Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.

Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Dodano: 28 marca 2024

Autor: Natalia Perek

Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy