Lęk społeczny u dzieci i młodzieży – zaburzenia lękowe, nieśmiałość, overthinking, fobia społeczna

Natalia Perek

Autor: Natalia Perek

Dodano: 17 października 2022
Lęk społeczny u dzieci i młodzieży – zaburzenia lękowe, nieśmiałość, overthinking, fobia społeczna

Przywitaj się, uśmiechnij się, zagadaj do kogoś. Nie bądź taki wstydzioch. Nie ma czego się wstydzić. Dorośli próbują na różne sposoby zachęcić nieśmiałe dziecko do interakcji z innymi. Nie wiedzą jednak, że lęk społeczny nie zawsze da się tak po prostu przełamać. Pokutuje przekonanie, że jeśli nieśmiałe dziecko raz zmusi się kontaktu z kimś nowym, to już będzie dobrze. Mówi się też, że często lęk społeczny w dzieciństwie jest czymś naturalnym i mija z wiekiem. Niekoniecznie. Dlaczego? Dowiedz się czym jest lek społeczny i czy należy utożsamiać go z fobią społeczną? Skorzystaj ze wskazówek dotyczących wspierania dzieci, które unikają kontaktu. Ekspertka nie tylko wyjaśnia, czym są zaburzenia lękowe u dzieci i młodzieży, ale zawraca również uwagę, kiedy objawy lęku powinny skłaniać do wizyty u specjalisty i rozważanie podjęcia terapii.

Wbrew pozorom nieśmiałość to niezwykle pojemne pojęcie. Używa się go w stosunku do maluchów, które chowają się za rodzicem na placu zabaw. Nazywa się też dzieci w wieku wczesnoszkolnym, które odpowiedzi na forum klasy udzielają ledwo słyszalnie. Mówi się tak też o nastolatkach, które trzymają się na uboczu, wycofując się z grupy. Nieśmiały to w takim razie i ten, który potrzebuje czasu, by nawiązać pierwszy kontakt i ten, który czuje silny lęk w sytuacji ekspozycji społecznej. To także ten, który ma kłopoty z nawiązywaniem relacji. To nastolatek, którego niska samoocena nie pozwala na swobodne bycie w grupie. To ktoś, kto czuje się wykluczony i unika zagrożenia.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Czym jest nieśmiałość, kogo dotyka i w jaki sposób się objawia?
  • Czy wycofanie i nieśmiałość w okresie adaptacji przedszkolnej to lęk społeczny?
  • Jak obniżyć poziom lęku przedszkolaka?
  • Czym charakteryzuje się lęk uczniów klas I-III szkoły podstawowej?
  • Jak zadbać o ucznia, który wydaje się nieśmiały, wycofany, pełen lęku?
  • Jakie mogą być źródła i przyczyny lęku społecznego u uczniów?
  • Czym jest overthinking?
  • Jak zacząć rozmowę z uczniem, który wyraża niepokój?

Pozostało jeszcze 84% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:

  • Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
  • Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
  • Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
  • Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
  • Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.

Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Dodano: 17 października 2022

Autor: Natalia Perek

Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy