Autor: Natalia Perek
Dodano: 17 października 2022
Przywitaj się, uśmiechnij się, zagadaj do kogoś. Nie bądź taki wstydzioch. Nie ma czego się wstydzić.
Dorośli próbują na różne sposoby zachęcić nieśmiałe dziecko do interakcji z innymi. Nie wiedzą jednak, że lęk społeczny nie zawsze da się tak po prostu przełamać. Pokutuje przekonanie, że jeśli nieśmiałe dziecko raz zmusi się kontaktu z kimś nowym, to już będzie dobrze. Mówi się też, że często lęk społeczny w dzieciństwie jest czymś naturalnym i mija z wiekiem. Niekoniecznie. Dlaczego? Dowiedz się czym jest lek społeczny i czy należy utożsamiać go z fobią społeczną? Skorzystaj ze wskazówek dotyczących wspierania dzieci, które unikają kontaktu. Ekspertka nie tylko wyjaśnia, czym są zaburzenia lękowe u dzieci i młodzieży, ale zawraca również uwagę, kiedy objawy lęku powinny skłaniać do wizyty u specjalisty i rozważanie podjęcia terapii.
Wbrew pozorom nieśmiałość to niezwykle pojemne pojęcie. Używa się go w stosunku do maluchów, które chowają się za rodzicem na placu zabaw. Nazywa się też dzieci w wieku wczesnoszkolnym, które odpowiedzi na forum klasy udzielają ledwo słyszalnie. Mówi się tak też o nastolatkach, które trzymają się na uboczu, wycofując się z grupy. Nieśmiały to w takim razie i ten, który potrzebuje czasu, by nawiązać pierwszy kontakt i ten, który czuje silny lęk w sytuacji ekspozycji społecznej. To także ten, który ma kłopoty z nawiązywaniem relacji. To nastolatek, którego niska samoocena nie pozwala na swobodne bycie w grupie. To ktoś, kto czuje się wykluczony i unika zagrożenia.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- Czym jest nieśmiałość, kogo dotyka i w jaki sposób się objawia?
- Czy wycofanie i nieśmiałość w okresie adaptacji przedszkolnej to lęk społeczny?
- Jak obniżyć poziom lęku przedszkolaka?
- Czym charakteryzuje się lęk uczniów klas I-III szkoły podstawowej?
- Jak zadbać o ucznia, który wydaje się nieśmiały, wycofany, pełen lęku?
- Jakie mogą być źródła i przyczyny lęku społecznego u uczniów?
- Czym jest overthinking?
- Jak zacząć rozmowę z uczniem, który wyraża niepokój?
Pozostało jeszcze 84% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Dodano: 17 października 2022
Autor: Natalia Perek
Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.