Już w przedszkolu dzieci potrafią podzielić się na: grube i chude, wysokie i niskie, ładnie i nieładnie ubrane. Gdy rówieśnik wyróżnia się na tle grupy swoim wyglądem, wagą, strojem może narazić się na nieprzychylne komentarze kolegów – będących w dużej mierze naśladownictwem tego, w jaki sposób mówią o innych ich najbliżsi dorośli. Problemy, które całkiem niedawno dotyczyły głównie nastolatek i młodych kobiet sięgają po coraz młodsze dzieci – zarówno dziewczynki, jak i chłopców. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jaki wpływ na rozwój przedszkolaków ma doświadczanie zjawiska interakcjonizmu. Skorzystaj również ze scenariuszy zajęć dla najmłodszych.
Szkoła to miejsce, które łączy ludzi w różnym wieku, z odmiennymi doświadczeniami, temperamentami, możliwościami i ograniczeniami. Jest to również dobre miejsce na rozwijanie umiejętności społecznych. Jednak nie stanie się to samoistnie bez odpowiedniej stymulacji. Chociaż w systemie brakuje przestrzeni na oddziaływania mające wzmocnić kompetencje społeczne, to można skorzystać z dostępnych metod i dać im głos. Taką możliwość dają elementy metody społeczności terapeutycznej.
Dziecko, które przebywa w placówce opiekuńczej lub rodzinie zastępczej to w każdej szkole temat budzący wiele niepokoju i wątpliwości. Jak ochronić ucznia z doświadczeniami opieki instytucjonalnej przed doświadczeniami wykluczenia, jak rozmawiać z nim o obchodach Dnia Matki, jak wybrać temat wypracowania na język polski, by nie zmuszać go do opisywania domu i rodziny? W karierze zawodowej każdego nauczyciela muszą prędzej czy później pojawić się podobne dylematy. A jest ich wiele więcej – trudno sobie wyobrazić, by do pieczy zastępczej lub domu dziecka trafiło dziecko, które nie doświadczyło porzucenia, straty, czy przemocy. Bagaż traumatycznych wspomnień na zawsze zmienia schemat budowania relacji, co odczuje każdy dorosły, który spróbuje nawiązać z dzieckiem więź. Dla wychowawcy to wyzwanie, do którego potrzeba cierpliwości, empatii i przeszkolenia.
Rada Unii Europejskiej w maju 2018 roku wydała zalecenia w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie. To jedna z tych wytycznych, których warto się trzymać w procesie nauczania i wychowania i która stanowi dobrą podstawę edukacyjną dla młodych. Sprawdź czym są kompetencje kluczowe, w jakim celu i jak na nich pracować i o czym pamiętać, aby osiągać najlepsze efekty.
Wyobraźnia dziecka stanowi ważny i przydatny przekaźnik odbioru rzeczywistości. Często dzieci mierzą się z otaczającym je światem uciekając w fantazje. Będąc wychowawcą, pedagogiem czy psychologiem można wyjść temu naprzeciw i ułatwić dziecku zmaganie się z problemami wykorzystując przy tym jego zasoby. Dobrym narzędziem do takiej pracy jest bajka.
Wychowawca musi dbać o dobro całej klasy i działać na rzecz jej integracji oraz rozwoju. Jednym z nadrzędnych zadań wychowawcy jest rozpoznawanie potrzeb każdego z uczniów i próby zaspokajania ich. Gdy jednak do klasy uczęszcza uczeń z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, może być konieczne zaakcentowanie pewnych działań, w szczególności tych nakierowanych na integrowanie zespołu klasowego czy zindywidualizowane podejście do każdego ucznia. Sprawdź, jaką rolę pełni i jakie zadania powinien realizować wychowawca.
Rozwiedzeni rodzice, jeżeli pozostają ze sobą w konflikcie, nierzadko próbują włączyć szkołę w swoją walkę z byłym małżonkiem. Nauczyciele w żadnym razie nie powinni angażować się w konflikt, nie wolno im stawać po którejkolwiek ze stron. Ich naczelnym celem jest zapewnienie dobra dziecku oraz postępowanie zgodnie z litera prawa. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jak należy postępować.
Rozstanie rodziców prócz emocjonalnego ciężaru jakie za sobą niesie ma również bezpośredni wpływ na sytuację dziecka w kwestiach czysto formalnych jak np. odbiór ze szkoły czy przedszkola. Dlatego, prócz wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, które placówka oświatowa zobowiązana jest zapewnić, należy zwrócić uwagę na to, jakie dodatkowe obowiązki ciążą na nauczycielach dziecka rozwiedzionych rodziców, w codziennym funkcjonowaniu podopiecznego w szkole czy przedszkolu.
Problem zbyt ciężkich plecaków wraca jak bumerang. Wielu rodziców zwraca uwagę na to, że dzieci muszą przynosić do szkoły zeszyty i podręczniki, za brak których są karani, zaś w praktyce zdarza się, że nie korzystają z nich w czasie lekcji. Zwracają uwagę, że rekomendowany ciężar szkolnego plecaka nie powinien przekraczać 10-12,5% masy ciała dziecka i żądają ważenia plecaków w szkole. Ekspert odpowiada, czy istnieją przepisy nakładające obowiązek ważenia tornistrów.
Kompetencje w podstawach programowych obok nabywania wiedzy i umiejętności stanowią podstawę do przygotowania młodego człowieka do prawidłowego funkcjonowania w życiu społecznym, przede wszystkim na rynku pracy. Sprawdzamy, czym są kompetencje i jak je trenować. Dowiedz się, jak doradca zawodowy może kształtować kompetencje społeczne uczniów.
Wspieranie rodziców w procesie doradczym dotyczącym wyboru ścieżki edukacyjno-zawodowej ich dzieci to jedno z zadań doradcy zawodowego w szkole. Przedstawiamy scenariusz spotkania z rodzicami uczniów uczęszczających do klas IV-VIII szkoły podstawowej.
Nawiązując do artykułu „Jaki powinien być udział rodziców w procesie doradztwa zawodowego”, prezentujemy scenariusz spotkania doradcy zawodowego z rodzicami uczniów szkoły podstawowej. Dowiedz się, jak wspierać swoje dziecko w wyborze ścieżki zawodowej.
Dłuższa nieobecność wychowawcy klasy w pracy komplikuje proces wypełniania i podpisywania świadectw szkolnych. Jeszcze większy problem powstaje w sytuacji, gdy wychowawca nie wróci do pracy aż do zakończenia roku szkolnego. Sprawdź, kto może w jego imieniu podpisywać świadectwa.
Jak traktować młodych ludzi, którzy z dnia na dzień stali się dorośli? I czy dorosły oznacza dojrzały i odpowiedzialny? W artykule zastanawiamy się, jak traktować pełnoletnich uczniów szkoły ponadpodstawowej, którym dowód osobisty w kieszeni nie zawsze dodaje dojrzałości. Dowiedz się, w jakie są prawa pełnoletnich uczniów, co je ogranicza oraz w jaki sposób dbać o autonomię młodych dorosłych.
W wielu szkołach organizowane są kiermasze, podczas których zbierane są fundusze na różne cele. Kiermasze najczęściej organizuje rada szkoły lub rad rodziców. A co, jeżeli taka akcję chcą zorganizować sami uczniowie? Sprawdzam, czy samorząd uczniowski może zorganizować kiermasz szkolny i w związku z tym gromadzić fundusze na własną działalność.
Wysoko Wrażliwe Osoby (HSP – Highly Sensitive Person, Highly Sensitive People) to termin wprowadzony w latach 90. przez Elaine Aron, amerykańską psycholog. Wysoka wrażliwość to cecha, o której w ostatnich latach jest bardzo głośno. Wiele osób w przestrzeni publicznej zaczęło określać się w ten sposób, definiując to wyrażenie w różny sposób. Czym właściwie jest to zjawisko? Czy jest to cecha, zaburzenie układu nerwowego, a może sposób funkcjonowania? Jak pracować z uczniem, do którego pasuje to określenie? Jakie są objawy WWO i czy w przypadku ich zauważenia potrzebna jest po prostu akceptacja, czy raczej terapia, która pomoże uodpornić się na bodźce zewnętrzne?
Poczucie własnej wartości to stan psychiczny powstały na skutek ogólnej oceny samego siebie. Innymi słowy to odpowiedź na pytania: jaki jestem, co mogę, jak się postrzegam, w jaki sposób oceniam samego siebie? Samoocena nie zawsze jest adekwatna. Czasem bywa w szokujący sposób zaniżona, zwłaszcza u dzieci. Jestem do niczego, nic nie potrafię, nikt mnie nie potrzebuje, wszystko niszczę. To tylko kilka przykładów myśli, które dzieci i młodzież ujawniają w gabinecie psychologa. Jak wzmocnić wiarę w siebie u uczniów z zaniżonym poczuciem własnej wartości?
Wprowadzenie do polskiego porządku prawnego możliwości stosowania środków oddziaływania wychowawczego przez dyrektorów szkół pozwoliło na to, by nakładać na uczniów obowiązek tzw. prac porządkowych. Okazuje się jednak, że kara tego typu nie może dotyczyć wszystkich – dyrektor nie może bowiem nakazać jej pełnoletnim uczniom. Sprawdź szczegóły.
Wysoko Wrażliwe Osoby (HSP – Highly Sensitive Person, Highly Sensitive People) to termin wprowadzony w latach 90. przez Elaine Aron, amerykańską psycholog. Wysoka wrażliwość to cecha, o której w ostatnich latach jest bardzo głośno. Wiele osób w przestrzeni publicznej zaczęło określać się w ten sposób, definiując to wyrażenie w różny sposób. Czym właściwie jest to zjawisko? Czy jest to cecha, zaburzenie układu nerwowego, a może sposób funkcjonowania? Jak pracować z uczniem, do którego pasuje to określenie? Jakie są objawy WWO i czy w przypadku ich zauważenia potrzebna jest po prostu akceptacja, czy raczej terapia, która pomoże uodpornić się na bodźce zewnętrzne?
Poczucie własnej wartości to stan psychiczny powstały na skutek ogólnej oceny samego siebie. Innymi słowy to odpowiedź na pytania: jaki jestem, co mogę, jak się postrzegam, w jaki sposób oceniam samego siebie? Samoocena nie zawsze jest adekwatna. Czasem bywa w szokujący sposób zaniżona, zwłaszcza u dzieci. Jestem do niczego, nic nie potrafię, nikt mnie nie potrzebuje, wszystko niszczę. To tylko kilka przykładów myśli, które dzieci i młodzież ujawniają w gabinecie psychologa. Jak wzmocnić wiarę w siebie u uczniów z zaniżonym poczuciem własnej wartości?
Wprowadzenie do polskiego porządku prawnego możliwości stosowania środków oddziaływania wychowawczego przez dyrektorów szkół pozwoliło na to, by nakładać na uczniów obowiązek tzw. prac porządkowych. Okazuje się jednak, że kara tego typu nie może dotyczyć wszystkich – dyrektor nie może bowiem nakazać jej pełnoletnim uczniom. Sprawdź szczegóły.
Agresywny, wulgarny, nieprzystosowany – tak często określa się zachowanie uczniów z zespołem Aspergera. Wobec takich uczniów podejmuje się różnego rodzaju oddziaływania, jednak nie zawsze dają one oczekiwane rezultaty. Jeżeli nieporządne zachowania nasilają się, zaniepokojeni rodzice pozostałych żądają usunięcia agresora ze szkoły. Co w takiej sytuacji może zrobić dyrektor? Czy przeniesienie ucznia z zespołem Aspergera z powodu agresji jest możliwe? Z artykułu dowiesz się, kiedy zaburzenia związane z ZA mogą stać się podstawą do złożenia wniosku o zmianę szkoły dla dziecka.
Zdarzają się w szkolnym życiu momenty całkowitej bezradności. Kiedy nie wiadomo, co robić, jak to robić i czy w ogóle jakakolwiek reakcja ma sens. Często do takiego rodzaju „ściany” nauczyciele i inni pracownicy szkoły dochodzą w relacji z dzieckiem autoagresywnym. Karzącym fizycznie samego siebie, niemal codziennie, bez zahamowania, pogrążonym w świecie bólu. Wbrew pozorom, problem samookaleczania u dzieci nie jest rzadkim zjawiskiem. Nie zawsze bowiem przejawy autodestrukcyjnych zachowań u malucha są widoczne na pierwszy rzut oka.
Bicie, gryzienie, kopanie, rzucanie przedmiotami – sytuacje zagrażające bezpieczeństwu w przedszkolu. Dziecko agresywne bezwzględnie trzeba objąć pomocą psychologiczno-pedagogiczną. Trzeba także podjąć działania wspierające rodziców i nauczycieli, współpracować z poradnią. Jednak jak radzić sobie na co dzień? Jak na agresję w świetle prawa może reagować dyrektor? Czy można zatrudnić nauczyciela wspomagającego? Może w zajęciach powinien uczestniczyć rodzic? A może odmówić dziecku możliwości udziału w zajęciach? Jakie powinny być rady dla rodziców, którzy zdają się nie uświadamiać sobie, czym jest agresja ich dziecka?
Stosowanie narkotestów i alkomatów w szkole budzi liczne kontrowersje. Rzecznik Opraw Obywatelskich, Helsińska Fundacja Praw Człowieka, a także Ministerstwo Zdrowia wyrażają zastrzeżenia wobec prób stosowania tych testów w szkołach, nawet za zgodą rodziców. Co można zrobić, jeśli podejrzewamy, że uczeń posiada przy sobie niedozwolone środki odurzające?