Wysoko Wrażliwe Osoby (HSP – Highly Sensitive Person, Highly Sensitive People) to termin wprowadzony w latach 90. przez Elaine Aron, amerykańską psycholog. Wysoka wrażliwość to cecha, o której w ostatnich latach jest bardzo głośno. Wiele osób w przestrzeni publicznej zaczęło określać się w ten sposób, definiując to wyrażenie w różny sposób. Czym właściwie jest to zjawisko? Czy jest to cecha, zaburzenie układu nerwowego, a może sposób funkcjonowania? Jak pracować z uczniem, do którego pasuje to określenie? Jakie są objawy WWO i czy w przypadku ich zauważenia potrzebna jest po prostu akceptacja, czy raczej terapia, która pomoże uodpornić się na bodźce zewnętrzne?
Wysoka wrażliwość to koncepcja stworzona przez dr Elaine N. Aron w latach 90’ ubiegłego wieku. Nie jest to ani zaburzenie, ani choroba, ani rodzaj osobowości. Dr Aron opisała konstelację cech takich jak: głębokie przetwarzanie, łatwość ulegania przestymulowaniu, reaktywność emocjonalna (w tym wysoka empatia) i wyczulenie na subtelne bodźce. Opis dzieci wysoko wrażliwych znaleźć można w książce dr Aron „Wysoko wrażliwe dziecko. Jak je zrozumieć i pomóc mu żyć w przytłaczającym świecie?”. Jak właściwie funkcjonują osoby, które mogą być uznane za wysoko wrażliwe, określane również jako highly sensitive person? W charakterystyce opracowanej przez twórczynię pojęcia uwypuklone są skłonności do głębokich refleksji, rozważania wielu możliwości wyboru, powolnej adaptacji do zmian. Elaine Aron podkreśla, że dzieci wysoko wrażliwe odczuwają świat intensywniej, niż ich rówieśnicy. Łatwo ulegają przestymulowaniu, reagują nadmiarowo, gdy popełniają mały błąd, są bardzo empatyczne, wyczulone na przeróżne bodźce ze świata zewnętrznego.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- Czym jest wysoka wrażliwość i czy takie pojęcie funkcjonuje w psychologii?
- Jak pracować z uczniami określanymi jako wysoko wrażliwe osoby (wwo)
- Na co może wpływać wysoka wrażliwość u ucznia?
- Jak sprawdzić kondycję psychiczną wrażliwego ucznia?
- Jakie są cele pracy z uczniami o wysokiej wrażliwości?
Pozostało jeszcze 80% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Natalia Perek
Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.