Skąd się biorą klapsy? Jak rozmawiać z rodzicami o karach fizycznych stosowanych wobec dzieci?

Natalia Perek

Autor: Natalia Perek

Dodano: 1 czerwca 2023
Skąd się biorą klapsy? Jak rozmawiać z rodzicami o karach fizycznych stosowanych wobec dzieci?

Niech pierwszy rzuci kamień ten, który nigdy nie dał się wyprowadzić z równowagi. Dziecięca ekspresja bywa zachwycająca i urocza, ale ma też swoje mroczne strony. Trwający w nieskończoność krzyk, płacz, rzucanie się na ziemię, czy całkowita odmowa współpracy potrafią napiąć największego stoika. Jednak wychowanie to nie transakcja wymienna. Nie działa w niej zasada: oko za oko, ząb za ząb. Zadaniem dorosłego jest wspierać dziecko, nawet w najtrudniejszych sytuacjach. Co zrobić, jeśli w domu ucznia dorosły ucieka się kar cielesnych? Jak z nim rozmawiać, aby zrozumiał czym tak naprawdę są klapsy? 

Jeśli nauczyciel podejrzewa, że rodzic stosuje kary fizyczne powinien poprosić go o spotkanie. Dobrze jest najpierw porządnie przemyśleć, co właściwie chce się osiągnąć na konsultacji. Na początku warto ostudzić własne emocje. W złości i atmosferze oskarżania nie zbuduje się przestrzeni do współpracy z rodzicem.
Należy także pamiętać, że w polskim systemie prawnym obowiązuje zakaz stosowania kar fizycznych. Rodzice, którzy biją swoje dzieci stosują przemoc, nawet jeżeli nie dochodzi do uszkodzenia działa dziecka. Wystarcza, że naruszana jest jego nietykalność. Oczywiście przemoc domowa podlega zgłoszeniu odpowiednim służbom.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Dlaczego rodzice decydują się na wymierzanie kar za pomocą ręki czy pasa?
  • Kiedy można podejrzewać, że w domu ucznia ma miejsce bicie dzieci?
  • Co rodzice kilkulatków muszą wiedzieć na temat emocji dzieci? 
  • Które przepisy prawa zakazują stosowania kar cielesnych wobec dzieci? 
  • W jaki sposób przeprowadzić rozmowę z rodzicem, dla którego uderzenie to środek wychowawczy?
  • Jak przekonać rodziców do stosowania metod wychowawczych, w których nie dochodzi do przemocy wobec dzieci?

Pobierz plakat:

Pozostało jeszcze 86% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:

  • Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
  • Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
  • Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
  • Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
  • Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.

Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Dodano: 1 czerwca 2023

Autor: Natalia Perek

Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy