Niech pierwszy rzuci kamień ten, który nigdy nie dał się wyprowadzić z równowagi. Dziecięca ekspresja bywa zachwycająca i urocza, ale ma też swoje mroczne strony. Trwający w nieskończoność krzyk, płacz, rzucanie się na ziemię, czy całkowita odmowa współpracy potrafią napiąć największego stoika. Jednak wychowanie to nie transakcja wymienna. Nie działa w niej zasada: oko za oko, ząb za ząb. Zadaniem dorosłego jest wspierać dziecko, nawet w najtrudniejszych sytuacjach. Co zrobić, jeśli w domu ucznia dorosły ucieka się kar cielesnych? Jak z nim rozmawiać, aby zrozumiał czym tak naprawdę są klapsy?
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Pobierz plakat:
Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę prowadzi kampanię społeczną Reaguj na przemoc wobec dzieci. Celem kampanii jest zwrócenie uwagi na konieczność reagowania i zgłaszania na Policję przypadków stosowania przemocy wobec dzieci. Zachęcamy do przyłączenia się do kampanii – pobierz plakaty i ulotki, umieść je w widocznym miejscu w przedszkolu, szkole, placówce.
Przeczytaj artykuł:
Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę prowadzi systematyczną diagnozę skali problemu przemocy wobec dzieci. Dowiedz się, jak w świetle przeprowadzonych badań pandemia koronawirusa i związana z nią izolacja społeczna wpłynęła na bezpieczeństwo oraz dobrostan młodzieży.
Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę zbadała praktyki zgłaszania podejrzeń krzywdzenia dzieci przez pracowników ochrony zdrowia oraz przygotowała rekomendacje. Wyniki badań są niepokojące – aż 32% pracowników ochrony zdrowia nie przeszło szkolenia z zakresu identyfikacji symptomów krzywdzenia dzieci. Jednocześnie blisko 38% respondentów miało podejrzenia, że wobec ich małych pacjentów stosowano przemoc. Trzeba pamiętać, że do grona pracowników ochrony zdrowia zalicza się także pielęgniarka środowiska nauczania i wychowania i higienistka szkolna.
Zarówno pedagog szkolny, ale też każdy nauczyciel, który zauważy problem ma moralny i prawny obowiązek reagować na krzywdę dziecka. Ważne jest jednak podejmowanie interwencji w sposób zgodny z obowiązującym prawem i przyjętymi procedurami szkolnymi. Poznaj trzy procedury postępowania i zastanów się, czy nie zaproponować wdrożenia ich w Twojej placówce.
Z artykułu dowiesz się:
Pobierz również wniosek o wgląd w sytuację rodzinną ucznia
Szkoła nie może pozostać obojętna na niepokojące symptomy w funkcjonowaniu ucznia. Każdy z pracowników, a w szczególności wychowawca jest zobowiązany do reagowania zgodnie z posiadanymi kompetencjami. Sprawdź, jakie są obowiązki wychowawcy w przypadku podejrzenia, że uczeń wychowuje się w rodzinie dysfunkcyjnej, upewnij się, że wiesz w jaki sposób szkoła powinna wspierać uczniów i pobierz wzory niezbędnych dokumentów!
Zjawisko przemocy seksualnej budzi ogromne pokłady niepokoju i bezradności. W ostatnim czasie w mediach pojawiło się wiele doniesień o molestowaniu dzieci, gwałtach, przekraczaniu ostatnich granic intymności, seksualności dzieci, nawet bardzo małych. Budzi to obrzydzenie, wstręt, ale również sensację, kontrowersje. Łatwo o podejrzliwość wobec mężczyzn związanych z zawodami opiekuńczymi wobec nieletnich – nauczycieli, wychowawców, psychologów, pedagogów. Często zaskakują nas doniesienia o wieloletnim molestowaniu, które przechodziło bez echa, ukrywane w domach i instytucjach. Pojawia się pytanie – jak zapobiec, wyłuskać spośród różnych zachowań dziecka te, które mogą świadczyć o nadużyciu? Co z nimi zrobić, jak zareagować?
Jak pokazują najnowsze wyniki badania Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę o skali i uwarunkowaniach krzywdzenia dzieci w Polsce – aż 72% dzieci w wieku 11-17 lat doświadczyło co najmniej jednej formy krzywdzenia, a co 6 nastolatek okaleczał się. Nowa diagnoza przynosi wiele niepokojących wniosków.
Badania wskazują, że co piąte dziecko w Europie doświadczyło wykorzystania seksualnego. Ocenia się, że w 80 procentach przypadków dziecko znało sprawcę i ufało mu. Zagrożenie zatem może pochodzić niekoniecznie od osoby obcej, ale często ze strony dorosłego, którego dziecko dobrze zna: przyjaciela lub przyjaciółki domu, kogoś z rodziny. Sprawdź, co może zrobić szkoła, by chronić uczniów przed przemocą seksualną.
Marek Michalak wielokrotnie występował do właściwych ministrów, wskazując na braki w spójności systemu koordynacji i współpracy wszystkich instytucji oraz organizacji zajmujących się problemem przemocy wobec dzieci. RPD zwracał też uwagę na konieczność wdrożenia systemowego planu przeciwdziałania przemocy jako podstawowego warunku zagwarantowania skutecznej ochrony dzieci przed krzywdzeniem.
Wychowanie i pedagogika najczęściej skupiają się na dzieciach i młodzieży, rzadziej na rodzicach. Tymczasem życie rodziców jest często wypełnione licznymi problemami wychowawczymi, partnerskimi, finansowymi czy osobistymi, z którymi nie zawsze potrafią sobie poradzić. Ponieważ są dorośli, trudniej im prosić o pomoc. Trudniej ją także znaleźć. Dla takich rodziców, którzy potrzebują rozmowy lub rady albo czują się bezsilni, dobrym rozwiązaniem są grupy wsparcia. Spotkania, które pozwalają inaczej spojrzeć na przeżywane trudności, lepiej radzić sobie z emocjami, uświadomić sobie własne potrzeby i dokonywać zmian w atmosferze akceptacji. Dowiedz się, jak przebiega tworzenie grup wsparcia dla rodziców.
Kto zakłada i prowadzi Niebieską Kartę? W jakich sytuacjach jest niezbędna? Porządkujemy dotychczasową wiedzę.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.