Analogia do superbohaterów to chyba jedna z najczęstszych stosowanych przeze mnie technik pracy. Jest to również skuteczne narzędzie pracy psychologa służące do nawiązania relacji. Dzieje się tak, ponieważ uczniowie często mają na sobie koszulki z postaciami z komiksów i bajek. Na pierwszym spotkaniu ułatwia to nawiązanie rozmowy, szczególnie z tymi dziećmi, które odczuwają lęk przed wchodzeniem w relacje z psychologiem. Poznaj narzędzia pracy psychologa, które nawiązują do świata superbohaterów i pozwalają odkrywać supermoce uczniów.
Dysleksja diagnozowana jest najczęściej dopiero w szkole, kiedy problemy z czytaniem i pisaniem się uwidaczniają. Słowo dotąd wypowiadane i rozumiane przez dziecko staje się obce i nieznaczące, trudne do odszyfrowania na kartce papieru. Czy to oznacza, że dysleksja jest czytelna dla rodziców dopiero wtedy, kiedy dziecko uczy się czytać i pisać? Niestety, choć problemy manifestują się już u najmłodszych dzieci, często zdarza się, że to szkoła zwraca uwagę na problem z racji nauki czytania i kreślenia liter. Sprawdź, jak pomóc dziecku z dysleksją już w pierwszych latach życia.
Minął rok społecznej izolacji. Obecnie niemal każdy ma za sobą doświadczenie wycofania się z kontaktu z innymi, niedoboru zupełnie zwykłych interakcji międzyludzkich. Dzięki temu być może uda się lepiej zrozumieć tych, którym rozwojowe trudności nie pozwalają na nawiązywanie i utrzymywanie bliskich relacji. 2 kwietnia obchodzimy Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. To doskonała okazja, by spróbować choć na chwilę zatrzymać się i wyobrazić sobie, jak wygląda świat widziany przez osoby zmagające się z tym zaburzeniem.
Coraz częściej się zdarza, że rodzice roztaczają nad swoimi dziećmi parasol ochronny. Wyręczają je, poprawiają, pouczają, decydują za nie i notoryczne uniemożliwiają podejmowanie samodzielnych decyzji. W czasie pandemii, kiedy dzieci uczą się zdalnie zachowanie to się nasila. Nadopiekuńczy rodzice nie są świadomi, że swoją postawą nie ułatwiają dziecku funkcjonowania, ale zaburzają jego prawidłowy rozwój. W artykule przedstawiono wskazówki jak sobie radzić z nadopiekuńczymi rodzicami w szkole, jak z nimi współpracować oraz jakie ustalenia zawrzeć.
Praca psychologa z młodszymi dziećmi ma specyficzny charakter. Uczniowie na pierwszym etapie edukacyjnym mają słabiej wykształconą umiejętność myślenia abstrakcyjnego i rozumowania przyczynowo-skutkowego. Dlatego w pracy z tą grupą warto stosować metafory oraz dążyć do wizualizowania myśli. W artykule omówiono trzy innowacyjne narzędzia pracy psychologa szkolnego do wykorzystania podczas spotkań zmagających się lękiem i nieradzących sobie z negatywnymi emocjami. Poznaj metody pracy psychologa szkolnego z dzieckiem z lękiem.
Bullying to słowo, które od niedawna funkcjonuje w środowisku pedagogicznym jako określenie przemocy rówieśniczej, napastowania, prześladowania, znęcania się nad drugą osobą – w sposób psychiczny i fizyczny. Niestety często bullying bywa mało uchwytny dla dorosłych – skrywany przez dzieci i młodzież, zarówno tych, którzy występują w roli ofiary, jak i sprawcy. Długotrwała przemoc niesie jednak ze sobą druzgocące skutki – właściwie dla obydwu stron. Jak dostrzec bullying najszybciej jak się da?
Już za kilka tygodni rodzice sześciolatków otrzymają informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej. W wielu przedszkolach w tym samym okresie nauczyciele informują rodziców młodszych dzieci o wynikach prowadzonych obserwacji i diagnozy. Czy faktycznie mają taki obowiązek?
Trudno jest pracować z dziećmi bez zaangażowania rodziny. Rodzice są potrzebni wszędzie – współpracują z nauczycielami, wychowawcami, pedagogami i psychologami. Najczęściej jednak ich działanie koncentruje się konkretnie na dziecku. Czasem lepiej jest przenieść uwagę z jednostki na cały system rodzinny – zwłaszcza, gdy panują w nim konflikty, trudności komunikacyjne, trwa kryzys, który dotyczy wszystkich.
Najważniejszym zadaniem dla nauczycieli jest pamiętanie, że uzdolnienia uczniowskie mogą obejmować różne dziedziny ich aktywności, a każda grupa tych uzdolnień jest ważna i należy jej poświęcić wysiłek, planując wsparcie zarówno w czasie zajęć lekcyjnych, jak i pozalekcyjnych.