Ostatnie tygodnie roku szkolnego to istne szaleństwo. W tym roku to dodatkowo prawdziwy maraton: ekspresowe poprawianie ocen przeplata się z gorączkowym kończeniem programów z poszczególnych przedmiotów. Kucie, stres i przemęczenie – byle wytrwać. Czy czerwiec w szkołach może być inny? Czy można wyluzować i nie fundować uczniom, którzy niemal cały rok spędzili w rozłące, tak ogromnego stresu?
Wiosna to moment przełomowy dla ósmoklasistów. Przed nimi pierwsze dorosłe wyzwanie – wybór profilu klasy w liceum ogólnokształcącym lub branży, w której chcą się kształcić. Nie jest łatwo podejmować wiążące decyzje w wieku 14-15 lat. W artykule podpowiadamy, jak wspierać dziecko w wyborze szkoły.
Uczniowie najmłodszych klas wrócili do szkół. Długie przerwy od bycia w grupie dały się wszystkim we znaki. Zwłaszcza pierwszoklasiści są w ciągłym procesie adaptacji. Ledwie weszli w nowe środowisko i doświadczyli szeregu nagłych zmian. Jak pomóc dzieciom zbudować stałe relacje w grupie po tak trudnym roku szkolnym? W artykule omówiono metody wspierania kompetencji interpersonalnych w klasach I-III.
Od 5 grudnia 2020 r. obowiązuje przepis stanowiący, że w okresie ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii pracownicy i inne osoby zatrudnione, poddane obowiązkowej izolacji w warunkach domowych, mogą świadczyć w trybie pracy zdalnej pracę określoną w umowie i otrzymywać z tego tytułu wynagrodzenie.
Świat bardzo dynamicznie przenosi się do sieci – dorośli pracują zdalnie, dzieci i nastolatki doświadczają trudów zdalnej nauki. Kontakty interpersonalne są zdecydowanie rzadsze. Dorastający uczniowie zmuszeni są do komunikowania się i współpracy za pośrednictwem internetu. Coraz częściej zdarza się, że cały świat ich relacji ogranicza się do kontaktów wirtualnych. Nauczyciele i rodzice zastanawiają się natomiast czy internet jako źródło kontaktów interpersonalnych to wróg czy sprzymierzeniec.
Analogia do superbohaterów to chyba jedna z najczęstszych stosowanych przeze mnie technik pracy. Jest to również skuteczne narzędzie pracy psychologa służące do nawiązania relacji. Dzieje się tak, ponieważ uczniowie często mają na sobie koszulki z postaciami z komiksów i bajek. Na pierwszym spotkaniu ułatwia to nawiązanie rozmowy, szczególnie z tymi dziećmi, które odczuwają lęk przed wchodzeniem w relacje z psychologiem. Poznaj narzędzia pracy psychologa, które nawiązują do świata superbohaterów i pozwalają odkrywać supermoce uczniów.
Dysleksja diagnozowana jest najczęściej dopiero w szkole, kiedy problemy z czytaniem i pisaniem się uwidaczniają. Słowo dotąd wypowiadane i rozumiane przez dziecko staje się obce i nieznaczące, trudne do odszyfrowania na kartce papieru. Czy to oznacza, że dysleksja jest czytelna dla rodziców dopiero wtedy, kiedy dziecko uczy się czytać i pisać? Niestety, choć problemy manifestują się już u najmłodszych dzieci, często zdarza się, że to szkoła zwraca uwagę na problem z racji nauki czytania i kreślenia liter. Jak pomóc dziecku z dysleksją już w pierwszych latach życia?
Minął rok społecznej izolacji. Obecnie niemal każdy ma za sobą doświadczenie wycofania się z kontaktu z innymi, niedoboru zupełnie zwykłych interakcji międzyludzkich. Dzięki temu być może uda się lepiej zrozumieć tych, którym rozwojowe trudności nie pozwalają na nawiązywanie i utrzymywanie bliskich relacji. 2 kwietnia obchodzimy Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. To doskonała okazja, by spróbować choć na chwilę zatrzymać się i wyobrazić sobie, jak wygląda świat widziany przez osoby zmagające się z tym zaburzeniem.
Coraz częściej się zdarza, że rodzice roztaczają nad swoimi dziećmi parasol ochronny. Wyręczają je, poprawiają, pouczają, decydują za nie i notoryczne uniemożliwiają podejmowanie samodzielnych decyzji. W czasie pandemii, kiedy dzieci uczą się zdalnie zachowanie to się nasila. Nadopiekuńczy rodzice nie są świadomi, że swoją postawą nie ułatwiają dziecku funkcjonowania, ale zaburzają jego prawidłowy rozwój. W artykule przedstawiono wskazówki jak sobie radzić z nadopiekuńczymi rodzicami w szkole, jak z nimi współpracować oraz jakie ustalenia zawrzeć.
Praca psychologa z młodszymi dziećmi ma specyficzny charakter. Uczniowie na pierwszym etapie edukacyjnym mają słabiej wykształconą umiejętność myślenia abstrakcyjnego i rozumowania przyczynowo-skutkowego. Dlatego w pracy z tą grupą warto stosować metafory oraz dążyć do wizualizowania myśli. W artykule omówiono trzy innowacyjne narzędzia pracy psychologa szkolnego do wykorzystania podczas spotkań zmagających się lękiem i nieradzących sobie z negatywnymi emocjami. Poznaj metody pracy psychologa szkolnego z dzieckiem z lękiem.