Czy wiesz, w jaki sposób obserwować dziecko z autyzmem, by uzyskać informacje niezbędne do opracowania planu terapii? Diagnoza i wnioski z obserwacji logopedycznej są ważne nie tylko dla logopedów. Informacje powinny być uwzględniane przez wszystkich nauczycieli pracujących z dzieckiem. Z wyników obserwacji skorzysta przede wszystkim nauczyciel wspomagający. Jego zadanie polega bowiem m.in. na wypracowaniu sposobów komunikowania się z uczniem. W artykule opisano najważniejsze aspekty obserwacji logopedycznej dziecka ze spektrum autyzmu. Wynotowano również, jakich informacji powinna udzielić obserwacja dziecka niemówiącego oraz dziecka, które mówi.
Do każdej szkoły uczęszczają dzieci z dysfunkcją wzroku. W większości przypadków wystarcza korekcja za pomocą okularów. Jeżeli jednak Uczniowie słabowidzący wymagają specjalnych warunków pracy. Z artykułu dowiesz się, czym jest słabowzroczność. Ekspertka wyjaśnia, w jaki sposób zorganizować przestrzeń nauki dla dzieci niedowidzących. Przedstawia również najważniejsze zasady przygotowywania pomocy dydaktycznych dla uczniów słabowidzących.
Efektywne wspomaganie ucznia w ramach kształcenia, wychowania i opieki jest złożonym procesem. Wymaga nie tylko zapoznania się z diagnozą, treścią orzeczenia i wynikami WOPFU. Do planowania pracy oraz zajęć potrzebna jest również wiedza teoretyczna. Przeczytaj artykuł poświęcony zagadnieniom niepełnosprawności intelektualnej. Dowiesz się, jaka jest rola szkoły w dostosowaniu warunków do specjalnych potrzeb ucznia. Poznasz również najważniejsze zasady kształcenia, wychowania i opieki w edukacji szkolnej.
Pierwszym zadaniem nauczyciela wspomagającego jest nawiązanie z nim pozytywnego kontaktu. Należy przygotować się na to, że wspomaganie ucznia zespołem Aspergera wymaga cierpliwości. Uczeń nie zawsze chce współpracować. Nauczyciel nie zawsze potrafi go zrozumieć. Mogą pojawić się bunt i złość. Jednak stała obecność nauczyciela i wsparcie pozwalają osiągać cele wychowania i kształcenia dzieci z zaburzeniami. Skorzystaj ze wskazówek eksperta.
Niepełnosprawność, spektrum autyzmu, przebyte choroby czy urazy, to tylko niektóre czynniki zaburzające możliwość porozumiewania się za pomocą słów. Dla takich osób powstały różne systemy komunikacji bez słów mówionych. W artykule omówiono alternatywne systemy wspomagające rozwój komunikacji uczniów z niepełnosprawnością i zaburzeniami mowy.
Autyzm to zaburzenie o charakterze neurologicznym. Pierwsze objawy można zaobserwować w pierwszych latach życia, choć nie zawsze są one od razu utożsamiane właśnie z tym zaburzeniem. Dowiedz się, czym jest autyzm, poznaj zarys historii i podstawowe informacje o pierwszych symptomach, kryteriach diagnostycznych oraz sposobach klasyfikacji całościowych zaburzeń rozwoju. Sprawdź, które hipotezy dotyczące autyzmu zostały obalone przez badaczy, a które wymagają pogłębionych badań.
Okres przedszkolny to czas intensywnego rozwoju kompetencji społecznych, nauki rozpoznawania, nazywania i wyrażania emocji, nawiązywania i utrzymywania relacji z innymi. Nie zawsze zdajemy sobie sprawę z tego, że dyskryminacja ze względu na ubóstwo pojawia się w przedszkolu równie często, co na kolejnych etapach edukacji. Doświadczenie wykluczenia z powodu nierówności społecznych może być w tym okresie szczególnie znaczące dla rozwoju wewnętrznego. Psycholodzy nieustannie podkreślają, że ten etap jest kluczowy dla całego wychowania. <a >Jak może wyglądać ubóstwo a dyskryminacja w przedszkolu? Przeczytaj artykuł i skorzystaj ze scenariuszy zajęć ukierunkowanych na prewencję dyskryminacji ze względu na ubóstwo.
Przepisy prawa oświatowego jednoznacznie wskazują, jaka jest dopuszczalna liczba uczniów z niepełnosprawnością w oddziale specjalnym. Regulują one zarówno limity w oddziałach przedszkolnych, jak i szkolnych. Jednak, kiedy do jednego oddziału mają uczęszczać uczniowie z różnymi rodzajami niepełnosprawności, pojawia się problem. Sprawdź, jaka jest maksymalna, dopuszczana liczba uczniów z niepełnosprawnością w oddziale specjalnym. Zwróć uwagę na zasady tworzenia oddziałów dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
Wielu uczniów ma trudności z artykułowaniem wypowiedzi na przed grupą osób. Niezauważone stają się przeszkodą w kontaktach społecznych oraz dalszej ścieżce edukacyjnej. Artykuł zwraca uwagę na to, jak ważna jest sztuka wystąpień publicznych. Autorka wskazuje, jak rozwijać umiejętność wypowiadania się w obecności innych osób.
Długotrwałe doświadczenia dyskryminacji, bez względu na jej charakter, prowadzi do obciążenia emocjonalnego, które może spowodować zaburzenia natury psychicznej. Dotknięte rasizmem dziecko jest w grupie ryzyka rozwoju depresji, zaburzeń lękowych, trudności z zachowaniem, kłopotów edukacyjnych. Mogą pojawić się też zachowania opozycyjne, objawy stresu pourazowego i inne poważne trudności, których leczenie wymaga długofalowych oddziaływań. Właśnie dlatego kształtowanie tolerancji w przedszkolu powinni dotyczyć już najmłodszych dzieci. Przeczytaj artykuł i poprowadź zajęcia według scenariuszy zajęć ukierunkowanych na wykluczanie rasizmu w przedszkolu, prewencję dyskryminacji ze względu na pochodzenie etniczne i narodowość wśród najmłodszych.