Od 4 września 2021 r. obowiązują zmiany w nadzorze pedagogicznym. Zrezygnowano z ewaluacji i monitorowania, natomiast rozszerzono zakres kontroli. Opracowane już plany nadzoru trzeba dostosować do nowych przepisów. Sprawdź, jakie uprawnienia zyskał kurator oświaty. Dowiedz się również, jakie obowiązki nałożono na dyrektora szkoły i dyrektora przedszkola.
Przejście do szkoły średniej to długo wyczekiwana zmiana – dla jednych ekscytująca, dla innych przerażająca. Jak pomóc uczniom przetrwać pierwsze tygodnie i sprawić, by dobrze poczuli się w klasie i w szkole? O czym pamiętać, mając na uwadze, że adaptacja uczniów pierwszych klas w szkole ponadpodstawowej może zostać ponownie przerwana przez pandemię?
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna kojarzy się z działaniem specjalistycznym i wymagającym od nauczyciela dodatkowych zadań. W praktyce często wystarczają drobne zmiany w sposobie prowadzenia lekcji. Takie zmiany powinna jednak poprzedzić wnikliwa obserwacja funkcjonowania ucznia w szkole i placówce. Pozwoli ona na określenie zakresu udzielanej pomocy w formie bieżącej pracy.
Bycie nauczycielem wspomagającym wymaga taktu i wyrozumiałości, a także postawy życzliwości i chęci współpracy. Większość nauczycieli pracujących w szkole ogólnodostępnej nie jest specjalistami w kształceniu specjalnym. Nie ma wiedzy na temat prowadzenia zajęć z dziećmi posiadającymi orzeczenia. Często brakuje im także doświadczenia w tego rodzaju pracy. Nie potrafią dostosować metod i form do zaleceń z orzeczenia. Nierzadko trudność sprawia odczytanie i zrozumienie zaleceń wypisanych fachowym językiem przez poradnię.
Wychowawca klasy to osoba, która koordynuje wszystkie działania dotyczące uczniów. Nie dziwi więc, że nałożono na niego szereg zadań dotyczących pomocy psychologicznej i pedagogicznej. Sprawdź, jaka jest jego rola w procesie udzielania wsparcia uczniom. Dowiedz się, co to znaczy pełnić funkcje koordynatora. Przekonaj się również, w jakim stopniu za skuteczność tej pomocy odpowiadają pozostali nauczyciele.
Czy wiesz, w jaki sposób obserwować dziecko z autyzmem, by uzyskać informacje niezbędne do opracowania planu terapii? Diagnoza i wnioski z obserwacji logopedycznej są ważne nie tylko dla logopedów. Informacje powinny być uwzględniane przez wszystkich nauczycieli pracujących z dzieckiem. Z wyników obserwacji skorzysta przede wszystkim nauczyciel wspomagający. Jego zadanie polega bowiem m.in. na wypracowaniu sposobów komunikowania się z uczniem. W artykule opisano najważniejsze aspekty obserwacji logopedycznej dziecka ze spektrum autyzmu. Wynotowano również, jakich informacji powinna udzielić obserwacja dziecka niemówiącego oraz dziecka, które mówi.
Do każdej szkoły uczęszczają dzieci z dysfunkcją wzroku. W większości przypadków wystarcza korekcja za pomocą okularów. Jeżeli jednak Uczniowie słabowidzący wymagają specjalnych warunków pracy. Z artykułu dowiesz się, czym jest słabowzroczność. Ekspertka wyjaśnia, w jaki sposób zorganizować przestrzeń nauki dla dzieci niedowidzących. Przedstawia również najważniejsze zasady przygotowywania pomocy dydaktycznych dla uczniów słabowidzących.
Efektywne wspomaganie ucznia w ramach kształcenia, wychowania i opieki jest złożonym procesem. Wymaga nie tylko zapoznania się z diagnozą, treścią orzeczenia i wynikami WOPFU. Do planowania pracy oraz zajęć potrzebna jest również wiedza teoretyczna. Przeczytaj artykuł poświęcony zagadnieniom niepełnosprawności intelektualnej. Dowiesz się, jaka jest rola szkoły w dostosowaniu warunków do specjalnych potrzeb ucznia. Poznasz również najważniejsze zasady kształcenia, wychowania i opieki w edukacji szkolnej.
Pierwszym zadaniem nauczyciela wspomagającego jest nawiązanie z nim pozytywnego kontaktu. Należy przygotować się na to, że wspomaganie ucznia zespołem Aspergera wymaga cierpliwości. Uczeń nie zawsze chce współpracować. Nauczyciel nie zawsze potrafi go zrozumieć. Mogą pojawić się bunt i złość. Jednak stała obecność nauczyciela i wsparcie pozwalają osiągać cele wychowania i kształcenia dzieci z zaburzeniami. Skorzystaj ze wskazówek eksperta.
Niepełnosprawność, spektrum autyzmu, przebyte choroby czy urazy, to tylko niektóre czynniki zaburzające możliwość porozumiewania się za pomocą słów. Dla takich osób powstały różne systemy komunikacji bez słów mówionych. W artykule omówiono alternatywne systemy wspomagające rozwój komunikacji uczniów z niepełnosprawnością i zaburzeniami mowy.