Ten tata to taki jest mądry i duży i tak niby wszystko wie, a na linie nadeptuje – mówi na popularnym w sieci obrazku dziecko o swoim ojcu. Wielu z nas pamięta jeszcze różne dziecinne rytuały, natręctwa, które pojawiały się i z czasem znikały. Zdarza się, że pewne szczególne zachowania towarzyszą dzieciom mniej więcej w wieku 7 – 8 lat. Jednak najczęściej zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne mają swój początek później – w późnym dzieciństwie lub wczesnej nastoletniości. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, co charakteryzuje zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne u dzieci i młodzieży. Upewnij się, że wiesz jak wspierać dziecko z OCD oraz jego rodziców w procesie terapii.
W przypadku dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej ważne jest odpowiednie zorganizowanie otaczającego ich środowiska. Dlatego ważna jest współpraca integracji sensorycznej z przedszkolem i szkołą. W artykule omówiono możliwości współpracy terapeuty integracji sensorycznej z przedszkolem i szkołą. Wyjaśniono, na czym powinna polegać współpraca terapeuty integracji sensorycznej z przedszkolem i szkołą. Dowiesz się, jak powinna wyglądać oferta współpracy, aby odpowiadała na potrzeby dziecka z zaburzeniami integracji sensorycznej.
Telefon ma przyrośnięty do ręki. Dla niego świat poza internetem mógłby nie istnieć. Dla niej nic poza tą grą się nie liczy. Ciągle tylko przegląda te strony, kciuk jej odpadnie od scrollowania. Takie zdania padają, gdy dorośli zaczynają się obawiać, że elektronika stanie się dla nich konkurencją. Formułują często ostre sądy, że to uzależnienie od inernetu, siecioholizm, choroba wymagająca leczenia. Mają poczucie, że dzieci zostały całkowicie pochłonięte przez niebieskie światło telefonu lub laptopa. W tym wszystkim nie zastanawiają się jednak, jakie są przyczyny tego stanu rzeczy. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jakie są przyczyny częstego sięgania po elektronikę przez młodych ludzi. Sprawdź, jak dowiedzieć się, czy to faktycznie uzależnienie od internetu, siecioholizm. Kiedy internet to rozrywka i szansa na kontakt, a kiedy mogą pojawić się konsekwencje nadużywania tego medium?
Najlepszym, co można zrobić dla przeciwdziałania trudnościom dyslektycznym uczniów, jest umuzykalnianie dzieci w wieku przedszkolnym. Dzięki słuchaniu muzyki dziecko nabiera umiejętności, które pomogą mu w zapamiętywaniu, odtwarzaniu z pamięci, a nawet formułowaniu myśli. Ćwiczenia uwzględniające muzykę ułatwią analizę i syntezę, która odgrywa ogromną rolę w procesie nabywania umiejętności wypowiadania się i skupienia się nad tym, o czym chce się powiedzieć. Sprawdź, jakie ćwiczenia warto wykonywać z dziećmi z podejrzeniem zaburzenia dysleksji. Proponowane zabawy można wykonywać w przedszkolu i domu. Do większości z nich nie są potrzebne dodatkowe wytyczne z poradni psychologiczno-pedagogicznej. Pamiętaj, że do ćwiczenia percepcji słuchowej nie trzeba wykorzystywać wyłącznie specjalistycznych pomocy dydaktycznych.
Mutyzm wybiórczy jest zaburzeniem komunikacyjnym o podłożu lękowym. Dziecko milczy, chociaż teoretycznie może mówić. Stąd też leży w polu zainteresowań zarówno logopedii, psychologii, jak i pedagogiki. Trzeba zauważyć, że mutyzm wybiórczy u dzieci budzi bodaj najwięcej sporów kompetencyjnych pomiędzy specjalistami prowadzącymi diagnozę i terapię tego zaburzenia. Wśród specjalistów nie ma bowiem pełnej zgody dotyczącej przyczyn i charakteru zaburzenia. Brak zgody dotyczy również metod i technik terapeutycznych. Dowiedz się, jak charakteryzowane to zaburzenie i czy istnieją skuteczne metody leczenia mutyzmu wybiórczego.
Zdarzają się w szkolnym życiu momenty całkowitej bezradności. Kiedy nie wiadomo, co robić, jak to robić i czy w ogóle jakakolwiek reakcja ma sens. Często do takiego rodzaju „ściany” nauczyciele i inni pracownicy szkoły dochodzą w relacji z dzieckiem autoagresywnym. Karzącym fizycznie samego siebie, niemal codziennie, bez zahamowania, pogrążonym w świecie bólu. Wbrew pozorom, problem samookaleczania u dzieci nie jest rzadkim zjawiskiem. Nie zawsze bowiem przejawy autodestrukcyjnych zachowań u malucha są widoczne na pierwszy rzut oka.
Liczba jąkających się osób stale przybywa. Przyczyny jąkania nie są do końca poznane. Może należy winić coraz szybsze tempo życia? Zmienny system wychowawczy? Jąkał się Mojżesz. Z tą wadą wymowy borykali się też cesarz Klaudiusz i grecki mówca Demostenes. Jakie są przyczyny jąkania? Czym się ono objawia? Na czym polegają poszczególne ćwiczenia i metody terapii jąkania u dzieci? Dowiedz się, jakie porady przygotowaliśmy.
Problemy z zachowaniem to temat nieustannych rozmyślań nauczycieli, psychologów, pedagogów, rodziców. Nauczyciele się skarżą: on jest taki krnąbrny, ma wszystko w nosie, nic mu się nie chce. Źle wychowany, niegrzeczny, wchodzi innym na głowę. Zna szkolne reguły, ale je łamie, dezorganizuje pracę w klasie. Nic na niego nie działa. Lub na nią. Przecież kłopot nie dotyczy tylko chłopców. Choć statystki pokazują, że dziewczynki są diagnozowane pod kątem zaburzeń zachowania zdecydowanie rzadziej. W artykule wyjaśniamy, czym są zaburzenia zachowania, jakie mogą być ich przyczyny. Udzielamy również wskazówek, na czym opierać budowanie strategii pracy w środowisku szkolnym i rodzinnym.
Padaczka często powoduje obawy nauczycieli. Obawy mają również rodzice. Są one związane z uczęszczaniem dziecka do szkoły i tym, jak nauczyciele poradzą sobie z objawami choroby. Dlatego tak ważna jest współpraca specjalistów i nauczycieli z rodzicami dziecka i odwrotnie. Współpraca ma na celu nie tylko zapewnić dziecku bezpieczeństwo w razie napadu. Ma również ułatwić wspieranie ucznia w rozwijaniu umiejętności społecznych, w tym radzeniu sobie z trudnościami wynikającymi z epilepsji.
Dla każdego ucznia, który posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, opracowuje się w szkole Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny. Opracowując IPET należy brać pod uwagę wnioski z wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia lub dziecka. Przypominamy najważniejsze kwestie związane z przygotowaniem tych dokumentów. Zwracamy uwagę na najważniejsze zasady obowiązujące w roku szkolnym 2024/2025.