Dyrektorzy szkół, którzy chcą, aby w okresie od 2 września 2021 r. do 22 grudnia 2021 r. w ich szkołach organizowane były zajęcia wspomagające, muszą do 25 czerwca 2021 r. złożyć do właściwego wójta, burmistrza lub prezydenta miasta odpowiednią informację. Przeczytaj artykuł omawiający przepisy rozporządzenia wprowadzającego zajęcia wspomagające dla uczniów. Dowiesz się, jakie czynności podjąć, aby zorganizować i prowadzić je w szkole.
Nie dla każdego dziecka zbliżający się okres wakacyjny jest związany z poczuciem szczęścia, wolnością i swobodą. W większości zespołów klasowych znajdzie się przynajmniej jednej uczeń, dla którego szkoła jest bezpieczną odskocznią od domu, niezapewniającego tego poczucia. Warto pamiętać o tych uczniach również, a może przede wszystkim, w okresie wakacyjnym. Często to właśnie nauczyciele i rówieśnicy ze szkoły będą stanowili dla nich pierwszą linię wsparcia. W artykule podpowiadamy, jak zaplanować działania profilaktyczne przed feriami letnimi i wsparcie uczniów w czasie wakacji.
Chociaż wydanie opinii przez poradnię nie ma takiej mocy wiążącej jak orzeczenie, to nie można lekceważyć zawartych w niej zaleceń do pracy z uczniem. Tym bardziej nie ma więc swobody w zakresie podejmowania decyzji, czy wytyczne zawarte w orzeczeniu będą realizowane. Co ważne, nie ma znaczenia to, że w przedszkolu czy szkole nie zatrudnia się odpowiedniej kadry. W artykule wyjaśniamy, jakie prawa przysługują rodzicom ucznia posiadającego opinię oraz jakie obowiązki spoczywają na dyrektorze i nauczycielach.
Ostatnie tygodnie roku szkolnego to istne szaleństwo. W tym roku to dodatkowo prawdziwy maraton: ekspresowe poprawianie ocen przeplata się z gorączkowym kończeniem programów z poszczególnych przedmiotów. Kucie, stres i przemęczenie – byle wytrwać. Czy czerwiec w szkołach może być inny? Czy można wyluzować i nie fundować uczniom, którzy niemal cały rok spędzili w rozłące, tak ogromnego stresu?
Wiosna to moment przełomowy dla ósmoklasistów. Przed nimi pierwsze dorosłe wyzwanie – wybór profilu klasy w liceum ogólnokształcącym lub branży, w której chcą się kształcić. Nie jest łatwo podejmować wiążące decyzje w wieku 14-15 lat. W artykule podpowiadamy, jak wspierać dziecko w wyborze szkoły.
Uczniowie najmłodszych klas wrócili do szkół. Długie przerwy od bycia w grupie dały się wszystkim we znaki. Zwłaszcza pierwszoklasiści są w ciągłym procesie adaptacji. Ledwie weszli w nowe środowisko i doświadczyli szeregu nagłych zmian. Jak pomóc dzieciom zbudować stałe relacje w grupie po tak trudnym roku szkolnym? W artykule omówiono metody wspierania kompetencji interpersonalnych w klasach I-III.
Od 5 grudnia 2020 r. obowiązuje przepis stanowiący, że w okresie ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii pracownicy i inne osoby zatrudnione, poddane obowiązkowej izolacji w warunkach domowych, mogą świadczyć w trybie pracy zdalnej pracę określoną w umowie i otrzymywać z tego tytułu wynagrodzenie.
Świat bardzo dynamicznie przenosi się do sieci – dorośli pracują zdalnie, dzieci i nastolatki doświadczają trudów zdalnej nauki. Kontakty interpersonalne są zdecydowanie rzadsze. Dorastający uczniowie zmuszeni są do komunikowania się i współpracy za pośrednictwem internetu. Coraz częściej zdarza się, że cały świat ich relacji ogranicza się do kontaktów wirtualnych. Nauczyciele i rodzice zastanawiają się natomiast czy internet jako źródło kontaktów interpersonalnych to wróg czy sprzymierzeniec.
Analogia do superbohaterów to chyba jedna z najczęstszych stosowanych przeze mnie technik pracy. Jest to również skuteczne narzędzie pracy psychologa służące do nawiązania relacji. Dzieje się tak, ponieważ uczniowie często mają na sobie koszulki z postaciami z komiksów i bajek. Na pierwszym spotkaniu ułatwia to nawiązanie rozmowy, szczególnie z tymi dziećmi, które odczuwają lęk przed wchodzeniem w relacje z psychologiem. Poznaj narzędzia pracy psychologa, które nawiązują do świata superbohaterów i pozwalają odkrywać supermoce uczniów.
Dysleksja diagnozowana jest najczęściej dopiero w szkole, kiedy problemy z czytaniem i pisaniem się uwidaczniają. Słowo dotąd wypowiadane i rozumiane przez dziecko staje się obce i nieznaczące, trudne do odszyfrowania na kartce papieru. Czy to oznacza, że dysleksja jest czytelna dla rodziców dopiero wtedy, kiedy dziecko uczy się czytać i pisać? Niestety, choć problemy manifestują się już u najmłodszych dzieci, często zdarza się, że to szkoła zwraca uwagę na problem z racji nauki czytania i kreślenia liter. Jak pomóc dziecku z dysleksją już w pierwszych latach życia?