
Szkoła jest systemem naczyń powiązanych. Gdy ktoś ten system opuści, zmiana odczuwalna jest na wielu poziomach. Inaczej jednak reagować będziemy, gdy zmiana zachodzi w sposób zupełnie naturalny, a inaczej, gdy mamy do czynienia z wydarzeniem kryzysowych. Gdy mówimy o nagłej utracie w wyniku zdarzenia kryzysowego, może ona mieć bardzo duże przełożenie na przebieg procesu grupowego. Jak rozmawiać z uczniami po śmierci członka społeczności szkolnej?

Zajęcia socjoterapeutyczne są skierowane do uczniów przejawiających trudności w funkcjonowaniu oraz wykazujących potrzebę wspierania w sferze rozwoju intelektualnego i duchowego. Co do zasady są to zajęcia dla uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym. W artykule wyjaśniamy, jak i dla kogo należy organizować zajęcia socjoterapeutyczne w szkole.

Od kilku lat nauczyciele rozpoczynający pracę w zawodzie, zamiast zasiłku na zagospodarowanie otrzymują tzw. świadczenie na start. Komu przysługuje ono po zmianach w przepisach dotyczących stopni awansu zawodowego? Czy wypłaca się je tylko nauczycielom, z którymi stosunek pracy nawiązano we wrzeniu? Czy mogą otrzymać go ci, którzy stopień awansu nauczyciela kontraktowego uzyskali w szkole niepublicznej, przez co nigdy z tego dodatku nie skorzystali? Na te oraz inne pytania odpowiadają eksperci.

Jedną z cech, które stanowią o rozpoznaniu spektrum autyzmu wymienione w najnowszym ICD–11 jest „skłonność do ograniczonych, powtarzalnych i nieelastycznych wzorców zachowania, zainteresowań lub czynności, które są nietypowe lub nadmierne dla danej osoby”. Co to oznacza? Dla każdego dziecka w spektrum autyzmu trochę co innego. Objawy autyzmu mogą być różne i różnie nasilone, nie zawsze są dla innych oczywiste. Nie ulega jednak wątpliwości, że w większości przypadków ogromne znaczenie dla dziecka ze spektrum autyzmu ma rutyna. W artykule omawiamy znaczenie rutyny w życiu dziecka w spektrum autyzmu.

Dzieci uchodźców, imigrantów oraz Polaków powracających do kraju w polskiej szkole mierzą się z szeregiem trudności adaptacyjnych. Sytuacja każdego ucznia może być inna, zwykle warunkuje ją stopień znajomości języka polskiego. O ile nie budzi wątpliwości konieczność zapewnienia im bezpłatnej nauki języka polskiego czy zorganizowania dodatkowych zajęć wyrównawczych, o tyle często zadawanym pytaniem jest to, jak pomóc im przezwyciężyć poczucie wyobcowania, niepewności i zagrożenia? W artykule omówiono najczęściej występujące trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem w innym kraju. Wskazano również, jakie działania skierowane do ucznia powinien podjąć dyrektor szkoły i jak zorganizować pomoc psychologiczno-pedagogiczną w szkole ze względu na trudności adaptacyjne.

Pierwsze tygodnie roku szkolnego to czas, który warto wykorzystać do intensyfikowania wysiłków związanych z pracą nad procesem grupowym w klasie. Dwa miesiące wakacji to długi okres, szczególnie, gdy jest się dzieckiem lub nastolatkiem i wiele w tym okresie może się zmienić. Wrzesień i październik to okazje to tego, żeby nawiązać nowe relacje z rówieśnikami. Nauczyciel może w tym bardzo pomóc, choć im bardziej „niewidoczny” będzie w tym procesie, tym lepiej. Przeczytaj artykuł i skorzystaj z propozycji ćwiczeń integracyjnych.

Dzieci i młodzież, która przybyła do Polski w związku z wybuchem wojny w Ukrainie w roku szkolnym, 2022/2023 r. może od 1 września kontynuować naukę w polskich szkołach. Co ważne – utrzymano wiele szczególnych rozwiązań dotyczących ich kształcenia. To jednak nie wszystko, bo w nowelizacji rozporządzenia i ustawy niektóre przepisy zmieniono w ten sposób, aby ułatwić dyrektorom organizację pracy. Poznaj zasady organizacji i realizacji kształcenia, wychowania i opieki dla uczniów z Ukrainy w roku szkolnym 2022/2023.

Przyjmowanie i udzielanie innym konstruktywnych informacji zwrotnych to narzędzia niezbędne do rozwoju. Zarówno ucznia, jak i nauczyciela. Trudno jest naprawić pomyłki i błędy, modyfikować zachowanie, pracować nad relacjami, jeśli się o tym nie rozmawia. Jednak czasem sposób przekazania informacji z rozwijającego feedbacku zamienia ją w destruktywną krytykę. Jak tego uniknąć? Jak rozbudzać motywację uczniów poprzez umiejętne udzielanie informacji zwrotnych?

Nie ma już wątpliwości, że od 1 września 2022 r. będą obowiązywały nowe przepisy dotyczące awansu zawodowego. Mimo że o nowych regulacjach mówi się już od dawna, nadal budzą wiele wątpliwości, w szczególności wśród nauczycieli, którzy posiadają już stopień awansu zawodowego. W niniejszym artykule odpowiadamy na pytania dotyczące awansu nauczycieli kontraktowych na stopień nauczyciela mianowanego. Sprawdź, kto będzie realizował i ile potrwa staż na nauczyciela mianowanego od 1 września 2022 r.

Wejście w nową społeczność zawsze niesie ze sobą stres. Przeżył to każdy dorosły, który rozpoczynał nową pracę. Niezależnie od wieku, obawa przed brakiem akceptacji nowego otoczenia jest zupełnie naturalna. Dziecko, które dochodzi do nowej klasy ma absolutne prawo do poczucia dyskomfortu. Nie tak łatwo znaleźć dla siebie miejsce w grupie, która ma już swoją historię i proces integracji za sobą. Jak pomóc tym, którzy dołączają do zgranej już klasy? Sprawdź, jak przeciwdziałać wykluczeniu nowego ucznia w klasie. Dowiedz się, jakie działania może podjąć wychowawca lub pedagog i psycholog szkolny, aby sprawić, że nowy kolega lub koleżanką spotkają się z postawą otwartości i dialogu.