Zdolny, ale leniwy. Nie potrafi się skoncentrować na zadaniu, gdyby tylko chciał, to by mógł. Musi się podciągnąć. Takie i inne opinie krążą na linii nauczyciel – rodzic, gdy pojawiają się trudności w nauce. Nie wszyscy uczniowie jednak wymagają jedynie "podciągnięcia się w nauce”. Niektórzy borykają się z ograniczeniami natury poznawczej, które najpierw trzeba zbadać i wykryć. Jak rozmawiać o tym z rodzicami? W artykule wyjaśniamy, jak przekonać rodziców do tego, by udali się z dzieckiem do poradni psychologiczno-pedagogicznej. Zwracamy uwagę na konieczność wyjaśnienia, jak wygląda wizyta w poradni i jak należy przygotować do niej dziecko.
Bicie, gryzienie, kopanie, rzucanie przedmiotami – sytuacje zagrażające bezpieczeństwu w przedszkolu. Dziecko agresywne bezwzględnie trzeba objąć pomocą psychologiczno-pedagogiczną. Trzeba także podjąć działania wspierające rodziców i nauczycieli, współpracować z poradnią. Jednak jak radzić sobie na co dzień? Jak na agresję w świetle prawa może reagować dyrektor? Czy można zatrudnić nauczyciela wspomagającego? Może w zajęciach powinien uczestniczyć rodzic? A może odmówić dziecku możliwości udziału w zajęciach? Jakie powinny być rady dla rodziców, którzy zdają się nie uświadamiać sobie, czym jest agresja ich dziecka?
U dzieci z autyzmem mogą występować różne zaburzenia dotyczące wielu sfer funkcjonowania. Najważniejsza jest tzw. autystyczna triada, a najistotniejszym z niej jest obszar dotyczący komunikowania się. Nie istnieje niestety jeden, spójny obraz ilustrujący, na czym polegają i jak przebiegają takie zaburzenia komunikacji. Niektóre dzieci w ogóle nie posługują się mową, inne potrafią wykorzystywać ją do komunikacji. W artykule omówiono trudności, które w autyzmie występują najczęściej. Wskazano także etapy rozwoju mowy i języka u dzieci neurotypowych oraz dzieci z autyzmem.
Od 4 września 2021 r. obowiązują zmiany w nadzorze pedagogicznym. Zrezygnowano z ewaluacji i monitorowania, natomiast rozszerzono zakres kontroli. Opracowane już plany nadzoru trzeba dostosować do nowych przepisów. Sprawdź, jakie uprawnienia zyskał kurator oświaty. Dowiedz się również, jakie obowiązki nałożono na dyrektora szkoły i dyrektora przedszkola.
Przejście do szkoły średniej to długo wyczekiwana zmiana – dla jednych ekscytująca, dla innych przerażająca. Jak pomóc uczniom przetrwać pierwsze tygodnie i sprawić, by dobrze poczuli się w klasie i w szkole? O czym pamiętać, mając na uwadze, że adaptacja uczniów pierwszych klas w szkole ponadpodstawowej może zostać ponownie przerwana przez pandemię?
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna kojarzy się z działaniem specjalistycznym i wymagającym od nauczyciela dodatkowych zadań. W praktyce często wystarczają drobne zmiany w sposobie prowadzenia lekcji. Takie zmiany powinna jednak poprzedzić wnikliwa obserwacja funkcjonowania ucznia w szkole i placówce. Pozwoli ona na określenie zakresu udzielanej pomocy w formie bieżącej pracy.
Bycie nauczycielem wspomagającym wymaga taktu i wyrozumiałości, a także postawy życzliwości i chęci współpracy. Większość nauczycieli pracujących w szkole ogólnodostępnej nie jest specjalistami w kształceniu specjalnym. Nie ma wiedzy na temat prowadzenia zajęć z dziećmi posiadającymi orzeczenia. Często brakuje im także doświadczenia w tego rodzaju pracy. Nie potrafią dostosować metod i form do zaleceń z orzeczenia. Nierzadko trudność sprawia odczytanie i zrozumienie zaleceń wypisanych fachowym językiem przez poradnię.
Wychowawca klasy to osoba, która koordynuje wszystkie działania dotyczące uczniów. Nie dziwi więc, że nałożono na niego szereg zadań dotyczących pomocy psychologicznej i pedagogicznej. Sprawdź, jaka jest jego rola w procesie udzielania wsparcia uczniom. Dowiedz się, co to znaczy pełnić funkcje koordynatora. Przekonaj się również, w jakim stopniu za skuteczność tej pomocy odpowiadają pozostali nauczyciele.
Czy wiesz, w jaki sposób obserwować dziecko z autyzmem, by uzyskać informacje niezbędne do opracowania planu terapii? Diagnoza i wnioski z obserwacji logopedycznej są ważne nie tylko dla logopedów. Informacje powinny być uwzględniane przez wszystkich nauczycieli pracujących z dzieckiem. Z wyników obserwacji skorzysta przede wszystkim nauczyciel wspomagający. Jego zadanie polega bowiem m.in. na wypracowaniu sposobów komunikowania się z uczniem. W artykule opisano najważniejsze aspekty obserwacji logopedycznej dziecka ze spektrum autyzmu. Wynotowano również, jakich informacji powinna udzielić obserwacja dziecka niemówiącego oraz dziecka, które mówi.
Do każdej szkoły uczęszczają dzieci z dysfunkcją wzroku. W większości przypadków wystarcza korekcja za pomocą okularów. Jeżeli jednak Uczniowie słabowidzący wymagają specjalnych warunków pracy. Z artykułu dowiesz się, czym jest słabowzroczność. Ekspertka wyjaśnia, w jaki sposób zorganizować przestrzeń nauki dla dzieci niedowidzących. Przedstawia również najważniejsze zasady przygotowywania pomocy dydaktycznych dla uczniów słabowidzących.