
Spotkanie ucznia w czasie wakacji nie zawsze polega przywitaniu i wymianie uśmiechów. Bardzo często nauczyciele są świadkami zachowania, obok którego w czasie roku szkolnego nie przeszliby obojętnie. Jak powinni reagować na ryzykowane zachowania uczniów w czasie wakacji? Czy korzystanie z urlopu wypoczynkowego zwalnia ich z obowiązku podejmowania interwencji?

Opracowanie programu zajęć prowadzonych przez specjalistę jest jednym z najważniejszych zadań do wykonania na początku pracy z uczniem. Specjaliści zaangażowani w udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz realizację kształcenia specjalnego powinni zaplanować swoje działania w formie programu. Sprawdź, jak przygotować ten program, co w nim uwzględnić.

Informacja o niepełnosprawności intelektualnej ucznia, niekiedy budzi u nauczycieli niepokój. Niepewność towarzyszy również rodzicom dziecka, które ma rozpocząć swoją edukacyjną przygodę. Jak pomóc uczniowi z tego rodzaju trudnościami? Czego się spodziewać? Jak deficyty w zakresie rozwoju intelektualnego wpłyną na relacje ucznia w grupie? Jakie sytuacje mogą być dla niego trudne? Jak poradzi sobie w szkolnej społeczności? Na ile rozumie emocje i motywacje innych? Poddajmy analizie różnorodne przekonania na temat emocjonalności osób z niepełnosprawnością intelektualną.

Kwestia wychodzenia i korzystania z toalety w przedszkolu i szkole to jeden z bardziej kontrowersyjnych tematów dotyczących codziennego funkcjonowania uczniów. Czy dziecko może samo udać się do niej w czasie zajęć? Czy nauczyciel ma obowiązek pomagania przedszkolakowi? A co ze starszymi uczniami, którzy posiadają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego? Sprawdź, jakie są obowiązki placówki oświatowej i nauczycieli.

Szkoła i przedszkole są zobowiązane do przekazywania kopii IPET rodzicom ucznia objętego kształceniem specjalnym. W przepisach nie ma jednak mowy o przekazywaniu tego dokumentu innym podmiotom. Co powinien zrobić dyrektor, gdy takiego dokumentu domaga się organ prowadzący lub organ nadzoru pedagogicznego? Komu szkoła może przekazać kopię IPET, a komu powinna umożliwić zapoznanie się z nim na terenie placówki?

Wydaje się, że słowa „ nie chcę żyć" w ustach dziecka powinny od razu zaalarmować otoczenie. „Lepiej by było, gdyby mnie nie było, chciałbym zasnąć i się nie obudzić " i wiele innych dziecięcych wypowiedzi czasem ginie w codzienności. Czasami dorośli opatrują je etykietą „szuka uwagi , przejdzie mu ". Myśl „chciałbym zniknąć" brzmi inaczej niż „chcę się zabi ć", choć powinna być podobnie alarmująca. Dlaczego? Ponieważ jest to myśl rezygnacyjna, która u dziecka pozbawionego wsparcia może zmienić się z czasem w realny plan samobójczy. Należy uświadomić sobie, że takie myśli pojawiają się już kilkulatków. I chociaż przedszkolak raczej nie mówi, że chce popełnić samobójstwo, jego problemu mogą być równie poważne, co u nastolatków. O ile jednak dużo mówi się o tym, jak rozmawiać z nastolatkiem, tak rzadko wspomina się o dzieciach w młodszej grupie wiekowej.

Coraz częściej w szkołach, zwłaszcza podstawowych, pojawiają się dzieci z tajemniczą nadal diagnozą mutyzmu wybiórczego. Dziecko w szkole milczy, a wokół niego pojawia się wiele różnych określeń, często ze sobą sprzecznych. Mówi się, że dziecko, które w szkole milczy, jest nieśmiałe, zalęknione, uparte, zacięte, wycofane. Nauczyciele i rodzice rozkładają ręce – uczeń nie odpowiada na pytania, trudno odczytać jego emocje. Stoi bez ruchu, czasem nawet nie komunikuje się gestem. Opiekunowie są zaskoczeni – w domu, przy bliskich dziecko funkcjonuje zupełnie normalnie.

W większości szkół corocznie przeprowadzano ewaluację programu wychowawczo-profilaktycznego. W związku ze zmianą przepisów o nadzorze pedagogicznym oraz dążeniem do odbiurokratyzowania pracy nauczycieli, pojawiają się pytania, czy można zrezygnować z takich czynności. Czy nauczyciele mogą odmówić sporządzenia informacji o realizacji programu wychowawczo-profilaktycznego?

W związku z udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej należy dokonywać oceny jej efektywności i oceny postępów uczniów. W pierwszej kolejności podsumowania powinni dokonać nauczyciele i specjaliści. Na podstawie dokonanej przez nich oceny, dyrektor przeprowadzi ocenę pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole. Wyjaśniamy, na co zwracać uwagę.

Okres realizacji stażu może, w zależności od okoliczności i spełnienia określonych w przepisach warunków, ulec wydłużeniu. Z tego powodu ustalenie terminu zakończenia stażu często bywa problematyczne. Jest to natomiast niezwykle istotna kwestia. Błąd w tym zakresie może bowiem oznaczać, że nauczyciel nie spełnia wymogów uzyskania wyższego stopnia awansu zawodowego. Sprawdź, w jakich przypadkach powinno nastąpić przedłużenie stażu nauczyciela na kolejny stopień awansu zawodowego i poznaj przykłady z praktyki.