Nieuzyskanie akceptacji komisji kwalifikacyjnej czy niezdanie egzaminu przed komisją egzaminacyjną skutkuje odmową nadania stopnia awansu zawodowego. Nie oznacza to jednak, że nauczyciel nie będzie mógł dalej ubiegać się o uzyskanie kolejnego stopnia awansu zawodowego. Co ważne – nie wiąże się to od razu z koniecznością odbywania na nowo całego stażu. Dowiedz się, ile trwa dodatkowy staż nauczyciela, który nie uzyskał akceptacji komisji lub nie zdał egzaminu.
Każdą zmianę i postęp w życiu dobrze jest poprzedzić diagnozą obecnego stanu. Jeśli nie wiemy co nam dolega, trudno jest dobrać leki i znaleźć sposób na wyjście z kryzysu. Podobnie dzieje się w gabinecie psychologa szkolnego. Każda praca nad problemem zaczyna się od nazwania tego problemu. Wydobycie na światło dzienne skłębionych, często przez lata, emocji, myśli czy schematów działań, to trudny i długotrwały proces. W artykule omówiono dwa autorskie narzędzia pracy psychologa szkolnego, które mogą usprawnić jego przebieg. Warto korzystać z nich nie tylko w czasie rozmowy interwencyjnej, ale również podczas rozmowy wspierająco-motywującej.
Dyrektorzy szkół, którzy chcą, aby w okresie od 2 września 2021 r. do 22 grudnia 2021 r. w ich szkołach organizowane były zajęcia wspomagające, muszą do 25 czerwca 2021 r. złożyć do właściwego wójta, burmistrza lub prezydenta miasta odpowiednią informację. Przeczytaj artykuł omawiający przepisy rozporządzenia wprowadzającego zajęcia wspomagające dla uczniów. Dowiesz się, jakie czynności podjąć, aby zorganizować i prowadzić je w szkole.
Nie dla każdego dziecka zbliżający się okres wakacyjny jest związany z poczuciem szczęścia, wolnością i swobodą. W większości zespołów klasowych znajdzie się przynajmniej jednej uczeń, dla którego szkoła jest bezpieczną odskocznią od domu, niezapewniającego tego poczucia. Warto pamiętać o tych uczniach również, a może przede wszystkim, w okresie wakacyjnym. Często to właśnie nauczyciele i rówieśnicy ze szkoły będą stanowili dla nich pierwszą linię wsparcia. W artykule podpowiadamy, jak zaplanować działania profilaktyczne przed feriami letnimi i wsparcie uczniów w czasie wakacji.
Chociaż wydanie opinii przez poradnię nie ma takiej mocy wiążącej jak orzeczenie, to nie można lekceważyć zawartych w niej zaleceń do pracy z uczniem. Tym bardziej nie ma więc swobody w zakresie podejmowania decyzji, czy wytyczne zawarte w orzeczeniu będą realizowane. Co ważne, nie ma znaczenia to, że w przedszkolu czy szkole nie zatrudnia się odpowiedniej kadry. W artykule wyjaśniamy, jakie prawa przysługują rodzicom ucznia posiadającego opinię oraz jakie obowiązki spoczywają na dyrektorze i nauczycielach.
Ostatnie tygodnie roku szkolnego to istne szaleństwo. W tym roku to dodatkowo prawdziwy maraton: ekspresowe poprawianie ocen przeplata się z gorączkowym kończeniem programów z poszczególnych przedmiotów. Kucie, stres i przemęczenie – byle wytrwać. Czy czerwiec w szkołach może być inny? Czy można wyluzować i nie fundować uczniom, którzy niemal cały rok spędzili w rozłące, tak ogromnego stresu?
Wiosna to moment przełomowy dla ósmoklasistów. Przed nimi pierwsze dorosłe wyzwanie – wybór profilu klasy w liceum ogólnokształcącym lub branży, w której chcą się kształcić. Nie jest łatwo podejmować wiążące decyzje w wieku 14-15 lat. W artykule podpowiadamy, jak wspierać dziecko w wyborze szkoły.
Budowanie relacji z rówieśnikami to jedno z najważniejszych zadań rozwojowych dzieci w młodszych klasach szkoły podstawowej. Wspólne zabawy, konflikty, rozmowy i współpraca to codzienność uczniów w wieku 7–9 lat – i zarazem doskonała okazja do rozwijania kompetencji interpersonalnych. Jak nauczyciele mogą wspierać ten proces w sposób naturalny i atrakcyjny dla dzieci? W artykule przedstawiono sprawdzone metody oparte na zabawie, które pomagają uczniom klas I–III tworzyć i pogłębiać relacje w grupie.
Od 5 grudnia 2020 r. obowiązuje przepis stanowiący, że w okresie ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii pracownicy i inne osoby zatrudnione, poddane obowiązkowej izolacji w warunkach domowych, mogą świadczyć w trybie pracy zdalnej pracę określoną w umowie i otrzymywać z tego tytułu wynagrodzenie.
Świat bardzo dynamicznie przenosi się do sieci – dorośli pracują zdalnie, dzieci i nastolatki doświadczają trudów zdalnej nauki. Kontakty interpersonalne są zdecydowanie rzadsze. Dorastający uczniowie zmuszeni są do komunikowania się i współpracy za pośrednictwem internetu. Coraz częściej zdarza się, że cały świat ich relacji ogranicza się do kontaktów wirtualnych. Nauczyciele i rodzice zastanawiają się natomiast czy internet jako źródło kontaktów interpersonalnych to wróg czy sprzymierzeniec.