Poddanie się kwarantannie nałożonej przez inspektora sanitarnego jest obowiązkowe. W wielu przypadkach nauczyciele poddani temu obowiązkowi nie wykazują jednak żadnych objawów chorobowych i chcieliby świadczyć pracę z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, aby nie tracić części wynagrodzenia. Jakie wynagrodzenie przysługuje nauczycielowi za czas kwarantanny? Jakie warunki trzeba spełnić, aby w tym czasie móc prowadzić zdalne nauczanie? O czym jeszcze powinien pamiętać nauczyciel oraz dyrektor szkoły?
Sytuacja, w której znaleźli się nauczyciele oraz uczniowie jest sytuacją wyjątkową i precedensową. Nauczyciele stają na wysokości zadania, zdobywają i doskonalą umiejętności związane z prowadzeniem zajęć na odległość. W trybie zdalnym mogą pracować również psycholog i pedagog. Sprawdź, jak powinny być zorganizowane zajęcia oraz jakie formy współpracy z uczniami i ich rodzicami wybrać.
Rosnąca liczba zachorowań na koronawirusa niepokoi rodziców, w szczególności zaś rodziców uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i problemami zdrowotnymi. Zwracają się oni do dyrektorów szkół z prośbą o zorganizowanie dla swoich dzieci nauczania w formie zdalnej, mimo że szkoły pracują stacjonarnie. Jakie możliwości ma dyrektor? Czy ze względu na wyjątkowe okoliczności związane z pandemią koronawirusa może w indywidualnych przypadkach zorganizować zdalne nauczanie dla wybranych uczniów?
Przygotowany na początku roku szkolnego Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego obejmuje ogół działań związanych z doradztwem zawodowym podejmowanych w szkole. Przygotowując go uwzględniliśmy potrzeby, możliwości i dotychczasowe doświadczenia, specyfikę środowiska, w tym aktualną sytuację na rynku pracy. Starannie zaplanowaliśmy i opisaliśmy wszystkie działania. Pamiętaliśmy, że WSDZ ma zapewnić ciągłość, spójność i systemowość wszystkich działań doradczych i wpisywać się w procesy dydaktyczno-wychowawcze zachodzące w szkole. Przystąpiliśmy do realizacji. Wiele udało nam się zrobić, ale wciąż w naszych głowach pojawiają się pytania: czy to, co robimy, robimy dobrze? Kto i jakiego wsparcia udzielił już uczniom? Co możemy zrobić, żeby nasze działania udoskonalić?
„Oczywiście, żeby wyjść frontowymi drzwiami, musiałam dotknąć klamki i ust. Zazwyczaj robiłam to trzydzieści trzy razy. Tyle razy musiałam wykonać tę czynność, by móc przestać. Trzydzieści trzy idealne razy i co najmniej pół godziny później niż planowałam, mogłam w końcu wyjść ” opowiada o swoich natręctwach bohaterka książki „Całując klamki” autorstwa T. S. Hesser. Opis jej codzienności wiernie odzwierciedla to, z czym mierzą się uczniowie z rozpoznaniem obsessive-compulsive disorder ( OCD), czyli zaburzeniem obsesyjno-kompulsyjnym.
Fajne lekcje, lepsze zapamiętywanie, bardziej trwałe efekty pracy? To możliwe, jeśli proces nauczania i uczenia się przebiega w sposób przyjazny dla mózgu. Poznaj fakty i mity na temat uczenia się i nauczania, aby wesprzeć uczniów w szybszym i bardziej efektywnym przyswajaniu wiedzy.
Spotkać dziecko, które zmaga się dysforią płciową nie jest może tak łatwo, natomiast jeśli już jest w pobliżu, grono pedagogiczne zwykle ma wiele wątpliwości. Co robić, jak reagować, w jaki sposób zwracać się do niezwykłego ucznia? Jak podchodzić do tematu w przedszkolu, szkole podstawowej, a jak w średniej?
Pełnienie funkcji opiekuna stażu, szczególnie jeżeli taką rolę realizuje się po raz pierwszy, może być dla opiekuna stresujące. Warto więc zastanowić się, jakie są podstawowe zadania opiekuna i jak powinny korespondować z nimi wymagania stawiane nauczycielowi ubiegającemu się o uzyskanie kolejnego stopnia awansu zawodowego. Czym różnią się zadania opiekuna nauczyciela stażysty od zadań opiekuna nauczyciela kontraktowego? Czy spisywanie kontraktu jest obowiązkowe i jak powinien wyglądać taki kontrakt?
Czasem ciche, potajemnie wykonujące niecodzienne obowiązki – innym razem głośne, rozrabiające, skupiające uwagę na sobie, nie rodzicu. Co łączy te dzieci? Dorosłe dzieciństwo, w którym odpowiedzialność za opiekunów to sprawa tak oczywista, że nie poddaje się jej pod wątpliwość. Przeczytaj artykuł i zastanów się czy któryś z Twoich uczniów nie jest dotknięte formą zaniedbania, jaką stanowi p arentyfikacja.
Hasło „interwencja kryzysowa” wywołuje wśród nauczycieli obawę i obniżenie wiary we własne umiejętności, co wstrzymuje przed podejmowaniem działania. Tymczasem większość bardzo często przeprowadza wiele mniejszych interwencji, które rozładowują możliwość pojawienia się kryzysu. W pierwszej części artykułu wyjaśniono, czym jest i jak objawia się kryzys. Część drugą poświęcono zagadnieniom bezpośrednio związanym z interwencją – od czego zacząć, jak rozmawiać z uczniem i jakich działań bezwzględnie unikać.