Brak postępów w nauce, agresywne zachowanie, niechęć do współpracy z nauczycielem, nieustanne konflikty z kolegami i koleżankami z klasy – to najczęściej spotykana charakterystyka tzw. ucznia sprawiającego problemy. Nie ulega wątpliwości, że taki uczeń wymaga szczególnego zainteresowania oraz pomocy i wsparcia. Jednak aby podejmowane działania były skuteczne, niezbędna jest ścisła współpraca rodzicami. A co, jeżeli ci winą obarczają nauczycieli? W jaki sposób współpracować z rodzicami niedostrzegającymi faktycznych problemów ucznia i usiłującymi udowodnić wszystkim, że stwierdzone trudności to tylko wymysł nauczyciela, który uwziął się na ich dziecko?
Szkoła musi współpracować z takimi instytucjami jak: sąd rodzinny, policja czy ośrodki pomocy społecznej. Warto tę współpracę prowadzić tak, by była zewnętrznym wsparciem, a nie przykrym obowiązkiem. To do tych instytucji szkoła będzie najczęściej kierować prośby o zbadanie sytuacji czy podjęcie kroków prawnych w związku z zachowaniem uczniów lub rodziców. Podpowiadamy jak i kiedy szkoła powinna sporządzić wniosek o wgląd w sytuację dziecka.
Ostatni rok nie sprzyjał radzeniu sobie z napięciem. Miliony pandemicznych informacji atakowały na każdym roku, trudno było uniknąć ciągłych rozmów o ryzyku zakażenia, statystykach. Polskie domy przesiąkły lękiem o zdrowie, pracę, plany i marzenia. Telefony w Poradniach Zdrowia Psychicznego nie przestają dzwonić – lękowa młodzież jest w wyraźnym dołku.
Już 19 stycznia 2021 r. wejdzie w życie nowelizacja przepisów o postępowaniach dyscyplinarnych wobec nauczycieli. Dyrektor będzie miał więcej czasu na zgłoszenie do rzecznika dyscyplinarnego podejrzenia popełnienia czynu naruszającego prawa i dobro dziecka. Sprawdź, jakie zasady zaczną obowiązywać pod koniec stycznia.
Zbliżają się Dni Babci i Dzień Dziadka – w tym roku mogą wyglądać zupełnie inaczej, od miesięcy seniorzy są przecież izolowani w trosce o ich zdrowie. Dzieci i młodzież nie ma obecnie częstego i intensywnego kontaktu z dziadkami, przez co często trudno im zrozumieć i przyzwyczaić się do zmian zachodzących w seniorach. Starzenie się jest naturalnym procesem, co nie zmienia faktu, że budzi lęk – zwłaszcza w młodych umysłach.
Jesteś pedagogiem lub psychologiem szkolnym i trudno Ci wyznaczyć granicę między pracą a wypoczynkiem? Myślisz o swoich podopiecznych także w czasie wolnym? Zajmujesz się nimi poza godzinami pracy? Jeśli tak, ten tekst pomoże Ci określić granice własnej dyspozycyjności i przywrócić work-life balance.
Nie wszyscy uczniowie spędzą Święta Bożego narodzenia z rodziną. Niektóre dzieci pozostaną w tym czasie w placówkach takich jak Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy, Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapeutyczny czy Dom Dziecka. To, jak minie im czas, który powinien być przecież magiczny, w dużym stopniu zależy od pracowników takich instytucji.
Kiedy rodzice mają świadomość, że odkrywanie i rozwijane zasobów dziecka jest ważne i nie zawsze idzie w parze z wymaganiami współczesnego świata, pozostaje jeszcze jeden problem. Porównywanie. Czasami jest tak, że nawet, jeśli rodzice dają dziecku przestrzeń i wsparcie, to jest to „dobra” okoliczność na wystawienie dziecka w „konkursie na naj…”. Duże znaczenie mają także kroki poczynione przez nauczycieli przy stwarzaniu szans na zdrową rywalizację uczniów. W artykule omówiono konsekwencje takiego działania i zostaną wskazane rozwiązania, które mogą okazać się znacznie korzystniejsze dla rozwoju dziecka. Przeczytaj również pierwszą część artykułu.
Prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania w okresie zdalnego nauczania nie różni się istotnie od dokumentowania zajęć prowadzonych w szkole. Problemem może być natomiast dokumentowanie zajęć prowadzonych przez pedagoga czy psychologa szkolnego, którzy nie prowadzą lekcji przedmiotowych.
Wszyscy jesteśmy zamknięci, ciągle ktoś komuś przeszkadza w nauce lub pracy – opowiadają w czasie terapii online dzieci i nastolatki, które od tygodni uczą się zdalnie. Niektórzy mają przywilej posiadania własnego pokoju, szybkiego łącza i wspierającego otoczenia, które rozumie, że siedzenie z rówieśnikami na komunikatorze lub połączeniu video to kontakt cenniejszy niż złoto. Ale niestety domy, bloki, kamienice są pełne młodych ludzi, którzy tak luksusowej sytuacji nie zaznają. Jak im pomóc?