Wprowadzenie zdalnego nauczania nie oznacza, że wszyscy uczniowie z klas V-VIII oraz szkół ponadpodstawowych będą uczyli się z domu. Podobnie, jak w przypadku poprzedniego zawieszenia zajęć stacjonarnych, w przepisach przewidziano szczególne zasady dla uczniów z niepełnosprawnością. Sprawdź, jak zorganizować zajęcia dla dzieci i młodzieży z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Dowiedz się, dla których uczniów trzeba zorganizować zajęcia w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem, a którym zapewnić możliwość nauki zdalnej na terenie szkoły.
Mijają kolejne dni nauczania zdalnego. Z tygodnia na tydzień jesteśmy informowani o tym, że uczniowie nadal pozostaną w domach i nikt nie potrafi przewidzieć, kiedy sytuacja ulegnie zmianie. Dzisiaj ważniejsze od realizowania podstawy programowej wydaje się zapewnienie uczniom wsparcia emocjonalnego i zapewnienia, że mimo iż pozostają w izolacji, nadal tworzą zespół klasowy.
Od poniedziałku kolejna grupa uczniów będzie uczyła się z domu. Wprowadzenie nauki zdalnej kardynalnie zmieni ich życie, tak jak wcześniej zmieniło się życie starszych dzieci i nastolatków. Niektórzy odnajdują się w nauce online, innych ta sytuacja przytłacza. Ten okres jest szczególnie trudny dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, którzy potrzebują zupełnie innego rodzaju wsparcia ze strony nauczycieli wspomagających, a jednocześnie – potrzebują go bardziej niż na co dzień.
Zatrudnienie nauczyciela współorganizującego kształcenie w klasie integracyjnej jest obowiązkowe. Nauczyciel ten powinien ściśle współpracować z tzw. przedmiotowcem na rzecz dzieci. To od jakości ich współpracy zależy bowiem atmosfera na lekcji oraz efektywność procesu dydaktycznego. Kim jest dla nauczyciela prowadzącego nauczyciel wspomagający? Przeczytaj artykuł i sprawdź, jak może wyglądać współpraca nauczycieli przedmiotowych i wspomagających. Dowiedz się, jak zbudować pozytywną współpracę na terenie szkoły.
Nie zawsze w orzeczeniu zawarte są szczegółowe wytyczne dotyczące pracy z dzieckiem objętym kształceniem specjalnym. Taka sytuacja jest najbardziej problematyczna w przedszkolu, gdzie najczęściej dostarczane są orzeczenia o autyzmie. Przepisy nie określają ani wymiaru, ani rodzaju zajęć w przedszkolu. Jak zatem ustalić rodzaj i wymiar wsparcia dla dziecka z autyzmem lub zespołem Aspergera?
W szkołach dominuje myślenie schematyczne, opierające się głównie na prawidłowym rozwiązaniu zadania, często wskazanym w kluczu. Uczniowie wiedzę czerpią z podręczników, opracowań i internetu. Mają postrzegać otaczający świat przez pryzmat faktów i liczb. Rzadko natomiast wykonują zadania rozwijające wyobraźnię i pobudzające kreatywność. Takie działania podejmują zwykle w domu, w wolnym czasie. Czy rozmawiają o tym z nauczycielami? Rzadko. Tymczasem to właśnie te domowe, dobrowolne aktywności wspaniale rozwijają dziecięcą wyobraźnię. Uczniowie niejako we własnym zakresie wzmacniają kreatywność, uczą rozwiązywania problemów i wychodzenia z opresji. O czym mowa? O grach komputerowych. W artykule wskazano, w jaki sposób gry komputerowe wspierają rozwój dzieci i młodzieży.
Każdy nauczyciel, w tym specjalista, może skorzystać ze zwolnienia z tytułu opieki nad dzieckiem w wieku do lat 14. Zwolnienie to przysługuje z zachowaniem wynagrodzenia, w wymiarze 2 dni na rok kalendarzowy. Sprawdź, w jakich przypadkach nauczycielowi przysługują 2 dni wolne na opiekę nad dzieckiem. Dowiedz się, czy skorzystanie z dni wolnych z tytułu opieki może doprowadzić do utraty trzynastki za 2021 rok.
Przedszkole do którego uczęszcza dziecko z autyzmem zobowiązane jest do zatrudnienia dodatkowo tzw. nauczyciela wspomagającego. Czy taki nauczyciel musi być obecny w przy dziecku przez cały czas jego pobytu w placówce? Czy zamiast nauczyciela wspomagającego można zatrudnić specjalistę lub zapewnić wsparcie pomocy nauczyciela?
Artykuł poświęcono roli osoby koordynującej działania zespołu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Autor opisuje i wyjaśnia zadania, przed jakimi stoi koordynator. Zwraca także uwagę na trudności, na które może napotkać w toku organizacji i udzielania pomocy. Porusza również kwestię planowania i rozdzielania zadań, które będą realizować członkowie zespołu. Sprawdź, jakie zadania można powierzyć koordynatorowi, aby współpraca zespołu psychologiczno-pedagogicznego dawała najlepsze efekty.
Szkolne życie dzieci poruszających się na wózku inwalidzkim może być bardzo trudne. Może być jednak łatwiejsze, jeżeli zostanie im zaoferowana odpowiednia pomoc. Efektywne wspieranie ucznia z niepełnosprawnością może dać więcej niż zajęcia integracyjne. Kluczem jest kształtowanie poczucia umiejscowienia kontroli. Dowiedz się czym są wewnątrzsterowność i zewnątrzsterowność u dzieci poruszających się na wózku inwalidzkim. Sprawdź, które zachowania wspierają, a które hamują samodzielność uczniów.