Dzieci uchodźców, imigrantów oraz Polaków powracających do kraju w polskiej szkole mierzą się z szeregiem trudności adaptacyjnych. Sytuacja każdego ucznia może być inna, zwykle warunkuje ją stopień znajomości języka polskiego. O ile nie budzi wątpliwości konieczność zapewnienia im bezpłatnej nauki języka polskiego czy zorganizowania dodatkowych zajęć wyrównawczych, o tyle często zadawanym pytaniem jest to, jak pomóc im przezwyciężyć poczucie wyobcowania, niepewności i zagrożenia? W artykule omówiono najczęściej występujące trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem w innym kraju. Wskazano również, jakie działania skierowane do ucznia powinien podjąć dyrektor szkoły i jak zorganizować pomoc psychologiczno-pedagogiczną w szkole ze względu na trudności adaptacyjne.
Pierwsze tygodnie roku szkolnego to czas, który warto wykorzystać do intensyfikowania wysiłków związanych z pracą nad procesem grupowym w klasie. Dwa miesiące wakacji to długi okres, szczególnie, gdy jest się dzieckiem lub nastolatkiem i wiele w tym okresie może się zmienić. Wrzesień i październik to okazje to tego, żeby nawiązać nowe relacje z rówieśnikami. Nauczyciel może w tym bardzo pomóc, choć im bardziej „niewidoczny” będzie w tym procesie, tym lepiej. Przeczytaj artykuł i skorzystaj z propozycji ćwiczeń integracyjnych.
Dzieci i młodzież, która przybyła do Polski w związku z wybuchem wojny w Ukrainie w roku szkolnym, 2022/2023 r. może od 1 września kontynuować naukę w polskich szkołach. Co ważne – utrzymano wiele szczególnych rozwiązań dotyczących ich kształcenia. To jednak nie wszystko, bo w nowelizacji rozporządzenia i ustawy niektóre przepisy zmieniono w ten sposób, aby ułatwić dyrektorom organizację pracy. Poznaj zasady organizacji i realizacji kształcenia, wychowania i opieki dla uczniów z Ukrainy w roku szkolnym 2022/2023.
Przyjmowanie i udzielanie innym konstruktywnych informacji zwrotnych to narzędzia niezbędne do rozwoju. Zarówno ucznia, jak i nauczyciela. Trudno jest naprawić pomyłki i błędy, modyfikować zachowanie, pracować nad relacjami, jeśli się o tym nie rozmawia. Jednak czasem sposób przekazania informacji z rozwijającego feedbacku zamienia ją w destruktywną krytykę. Jak tego uniknąć? Jak rozbudzać motywację uczniów poprzez umiejętne udzielanie informacji zwrotnych?
Nie ma już wątpliwości, że od 1 września 2022 r. będą obowiązywały nowe przepisy dotyczące awansu zawodowego. Mimo że o nowych regulacjach mówi się już od dawna, nadal budzą wiele wątpliwości, w szczególności wśród nauczycieli, którzy posiadają już stopień awansu zawodowego. W niniejszym artykule odpowiadamy na pytania dotyczące awansu nauczycieli kontraktowych na stopień nauczyciela mianowanego. Sprawdź, kto będzie realizował i ile potrwa staż na nauczyciela mianowanego od 1 września 2022 r.
Wejście w nową społeczność zawsze niesie ze sobą stres. Przeżył to każdy dorosły, który rozpoczynał nową pracę. Niezależnie od wieku, obawa przed brakiem akceptacji nowego otoczenia jest zupełnie naturalna. Dziecko, które dochodzi do nowej klasy ma absolutne prawo do poczucia dyskomfortu. Nie tak łatwo znaleźć dla siebie miejsce w grupie, która ma już swoją historię i proces integracji za sobą. Jak pomóc tym, którzy dołączają do zgranej już klasy? Sprawdź, jak przeciwdziałać wykluczeniu nowego ucznia w klasie. Dowiedz się, jakie działania może podjąć wychowawca lub pedagog i psycholog szkolny, aby sprawić, że nowy kolega lub koleżanką spotkają się z postawą otwartości i dialogu.
Spotkanie ucznia w czasie wakacji nie zawsze polega przywitaniu i wymianie uśmiechów. Bardzo często nauczyciele są świadkami zachowania, obok którego w czasie roku szkolnego nie przeszliby obojętnie. Jak powinni reagować na ryzykowane zachowania uczniów w czasie wakacji? Czy korzystanie z urlopu wypoczynkowego zwalnia ich z obowiązku podejmowania interwencji?
Opracowanie programu zajęć prowadzonych przez specjalistę jest jednym z najważniejszych zadań do wykonania na początku pracy z uczniem. Specjaliści zaangażowani w udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz realizację kształcenia specjalnego powinni zaplanować swoje działania w formie programu. Sprawdź, jak przygotować ten program, co w nim uwzględnić.
Informacja o niepełnosprawności intelektualnej ucznia, niekiedy budzi u nauczycieli niepokój. Niepewność towarzyszy również rodzicom dziecka, które ma rozpocząć swoją edukacyjną przygodę. Jak pomóc uczniowi z tego rodzaju trudnościami? Czego się spodziewać? Jak deficyty w zakresie rozwoju intelektualnego wpłyną na relacje ucznia w grupie? Jakie sytuacje mogą być dla niego trudne? Jak poradzi sobie w szkolnej społeczności? Na ile rozumie emocje i motywacje innych? Poddajmy analizie różnorodne przekonania na temat emocjonalności osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Kwestia wychodzenia i korzystania z toalety w przedszkolu i szkole to jeden z bardziej kontrowersyjnych tematów dotyczących codziennego funkcjonowania uczniów. Czy dziecko może samo udać się do niej w czasie zajęć? Czy nauczyciel ma obowiązek pomagania przedszkolakowi? A co ze starszymi uczniami, którzy posiadają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego? Sprawdź, jakie są obowiązki placówki oświatowej i nauczycieli.