W rozmowach dorosłych pojawiły się nowe określenia: przed wojną i po wybuchu wojny. Dzieci w wieku szkolnym, ale też te młodsze, coraz więcej mówią o natłoku informacyjnym, o obrazach, które widują w telewizji czy Internecie. O tym, co wydarzyło się 24 lutego, o obawach przed konfliktem zbrojnym w Polsce, o lęku przed zmianami zachodzącymi w ich środowisku. W dziecięcym świecie powiedzenie „co na sercu, to na języku” powinno być tłumaczone na „co na sercu, to w zachowaniu”. Zmiana zachowania jest zawsze silnym komunikatem alarmowym.
Wojna to temat, którego nie da się uniknąć w rozmowie z dziećmi. Czują napięcie dorosłych, są świadkami natłoku informacyjnego, rozmów ich bliskich. Do polskich szkół i przedszkoli trafiają kolejni mali uchodźcy, zdezorientowani i niepewni przyszłości. Jak zapewnić im przyjazne przyjęcie w grupie rówieśników, bezpieczeństwo i dobre warunki do nauki? Przecież w przypadku każdej nowej sytuacji, społeczeństwo potrzebuje czasu, by wypracować rozwiązania. Jednak dzieci z Ukrainy trafiają do polskich placówek już teraz. Jak rozmawiać z ich rówieśnikami? Jak wesprzeć proces integracji? Artykuł koncertuje się na kwestii przygotowania polskich uczniów na przyjęcie dzieci z Ukrainy.
Niepokój związany z sytuacją w Ukrainie, który odczuwamy w ostatnich dniach udziela się również naszym dzieciom i uczniom. Dzieci słuchają rozmów dorosłych. Mają również dostęp do mediów społecznościowych oraz telewizji, gdzie pokazywane są zdjęcia i filmy o wojnie. Już niebawem wielu ukraińskich uczniów rozpocznie naukę w polskich szkołach. Obecna sytuacja wymaga podejmowania rozmów na bardzo trudne tematy, adekwatnie do wieku i wiedzy dziecka. Rolą nauczycieli i pedagogów jest wsparcie uczniów i przygotowanie ich do nowej rzeczywistości szkolnej. Niezwykle ważne jest również reagowanie na wszystkie kryzysy dotyczące dzieci i młodzieży pochodzących z Rosji czy Białorusi. Ci uczniowie są obecni w polskich szkołach. Być może lada moment zaczną edukację z tymi, którzy zmuszeni byli do ucieczki z Ukrainy.
Liczna grupa dzieci i młodzieży już niebawem zacznie naukę w polskich szkołach. Część z nich trafi do oddziałów przygotowawczych, część do „zwykłych” klas. W obu przypadkach dzieci będą miały kontakt z rówieśnikami z Polski, co jest obecnie niezwykle ważne i potrzebne. Na przybycie uczniów z Ukrainy trzeba się odpowiednio przygotować. W artykule ekspertka udziela praktycznych wskazówek dotyczących tego, jak przygotować szkołę na przyjęcie uczniów z Ukrainy. Porady odnoszą się do najważniejszych kwestii, które w aktualnej sytuacji są dużo ważniejsze od realizowania procesu dydaktycznego.
Prawo oświatowe mówi, że potrzeba objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną może wynikać m.in. z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych. W przepisach brak jednak definicji „sytuacji traumatycznej”, ponieważ dla każdego dziecka i ucznia może być to coś innego. Nauczyciele i specjaliści często są przygotowani do interweniowania w przypadku takich zdarzeń, jak śmieć bliskiej osoby, doznanie przemocy psychicznej i fizycznej, w tym seksualnej, bycie świadkiem zbrodni. A przecież traumę może wywołać wiele innych zdarzeń. Przeczytaj artykuł, aby dowiedzieć się, jakie mogą być reakcje na zdarzenia, co je wywołuje i jak wspierać dzieci i młodzież.
Aktualnie termin używany w przepisach prawa oświatowego to „niepełnosprawność intelektualna”. Jednak wg klasyfikacji medycznej rozpoznanie stosowane w ocenie funkcjonowania intelektualnego określa się terminem upośledzenie. Ta rozbieżność rodzi problem praktyczny. Wyjaśniamy, jaką terminologią należy się posługiwać. Sprawdzamy, jakich zapisów dokonywać w drukach szkolnych, dokumentacji przebiegu nauczania i pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Dowiedz się, co zmieni wejście w życie klasyfikacji chorób ICD-11.
Włączenie uczniów pochodzących z Ukrainy do edukacji w polskiej szkole jest wyzwaniem dla wychowawcy, nauczycieli oraz uczniów. Można się jednak odpowiednio przygotować i osiągnąć sukces. Integrację z dziećmi cudzoziemskimi u można podzielić na cztery etapy. Najbardziej warto skupić się na etapie drugim, czyli integracji nowego ucznia z klasą. Integracja to najważniejszy etap, ponieważ komfort psychiczny dziecka i nawiązanie dobrych relacji z rówieśnikami, stworzy sprzyjającą atmosferę do osiągania sukcesów edukacyjnych. Dowiedz się, jak zadbać o integrację i przygotowanie do kształcenia dzieci cudzoziemskich w szkole.
Pojawienie się w szkole ucznia, któremu mogą zdarzać się napady padaczki, wywołuje u nauczycieli strach. To zrozumiałe, ale trzeba pamiętać, że uczeń cierpiący na takie zaburzenia potrzebuje wsparcia. Sprawdź, jakie działania powinna podjąć szkoła w odniesieniu do uczniów chorujących na padaczkę. Dowiedz się, jak dostosować pomoc do przebiegu padaczki, aby poprawiać jakość życia ucznia.
Rzetelne dokumentowanie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej ułatwia dokonywanie oceny jej efektywności. Dlatego specjaliści są zobowiązani do prowadzenia dzienników prowadzonych przez siebie zajęć. A w jaki sposób nauczyciel ma dokumentować udzielanie pomocy w trakcie bieżącej pracy z uczniem? Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jak powinno wyglądać dokumentowanie wsparcia udzielanego na bieżąco? Sprawdź, jakie obowiązki w tym zakresie mają nauczyciele wychowania przedszkolnego oraz przedmiotowcy.
W praktyce szkolnej niezwykle ważne jest rozpoznanie sytuacji uczniów. Dotyczy to zarówno ich predyspozycji, możliwości, jak też trudności i potrzeb. Podpowiadamy, dla których uczniów należy zorganizować pomoc psychologiczno-pedagogiczną i w jakich formach. Dodatkowo umieszczamy niezbędne wzory dokumentów do pobrania.