
Współczesna edukacja poszukuje wielu rozwiązań, które wydadzą się korzystne w procesie nauczania zarówno dla ucznia, jak i dla nauczyciela. Zadaniem tego drugiego jest nie tylko nauczyć, ale przede wszystkim rozbudzić w uczniu ciekawość świata i chęć poznawania nowych rzeczy. Warto też pokazać młodym ludziom, w jaki sposób przyswajać wiedzę, gdzie jej szukać i jak selekcjonować. Jedną z ważniejszych metod pracy jest metoda projektu. W artykule wyjaśniamy, jak pracować metodą projektu w szkole.

Spadochroniarz to jedno z najbardziej popularnych i nieprzyjemnych określeń, które słyszą o sobie dzieci powtarzające klasę. Wśród rówieśników często funkcjonuje na ich temat ogrom stereotypowych przekonań. Jak bywają postrzegani są uczniowie, którzy trafiają znów do tej samej klasy? Jako mniej inteligentni, zaniedbani, pochodzący z patologicznych środowisk. Trudno o bardziej krzywdzący obraz. Repetujący klasę jest ogromnie narażony na stygmatyzację i wykluczenie z grupy rówieśniczej. Dowiedz się, jak chronić uczniów powtarzających klasę przed wykluczeniem.

Sierpień i początek września to czas na przejrzenie programu wychowawczo-profilaktycznego i podjęcie decyzji, czy wymaga on modyfikacji, uzupełnienia lub czasem całkowitej zmiany. Każda zmiana powinna być jednak poprzedzona analizą potrzeb i diagnozą sytuacji szkolnej. Jak pracować, by proces diagnostyczny był nie tylko efektywny i rzetelny, ale także, by stał się ciekawą częścią szkolnego harmonogramu?

Indywidualizacja pracy jest jednym z największych wyzwań edukacyjnych, a organizacja pracy w taki sposób, żeby każdy skorzystał z niej w takim samym stopniu wymaga dużego przygotowania. Dobrze zaplanowana na początku, może okazać się dużym ułatwieniem i stać się nawykiem, a nie stresującym obowiązkiem i piętrzącym się stosem papierów. Dla uczniów dobrze zaplanowana indywidualizacja często jest źródłem motywacji, a często również w życiu okazją na osiągnięcie sukcesu w szkole. Dowiedz się, na czym polega indywidualizacja nauczania. Sprawdź, jak indywidualizować pracę na zajęciach, aby poszczególni uczniowie mogli realizować program we własnym tempie i pokonywać po drodze problemy, z którymi borykają się na poszczególnych przedmiotach.

Uczeń z zespołem Aspergera w szkole ogólnodostępnej to wyzwanie dla całej społeczności szkolnej. To uczeń bardzo wymagający, bardzo różnie funkcjonujący, uczeń, który oprócz tego, że boryka się z trudnościami, często prezentuje również wybitne zdolności, które należy rozwijać. Szkoły ogólnodostępne są bardzo różnie są przygotowane na przyjęcie takich uczniów. W artykule znajdziesz wskazówki o czym należy pamiętać, jeżeli do szkoły został przyjęty uczeń z zespołem Aspergera.

Obecnie nauczyciele odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu przyszłości młodych ludzi. Dążąc do doskonalenia warsztatu pracy i skuteczniejszego osiągania celów edukacyjnych, warto wykorzystywać narzędzia strategiczne, takie jak analiza SWOT. Technika SWOT jest pomocna w ocenie i analizie pracy nauczyciela w szkole oraz jego interakcji z uczniami. Pozwala na identyfikację mocnych i słabych stron procesu nauczania. Oprócz tego umożliwia ocenę szans i zagrożeń wynikających ze stanu środowiska edukacyjnego. Najczęściej sięgają po nią nauczyciele w procesie awansu zawodowego. Jednak narzędzie to może przynieść wiele korzyści nauczycielom dyplomowanym, którzy nie będą już ubiegać się o kolejne stopnie awansu zawodowego. Dowiedz się, jak wykorzystać analizę SWOT w procesie samodoskonalenia nauczyciela.

Istnieją takie zagadnienia związane z pracą nauczyciela wspomagającego w szkole średniej, które budzą pewne obawy czy nawet lęki u osób, które zastanawiają się nad pracą na tym stanowisku. Dotyczą one przede wszystkim poziomu wiedzy przekazywanej uczniom w szkołach średnich. Wielu nauczycieli zastanawia się czy podoła. O ile szkoła podstawowa kojarzy się z materiałem, który każdy opanował – o tyle liceum czy technikum budzi obawy. W artykule autorka, nauczycielka pracująca z uczniami w spektrum autyzmu, udziela praktycznych wskazówek dla nauczycieli wspomagających rozpoczynających pracę w szkole ponadpodstawowej.

Czym właściwie są zaburzenia zachowania? Czy każde dziecko, które zachowuje się agresywnie ma kłopoty z zachowaniem? W jaki sposób reagować na agresywne reakcje młodego człowieka i kiedy właściwie można o nich tak mówić? Hasło „agresja” przysparza wiele kłopotów. Pojawia się często w narracji dorosłych w odniesieniu do złości, stawiania granic, odmowy, oporu lub niechęci. Nie zawsze opisywane zachowanie rzeczywiście jest agresywne. Co zrobić, gdy jednak rzeczywiście pojawiają się reakcje tego typu?

Przepisy prawa oświatowego jednoznacznie wskazują, jaka jest dopuszczalna liczba uczniów z niepełnosprawnością w oddziale specjalnym. Regulują one zarówno limity w oddziałach przedszkolnych, jak i szkolnych. Jednak, kiedy do jednego oddziału mają uczęszczać uczniowie z różnymi rodzajami niepełnosprawności, pojawia się problem. Sprawdź, jaka jest maksymalna, dopuszczana liczba uczniów z niepełnosprawnością w oddziale specjalnym. Zwróć uwagę na zasady tworzenia oddziałów dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi.

Zdarza się, że dyrektorzy szkół i przedszkoli mają wątpliwości, kiedy są przydzielane zajęcia specjalistyczne, a kiedy rewalidacyjne. Warto pamiętać, że rodzaj zajęć powinien wynikać z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego przez poradnię oraz być określony w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym opracowanym dla konkretnego dziecka. Dowiedz się, jak prawidłowo organizować zajęcia specjalistyczne i rewalidacyjne dla uczniów.