Wydaje się, że słowa „ nie chcę żyć" w ustach dziecka powinny od razu zaalarmować otoczenie. „Lepiej by było, gdyby mnie nie było, chciałbym zasnąć i się nie obudzić " i wiele innych dziecięcych wypowiedzi czasem ginie w codzienności. Czasami dorośli opatrują je etykietą „szuka uwagi , przejdzie mu ". Myśl „chciałbym zniknąć" brzmi inaczej niż „chcę się zabi ć", choć powinna być podobnie alarmująca. Dlaczego? Ponieważ jest to myśl rezygnacyjna, która u dziecka pozbawionego wsparcia może zmienić się z czasem w realny plan samobójczy. Należy uświadomić sobie, że takie myśli pojawiają się już kilkulatków. I chociaż przedszkolak raczej nie mówi, że chce popełnić samobójstwo, jego problemu mogą być równie poważne, co u nastolatków. O ile jednak dużo mówi się o tym, jak rozmawiać z nastolatkiem, tak rzadko wspomina się o dzieciach w młodszej grupie wiekowej.
Coraz częściej w szkołach, zwłaszcza podstawowych, pojawiają się dzieci z tajemniczą nadal diagnozą mutyzmu wybiórczego. Dziecko w szkole milczy, a wokół niego pojawia się wiele różnych określeń, często ze sobą sprzecznych. Mówi się, że dziecko, które w szkole milczy, jest nieśmiałe, zalęknione, uparte, zacięte, wycofane. Nauczyciele i rodzice rozkładają ręce – uczeń nie odpowiada na pytania, trudno odczytać jego emocje. Stoi bez ruchu, czasem nawet nie komunikuje się gestem. Opiekunowie są zaskoczeni – w domu, przy bliskich dziecko funkcjonuje zupełnie normalnie.
W większości szkół corocznie przeprowadzano ewaluację programu wychowawczo-profilaktycznego. W związku ze zmianą przepisów o nadzorze pedagogicznym oraz dążeniem do odbiurokratyzowania pracy nauczycieli, pojawiają się pytania, czy można zrezygnować z takich czynności. Czy nauczyciele mogą odmówić sporządzenia informacji o realizacji programu wychowawczo-profilaktycznego?
W związku z udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej należy dokonywać oceny jej efektywności i oceny postępów uczniów. W pierwszej kolejności podsumowania powinni dokonać nauczyciele i specjaliści. Na podstawie dokonanej przez nich oceny, dyrektor przeprowadzi ocenę pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole. Wyjaśniamy, na co zwracać uwagę.
Okres realizacji stażu może, w zależności od okoliczności i spełnienia określonych w przepisach warunków, ulec wydłużeniu. Z tego powodu ustalenie terminu zakończenia stażu często bywa problematyczne. Jest to natomiast niezwykle istotna kwestia. Błąd w tym zakresie może bowiem oznaczać, że nauczyciel nie spełnia wymogów uzyskania wyższego stopnia awansu zawodowego. Sprawdź, w jakich przypadkach powinno nastąpić przedłużenie stażu nauczyciela na kolejny stopień awansu zawodowego i poznaj przykłady z praktyki.
Po otrzymaniu oświadczenia o rozwiązaniu stosunku pracy z powodu częściowej likwidacji szkoły, zmniejszenia liczby oddziałów w szkole lub zmian organizacyjnych uniemożliwiających dalsze zatrudnianie w pełnym wymiarze zajęć, nauczyciel może zdecydować się na stan nieczynny. Sprawdź, jakie są konsekwencje przeniesienia w stan nieczynny i zastanów się czy jest to dobre rozwiązanie.
Dostosowania wymagań edukacyjnych niezależnie od przyczyn stosowania, bardzo często może budzić wiele sprzeczności zarówno wśród rodziców, jak i uczniów. Z jednej strony pojawia się zrozumienie, z drugiej zaś poczucie niesprawiedliwości. Takie emocje coraz częściej widoczne są w szkołach, w których uczą się dzieci i młodzież z Ukrainy. Jak działać z poziomu klasy i szkoły, by zarządzić niespokojnymi nastrojami?
Ocenianie to jedno z najtrudniejszych, a zarazem najbardziej kontrowersyjnych zadań szkoły. Czy zawsze udaje nam się wystawiać sprawiedliwe i jednocześnie motywujące do dalszej pracy oceny? Dowiedz się, jakie pułapki czyhają na nauczycieli i jak ich unikać. Sprawdź, czy zdarza Ci się postępować zgodnie z opisanymi schematami.
Zdarza się, że mimo starań, nie jest możliwe zatrudnienie w szkole tzw. nauczyciela wspomagającego, ze względu na brak zainteresowanych kandydatów. Czy w takiej sytuacji można zatrudnić pomoc nauczyciela, skoro przepisy wskazują, że dyrektor zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych lub specjalistów lub pomoc nauczyciela?
Minister Edukacji i Nauki nie zdecydował się na zwolnienie uczniów z obowiązku przystąpienia do egzaminu ósmoklasisty. Wielu uczniów, którzy trafili do VIII klasy w polskiej szkole jest przerażonych tym, że skończyć szkołę, musi podejść do aż trzech egzaminów, z czego jeden to obcy dla nich język polski. W Ukrainie istnieje wprawdzie odpowiednik egzaminu VIII klas, jednak odbywa się on w klasie 9 i ma zupełnie inna formę. Co można zrobić aby pomóc ukraińskiej młodzieży? CKE opublikowało zakres dostosowań dla uczniów z Ukrainy. Warto zauważyć, że o ile egzamin to ogromny stres dla przystępujących do niego dzieci, o tyle jest to również wyzwanie dla szkoły. W artykule wyjaśniamy, jak wdrożyć dostosowania i jakie praktyczne znaczenie mają one dla uczniów.