Diagnoza potrzeb szkoły przed opracowaniem szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego – przydatne narzędzia

Katarzyna Topolska

Autor: Katarzyna Topolska

Dodano: 8 września 2023
  Diagnoza potrzeb szkoły przed opracowaniem szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego – przydatne narzędzia

Sierpień i początek września to czas na przejrzenie programu wychowawczo-profilaktycznego i podjęcie decyzji, czy wymaga on modyfikacji, uzupełnienia lub czasem całkowitej zmiany. Każda zmiana powinna być jednak poprzedzona analizą potrzeb i diagnozą sytuacji szkolnej. Jak pracować, by proces diagnostyczny był nie tylko efektywny i rzetelny, ale także, by stał się ciekawą częścią szkolnego harmonogramu?

Przy przystępowaniu do diagnozy środowiska szkolnego trzeba zawsze pamiętać, że środowisko to składa się nie tylko z uczniów, ale także ich rodziców/opiekunów, nauczycieli i innych specjalistów oraz kadry niepedagogicznej. Każda z tych grup w szkole ma inną rolę, a co za tym idzie reprezentuje inny punkt widzenia. Dla pełnego zrozumienia sytuacji i rzetelnej jej oceny trzeba skorzystać z opinii wszystkich, którzy w środowisku szkolnym funkcjonują.
Przed przystąpieniem do diagnozy należy zastanowić się, co tak naprawdę ma ona badać. Warto zadać pytania sobie, zanim zostaną zadane innym. Dlatego ważne jest dokonanie analizy najważniejszych dokumentów i aktów prawa.  Pod uwagę bierze się w szczególności:
  • statut szkoły,
  • cele i założenia programu z poprzedniego roku,
  • kierunki rozwojowe Ministra Edukacji i Nauki,
  • rozporządzenie MEN w sprawie organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
  • notatki służbowe z interwencji kryzysowych przeprowadzonych w ubiegłym roku szkolnym,
  • ogólną opinię o szkole (nieformalną) pozyskiwaną na drodze obserwacji i rozmów z członkami środowiska szkolnego.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Kogo obejmuje diagnoza potrzeb szkoły poprzedzająca opracowanie programu?
  • Które dokumenty i akty prawa poddać analizie?
  • Z których metod badawczych skorzystać i jak je stosować?
  • Na co zwrócić szczególną uwagę formułując pytania, czego unikać?

Przeczytaj również:

Pozostało jeszcze 82% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:

  • Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
  • Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
  • Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
  • Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
  • Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.

Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Dodano: 8 września 2023

Autor: Katarzyna Topolska

psycholog i koordynator projektów społeczno-edukacyjnych. Ukończyła psychologię na Uniwersytecie Łódzkim, pracuje jako psycholog szkolny i w praktyce prywatnej. Zajmuje się indywidualną pracą terapeutyczną z dziećmi i rodzicami, prowadzeniem warsztatów oraz szkoleń oraz pracą projektową opartą na procesie grupowym.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy