Wzór dokumentu. Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny określa sposób realizacji celów kształcenia oraz zadań wychowawczych zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, uwzględniając kierunki i formy oddziaływań wychowawczych, których uzupełnieniem są działania profilaktyczne skierowane do uczniów, rodziców i nauczycieli. Proponowany program profilaktyczno-wychowawczy na rok szkolny 2023/2024 stawia profilaktykę i działania pomocowe na rzecz wsparcia psychicznego uczniów oraz wzmacniania poczucia własnej wartości i sprawczości wśród uczniów.
Przed przystąpieniem do pracy nad programem wychowawczo-profilaktycznym należy przeprowadzić rzetelną diagnozę potrzeb. Na co zwrócić uwagę w 2023 r? Wydaje się, że obecnie, po trzech bardzo trudnych latach, kluczowym zagadnieniem staje się troska o dobrostan psychiczny uczniów. W artykule omawiamy, jak opracować szkolny program wychowawczo-profilaktyczny 2023/2024.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Pobierz:
Sierpień i początek września to czas na przejrzenie programu wychowawczo-profilaktycznego i podjęcie decyzji, czy wymaga on modyfikacji, uzupełnienia lub czasem całkowitej zmiany. Każda zmiana powinna być jednak poprzedzona analizą potrzeb i diagnozą sytuacji szkolnej. Jak pracować, by proces diagnostyczny był nie tylko efektywny i rzetelny, ale także, by stał się ciekawą częścią szkolnego harmonogramu?
Przeczytaj również:
Zakres diagnozy prowadzonej w związku z koniecznością opracowania programu wychowawczo-profilaktycznego powinien wynikać z problemów występujących w danej społeczności szkolnej. Wskazaniem do wyboru obszaru diagnozy mogą być np. wyniki nauczania, analiza zachowań uczniów, sytuacje problemowe, chęć rozpoznania zagrożeń występujących w szkole itp. Program powinien zostać uchwalony do 30 września.
Z artykułu dowiesz się m.in.
Czy nauczyciel działający w pojedynkę jest w stanie przygotować program wychowawczo-profilaktyczny? Jaką rolę w tym procesie odgrywają szkolni specjaliści? Działanie zespołowe nauczycieli, szczególnie w kontekście formułowania działań wychowawczo-profilaktycznych, wydaje się być koniecznością. Dowiedz się, jak powinno wyglądać konstruowanie szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego i kto odpowiada za jego opracowanie.
Program wychowawczo-profilaktyczny na rok szkolny 2022/2023 musi uwzględniać okoliczności związane z przyjęciem do szkoły uczniów z Ukrainy. W wielu szkołach modyfikacje wprowadzono już do programów realizowanych w roku 2021/2022. Teraz należy zastanowić się, które z przyjętych rozwiązań powinny znaleźć się w programie na kolejny rok. Sprawdź, jak opracować program wychowawczo-profilaktyczny na rok szkolny 2022/2023 z uwzględnieniem przyjęcia uczniów z Ukrainy.
Poznanie potrzeb uczniów oraz rodziców/opiekunów uczniów z Ukrainy jest niezbędne w zapewnieniu optymalnego wsparcia oraz opracowania programu wychowawczo-profilaktycznego na rok szkolny 2022/2013. Pobierz przykładową ankietę pozwalającą na przeprowadzenie diagnozy potrzeb w szkole. Ankieta została opracowana w dwóch wersjach językowych – polskiej i ukraińskiej.
W większości szkół corocznie przeprowadzano ewaluację programu wychowawczo-profilaktycznego. W związku ze zmianą przepisów o nadzorze pedagogicznym oraz dążeniem do odbiurokratyzowania pracy nauczycieli, pojawiają się pytania, czy można zrezygnować z takich czynności. Czy nauczyciele mogą odmówić sporządzenia informacji o realizacji programu wychowawczo-profilaktycznego?
Mimo że nie jest to obowiązkowe, w większości szkół wychowawcy klas opracowują sprawozdania z realizacji programu wychowawczo-profilaktycznego. Pobierz przykładowe sprawozdanie wychowawcy z realizacji programu wychowawczo-profilaktycznego. Dokument opracowano z myślą o pracy wychowawczej w szkole artystycznej, może jednak stanowić inspirację dla wychowawców we wszystkich typach szkół ponadpodstawowych.
Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny określa w szczególności sposób realizacji celów kształcenia oraz zadań wychowawczych zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego. Pobierz przykładowy program wychowawczo-profilaktyczny, w którym uwzględniono konieczność podjęcia działań związanych z sytuacją pandemii.
Przeczytaj artykuł:
Pobierz wzór uchwały rady pedagogicznej w sprawie przyjęcia i przedłożenia radzie rodziców programu wychowawczo-profilaktycznego.
Program wychowawczo-profilaktyczny podlega ewaluacji co najmniej raz w roku, co pozwoli określić jakich zmian wymaga, co należy poprawić, dodać, usunąć, aby program spełniał swoje zadania a praca szkoły zmierzała we właściwym kierunku.
Celem szkolenia jest usystematyzowanie wiedzy na temat programu profilaktyczno-wychowawczego.
Uczniowie, którzy nie ukończyli 18 roku życia często nie zdają sobie sprawy z odpowiedzialności prawnej, jaka na nich ciąży w związku z popełnianymi czynami zabronionymi. Niestety, zdarza się, że rodzice uczniów również nie mają wiedzy na temat konsekwencji prawnych, jakie mogą ponieść ich dzieci. Dlatego szkoła stanowi istotny element w procesie uświadamiania uczniów i rodziców w zakresie odpowiedzialności prawnej nieletnich. Zwłaszcza, że często pierwsze symptomy zagrożenia demoralizacją pojawiają się w środowisku szkolnym. Jakimi środkami dysponuje sąd rodzinny? Na czym polegają? Za jakie czyny są sądzeni nieletni?
Asertywność to w niezwykle pożądana kompetencja miękka. Wierzymy, że jeśli dziecko będzie ją miało w swoich zasobach, to poradzi sobie z wieloma trudnymi sytuacjami – odmówi narkotyków, podziękuje stanowczo za alkohol, nie pozwoli na przemoc. I mamy rację – asertywność daje moc i pomaga się chronić. A co jeśli kompetentny dziesięciolatek powie ,,nie”, gdy poprosimy go o pokazanie zeszytu z pracą domową?
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.