program profilaktyczno-wychowawczy

  Diagnoza potrzeb szkoły przed opracowaniem szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego – przydatne narzędzia

Diagnoza potrzeb szkoły przed opracowaniem szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego – przydatne narzędzia

Sierpień i początek września to czas na przejrzenie programu wychowawczo-profilaktycznego i podjęcie decyzji, czy wymaga on modyfikacji, uzupełnienia lub czasem całkowitej zmiany. Każda zmiana powinna być jednak poprzedzona analizą potrzeb i diagnozą sytuacji szkolnej. Jak pracować, by proces diagnostyczny był nie tylko efektywny i rzetelny, ale także, by stał się ciekawą częścią szkolnego harmonogramu?

Przy przystępowaniu do diagnozy środowiska szkolnego trzeba zawsze pamiętać, że środowisko to składa się nie tylko z uczniów, ale także ich rodziców/opiekunów, nauczycieli i innych specjalistów oraz kadry niepedagogicznej. Każda z tych grup w szkole ma inną rolę, a co za tym idzie reprezentuje inny punkt widzenia. Dla pełnego zrozumienia sytuacji i rzetelnej jej oceny trzeba skorzystać z opinii wszystkich, którzy w środowisku szkolnym funkcjonują.
Przed przystąpieniem do diagnozy należy zastanowić się, co tak naprawdę ma ona badać. Warto zadać pytania sobie, zanim zostaną zadane innym. Dlatego ważne jest dokonanie analizy najważniejszych dokumentów i aktów prawa.  Pod uwagę bierze się w szczególności:
  • statut szkoły,
  • cele i założenia programu z poprzedniego roku,
  • kierunki rozwojowe Ministra Edukacji i Nauki,
  • rozporządzenie MEN w sprawie organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
  • notatki służbowe z interwencji kryzysowych przeprowadzonych w ubiegłym roku szkolnym,
  • ogólną opinię o szkole (nieformalną) pozyskiwaną na drodze obserwacji i rozmów z członkami środowiska szkolnego.
Sprawdź inne serwisy