program profilaktyczno-wychowawczy

Praca zespołu przy ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego

Praca zespołu przy ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego

Samo sformułowanie strategicznych działań szkoły w programie wychowawczo-profilaktycznym nie gwarantuje ich skuteczności. Podobnie jak wyniki nauczania, efekty procesu wychowania i podejmowanych działań profilaktycznych muszą być poddawane ocenie oraz, w miarę potrzeby, modyfikacji – tak, by odpowiadały na rzeczywiste potrzeby osób, do których są kierowane. Ewaluacja programu wychowawczo-profilaktycznego powinna być prowadzona z uwzględnieniem specyfiki zdiagnozowanych problemów, wcześniejszych doświadczeń oraz zasobów konkretnej szkoły. Ważne jest, aby była to praca zespołowa, angażująca wszystkich nauczycieli i innych pracowników szkoły, a także w miarę możliwości rodziców i uczniów. Tylko wtedy można uzyskać pełen obraz funkcjonowania programu i jego rzeczywistego wpływu na społeczność szkolną.

Strategię ewaluacji programu powinno się uwzględniać już na etapie konstruowania programu, planowania w związku z przyjętymi celami, projektowanymi działaniami i okresem realizacji programu. Ewaluacja nie może być działaniem izolowanym od ogólnej koncepcji pracy wychowawczej i profilaktycznej szkoły. Powinna być procesem spójnym z rzeczywistym kierunkiem podnoszenia jakości pracy szkoły w zakresie zakładanych celów. To proces zorientowany na realne problemy wynikające z przeprowadzonej diagnozy, integrujący całą społeczność szkolną wokół tych problemów i angażującym ich w rozwiązywanie, w poczuciu współodpowiedzialności za skuteczność działania.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie są najważniejsze elementy skutecznej ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego w szkole?
  • W jaki sposób ewaluacja może przyczynić się do podnoszenia jakości pracy szkoły?
  • Jakie korzyści płyną z zespołowego podejścia do planowania i przeprowadzania ewaluacji?
  • Jakie są najważniejsze zadania zespołu ewaluacyjnego i jak powinien on funkcjonować?
  • Jakie role i obowiązki powinien mieć dyrektor w procesie ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego?
  • Jak skutecznie zaplanować i przeprowadzić ewaluację programu?
  • Jak wykorzystać wyniki ewaluacji do doskonalenia działań wychowawczo-profilaktycznych?
  • Jakie są najlepsze praktyki w zakresie angażowania różnych pracowników szkoły w proces ewaluacji?
  • Jaką rolę mogą odgrywać osoby zewnętrzne, takie jak konsultanci, w procesie ewaluacji?
  • Jakie są kluczowe aspekty dobrej organizacji pracy zespołu ewaluacyjnego?
Przygotowanie do ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły

Przygotowania do ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego placówki

Ewaluacja programu wychowawczo-profilaktycznego w szkołach jest istotnym elementem zapewniającym skuteczność działań zaplanowanych w ramach realizacji tego programu. Obejmuje ocenę i analizę różnych aspektów programu, takich jak cele, metody realizacji, osiągnięte wyniki oraz efektywność. Program wychowawczo-profilaktyczny powinien być poddawany ewaluacji w każdym roku szkolnym. W artykule wyjaśniamy, czym jest ewaluacja, jakie narzędzia warto wykorzystać oraz jak przeprowadzić ewaluację, aby uzyskać wartościowe informacje zwrotne.

Niewątpliwie program wychowawczo-profilaktyczny szkoły jest narzędziem regulującym wszystkie działania z tego obszaru pracy w środowisku szkolnym. Program jest wizytówką szkoły dla poszukującego ucznia i rodzica. Powinien być zgodny z nową definicją wychowania, które ma za zadanie wspieranie dziecka w rozwoju ku pełnej dojrzałości fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej, które powinno być wzmacniane i uzupełniane przez działania z zakresu profilaktyki problemów dzieci i młodzieży (art. 1 pkt 3 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe). Program wychowawczo-profilaktyczny opisuje w sposób całościowy wszystkie zadania i działania z tego zakresu podejmowane w szkole i jest realizowany przez wszystkich nauczycieli. Powinien być przyjętą w szkole i znaną przez wszystkich uczących koncepcją wychowania zmierzającą do kształtowania osobowości ucznia i wszechstronnego jego rozwoju pod kierunkiem i przy wsparciu nauczycieli. Program powinien być spójny, otwarty i perspektywiczny. Tak jak budowanie programu nie mogło odbywać się w jednoosobowym składzie, tak samo zaplanowanie i przeprowadzenie ewaluacji ma charakter pracy i odpowiedzialności zespołowej.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Czym jest ewaluacja programu wychowawczo-profilaktycznego?
  • Dlaczego ewaluacja jest ważna?
  • Jakie są podstawowe cele ewaluacji?
  • Kiedy i jak często należy przeprowadzać ewaluację?
  • Jakie narzędzia są używane do ewaluacji?
  • Jak przeprowadzić ewaluację krok po kroku?
  • Jak analizować wyniki ewaluacji?
  • Jakie działania podejmować po ewaluacji?
  Diagnoza potrzeb szkoły przed opracowaniem szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego – przydatne narzędzia

Diagnoza potrzeb szkoły przed opracowaniem szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego – przydatne narzędzia

Sierpień i początek września to czas na przejrzenie programu wychowawczo-profilaktycznego i podjęcie decyzji, czy wymaga on modyfikacji, uzupełnienia lub czasem całkowitej zmiany. Każda zmiana powinna być jednak poprzedzona analizą potrzeb i diagnozą sytuacji szkolnej. Jak pracować, by proces diagnostyczny był nie tylko efektywny i rzetelny, ale także, by stał się ciekawą częścią szkolnego harmonogramu?

Przy przystępowaniu do diagnozy środowiska szkolnego trzeba zawsze pamiętać, że środowisko to składa się nie tylko z uczniów, ale także ich rodziców/opiekunów, nauczycieli i innych specjalistów oraz kadry niepedagogicznej. Każda z tych grup w szkole ma inną rolę, a co za tym idzie reprezentuje inny punkt widzenia. Dla pełnego zrozumienia sytuacji i rzetelnej jej oceny trzeba skorzystać z opinii wszystkich, którzy w środowisku szkolnym funkcjonują.
Przed przystąpieniem do diagnozy należy zastanowić się, co tak naprawdę ma ona badać. Warto zadać pytania sobie, zanim zostaną zadane innym. Dlatego ważne jest dokonanie analizy najważniejszych dokumentów i aktów prawa.  Pod uwagę bierze się w szczególności:
  • statut szkoły,
  • cele i założenia programu z poprzedniego roku,
  • kierunki rozwojowe Ministra Edukacji i Nauki,
  • rozporządzenie MEN w sprawie organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
  • notatki służbowe z interwencji kryzysowych przeprowadzonych w ubiegłym roku szkolnym,
  • ogólną opinię o szkole (nieformalną) pozyskiwaną na drodze obserwacji i rozmów z członkami środowiska szkolnego.
Sprawdź inne serwisy