W latach szkolnych 2014/15–2016/2017 szkoły realizowały zadania wychowawcze, osiągając cele założone w programach wychowawczych i profilaktyki. Jednak w połowie skontrolowanych szkół programy nie posiadały mierników realizacji działań, co nie pozwalało na rzetelną ocenę ich skuteczności. W niektórych szkołach stwierdzono nieadekwatność tych programów w odniesieniu do potrzeb i wymogów prawnych.
Samo sformułowanie strategicznych działań szkoły w programie wychowawczo-profilaktycznym nie gwarantuje ich skuteczności. Podobnie jak wyniki nauczania, efekty procesu wychowania i podejmowanych działań profilaktycznych muszą być poddawane ocenie oraz , w miarę potrzeby, modyfikacji – tak, by odpowiadały na rzeczywiste potrzeby osób, do których są kierowane.
Serdecznie zapraszamy na bezpłatny webinar poświęcony ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego. Podczas szkolenia usystematyzują Państwo swoją wiedzę na temat tego zagadnienia.
Z punktu widzenia uczniów przepisy czy normy nie zawsze gwarantują bezpieczeństwo. Równie ważne jest wewnętrzne poczucie, że szkoła jest miejscem bezpiecznym, przyjaznym, akceptującym. Uczniowie chcą czuć się bezpiecznie w klasie i w społeczności szkolnej, ale także podczas lekcji i w kontaktach z nauczycielami. To fundament, na którym można wiele zbudować.
Bezpieczeństwo ma różne oblicza. Kiedy myślimy o przepisach BHP, regulaminach i procedurach, skupiamy się na bezpieczeństwie zewnętrznym. Kiedy jednak myślimy o człowieku, jego postawach i przeżyciach, wkraczamy w obszar wewnętrznego poczucia bezpieczeństwa. Wreszcie bezpieczeństwo to brak zagrożenia, co w praktyce przekłada się na działania profilaktyczne szkoły skierowane na wszystkich członków społeczności szkolnej oraz, pośrednio, na rodziny uczniów.
Warmińsko-Mazurski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Elblągu zaprasza na Konferencję odbywającą się pod hasłem „Pedagog w nowej rzeczywistości szkolnej”. W tym roku szczególny nacisk położony będzie na realizację, ewaluację programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły oraz zdrowie psychiczne uczniów.
26 stycznia 2018 r. weszła w życie zmiana rozporządzenia MEN z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii. Sprawdź, co to oznacza dla działalności profilaktycznej szkoły i do kiedy należy uzupełnić diagnozę w zakresie zagrożeń oraz program wychowawczo-profilaktyczny.
Półroczna realizacja programu jest dobrym czasem na podsumowanie działań wychowawczo-profilaktycznych szkoły. Czasem na refleksję pedagogiczną, przypomnienie i zaplanowanie ewaluacji, czyli monitoringu podejmowanych działań z wyżej wymienionych obszarów pracy szkoły. Sprawdź, na co warto zwracać uwagę i jak podejść do tego ważnego tematu.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Podczas prac nad ewaluacją programu wychowawczo-profilaktycznego warto przeprowadzić spotkanie z radą pedagogiczną. Termin realizacji: wskazany jest luty 2018 r. – marzec 2018 r.
Badania wskazują, że co piąte dziecko w Europie doświadczyło wykorzystania seksualnego. Ocenia się, że w 80 procentach przypadków dziecko znało sprawcę i ufało mu. Zagrożenie zatem może pochodzić niekoniecznie od osoby obcej, ale często ze strony dorosłego, którego dziecko dobrze zna: przyjaciela lub przyjaciółki domu, kogoś z rodziny. Sprawdź, co może zrobić szkoła, by chronić uczniów przed przemocą seksualną.
W projekcie rozporządzenia zmieniającego dotychczasowe rozporządzenie zwrócono uwagę na zagrożenia związane z dopalaczami. W związku z tym uzupełnienia będzie wymagać program wychowawczo-profilaktyczny w szkole.
Wzór dokumentu. Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny określa sposób realizacji celów kształcenia oraz zadań wychowawczych zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, uwzględniając kierunki i formy oddziaływań wychowawczych, których uzupełnieniem są działania profilaktyczne skierowane do uczniów, rodziców i nauczycieli.
Skuteczność realizacji zadań określonych w programie wychowawczo-profilaktycznym będzie uzależniona od określenia perspektywy czasowej, w jakiej zadanie powinno zostać zrealizowane, a także od wskazania osób odpowiedzialnych za ich wykonanie.
W szkołach dla dorosłych nie ma obowiązku realizacji programu wychowawczo-profilaktycznego. Zasadniczo przepisy nie wprowadzają zmian w zakresie zasad realizacji zadań wychowawczych i profilaktycznych w szkołach dla dorosłych.
Dowiedz się, czy jest konieczne formułowanie odrębnego programu wychowawczo-profilaktycznego w przedszkolu.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.