Na stronie internetowej MEN opublikowano Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025. Kierunki te należy brać pod uwagę planując nadzór pedagogiczny na rok szkolny 2024/2025.
Zadania z zakresu nadzoru pedagogicznego dla kuratorów oświaty w zakresie kontroli:
a) w ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych: zgodność z przepisami prawa oświatowego realizacji obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki przez dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim posiadających orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz dzieci i młodzież z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego;
b) w przedszkolach specjalnych, szkołach podstawowych specjalnych oraz szkołach ponadpodstawowych specjalnych zorganizowanych w podmiotach leczniczych: zgodność z przepisami prawa oświatowego organizacji kształcenia oraz warunków i form realizowania specjalnych działań opiekuńczo-wychowawczych;
c) w szkołach podstawowych: zgodność z przepisami prawa oświatowego organizacji doradztwa zawodowego;
d) w branżowych centrach umiejętności: zgodność z przepisami prawa oświatowego funkcjonowania branżowych centrów umiejętności;
e) w publicznych szkołach podstawowych ogólnodostępnych: sprawowanie nadzoru pedagogicznego przez dyrektora oraz realizacja zadań w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli w szkołach uzyskujących najniższe wyniki z egzaminu ósmoklasisty.
Zgodnie z § 3 rozporządzenia MEN z w sprawie nadzoru pedagogicznego nadzór pedagogiczny jest realizowany przez wykonywanie zadań i czynności określonych w art. 55 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, w trybie działań planowych lub doraźnych.