Samo sformułowanie strategicznych działań szkoły w programie wychowawczo-profilaktycznym nie gwarantuje ich skuteczności. Podobnie jak wyniki nauczania, efekty procesu wychowania i podejmowanych działań profilaktycznych muszą być poddawane ocenie oraz, w miarę potrzeby, modyfikacji – tak, by odpowiadały na rzeczywiste potrzeby osób, do których są kierowane. Ewaluacja programu wychowawczo-profilaktycznego powinna być prowadzona z uwzględnieniem specyfiki zdiagnozowanych problemów, wcześniejszych doświadczeń oraz zasobów konkretnej szkoły. Ważne jest, aby była to praca zespołowa, angażująca wszystkich nauczycieli i innych pracowników szkoły, a także w miarę możliwości rodziców i uczniów. Tylko wtedy można uzyskać pełen obraz funkcjonowania programu i jego rzeczywistego wpływu na społeczność szkolną.
Strategię ewaluacji programu powinno się uwzględniać już na etapie konstruowania programu, planowania w związku z przyjętymi celami, projektowanymi działaniami i okresem realizacji programu. Ewaluacja nie może być działaniem izolowanym od ogólnej koncepcji pracy wychowawczej i profilaktycznej szkoły. Powinna być procesem spójnym z rzeczywistym kierunkiem podnoszenia jakości pracy szkoły w zakresie zakładanych celów. To proces zorientowany na realne problemy wynikające z przeprowadzonej diagnozy, integrujący całą społeczność szkolną wokół tych problemów i angażującym ich w rozwiązywanie, w poczuciu współodpowiedzialności za skuteczność działania.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- Jakie są najważniejsze elementy skutecznej ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego w szkole?
- W jaki sposób ewaluacja może przyczynić się do podnoszenia jakości pracy szkoły?
- Jakie korzyści płyną z zespołowego podejścia do planowania i przeprowadzania ewaluacji?
- Jakie są najważniejsze zadania zespołu ewaluacyjnego i jak powinien on funkcjonować?
- Jakie role i obowiązki powinien mieć dyrektor w procesie ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego?
- Jak skutecznie zaplanować i przeprowadzić ewaluację programu?
- Jak wykorzystać wyniki ewaluacji do doskonalenia działań wychowawczo-profilaktycznych?
- Jakie są najlepsze praktyki w zakresie angażowania różnych pracowników szkoły w proces ewaluacji?
- Jaką rolę mogą odgrywać osoby zewnętrzne, takie jak konsultanci, w procesie ewaluacji?
- Jakie są kluczowe aspekty dobrej organizacji pracy zespołu ewaluacyjnego?
Pozostało jeszcze 81% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Marzenna Czarnocka
Dyrektor poradni psychologiczno-pedagogicznej, wykładowca kursów dla nauczycieli i kadry zarządzającej placówek oświatowych.