profilaktyka w szkole

Praca zespołu przy ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego

Praca zespołu przy ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego

Samo sformułowanie strategicznych działań szkoły w programie wychowawczo-profilaktycznym nie gwarantuje ich skuteczności. Podobnie jak wyniki nauczania, efekty procesu wychowania i podejmowanych działań profilaktycznych muszą być poddawane ocenie oraz, w miarę potrzeby, modyfikacji – tak, by odpowiadały na rzeczywiste potrzeby osób, do których są kierowane. Ewaluacja programu wychowawczo-profilaktycznego powinna być prowadzona z uwzględnieniem specyfiki zdiagnozowanych problemów, wcześniejszych doświadczeń oraz zasobów konkretnej szkoły. Ważne jest, aby była to praca zespołowa, angażująca wszystkich nauczycieli i innych pracowników szkoły, a także w miarę możliwości rodziców i uczniów. Tylko wtedy można uzyskać pełen obraz funkcjonowania programu i jego rzeczywistego wpływu na społeczność szkolną.

Strategię ewaluacji programu powinno się uwzględniać już na etapie konstruowania programu, planowania w związku z przyjętymi celami, projektowanymi działaniami i okresem realizacji programu. Ewaluacja nie może być działaniem izolowanym od ogólnej koncepcji pracy wychowawczej i profilaktycznej szkoły. Powinna być procesem spójnym z rzeczywistym kierunkiem podnoszenia jakości pracy szkoły w zakresie zakładanych celów. To proces zorientowany na realne problemy wynikające z przeprowadzonej diagnozy, integrujący całą społeczność szkolną wokół tych problemów i angażującym ich w rozwiązywanie, w poczuciu współodpowiedzialności za skuteczność działania.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie są najważniejsze elementy skutecznej ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego w szkole?
  • W jaki sposób ewaluacja może przyczynić się do podnoszenia jakości pracy szkoły?
  • Jakie korzyści płyną z zespołowego podejścia do planowania i przeprowadzania ewaluacji?
  • Jakie są najważniejsze zadania zespołu ewaluacyjnego i jak powinien on funkcjonować?
  • Jakie role i obowiązki powinien mieć dyrektor w procesie ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego?
  • Jak skutecznie zaplanować i przeprowadzić ewaluację programu?
  • Jak wykorzystać wyniki ewaluacji do doskonalenia działań wychowawczo-profilaktycznych?
  • Jakie są najlepsze praktyki w zakresie angażowania różnych pracowników szkoły w proces ewaluacji?
  • Jaką rolę mogą odgrywać osoby zewnętrzne, takie jak konsultanci, w procesie ewaluacji?
  • Jakie są kluczowe aspekty dobrej organizacji pracy zespołu ewaluacyjnego?
Uczeń na wagarach. Dlaczego uczniowie uciekają ze szkoły?

Uczeń na wagarach. Dlaczego uczniowie uciekają ze szkoły?

Dla części uczennic i uczniów, którzy spróbowali wagarów, kończy się na pojedynczych przypadkach samowolnej nieobecności. Jednak są także osoby, dla których wagarowanie staje się jednym ze sposobów funkcjonowania w szkolnej rzeczywistości. Jeśli w ich przypadku wagary raz pozwolą im osiągnąć cel (np. uniknąć złej oceny), jest duże prawdopodobieństwo, że spróbują ich znowu i że tendencja do wagarowania będzie się pogłębiać. Konsekwencje mogą być poważne. Dlatego warto zdecydowanie reagować już na pierwsze, nawet pozornie niewinne przypadki wagarowania.

Zgodnie z definicją zamieszczoną w słowniku języka polskiego PWN, wagary to samowolne przebywanie ucznia poza szkołą [1]. Wagary to zjawisko polegające na nieusprawiedliwionej absencji ucznia z zajęć szkolnych. Mimo że może być postrzegane jako typowe zachowanie młodzieżowe, opuszczanie lekcji stanowi poważny problem społeczny i edukacyjny. Co oczywiste, częste nieobecności w szkole ciągłość nauki, co może prowadzić do braków w wiedzy i umiejętnościach, a w konsekwencji do niższych wyników w nauce. Oprócz tego trzeba pamiętać, że szkoła to nie tylko miejsce nauki, ale także ważne środowisko społeczne. To w szkole uczniowie uczą się interakcji, pracy zespołowej i rozwiązywania konfliktów. Wagary pozbawiają ucznia możliwości rozwoju tych umiejętności.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie są główne przyczyny uczniowskich wagarów?
  • Jakie rodzaje wagarów można wyróżnić??
  • Czy opuszczanie lekcji być sygnałem głębszych problemów?
  • Jakie działania profilaktyczne mogą pomóc zapobiegać wagarowaniu
  • W jaki sposób szkoła i rodzice mogą współpracować, aby skutecznie reagować na samowolne nieobecności?
  • Jakie są prawne konsekwencje nieusprawiedliwionych nieobecności w szkole?
  • W jaki sposób identyfikować uczniów zagrożonych chronicznym wagarowaniem?
  • Które metody motywowania uczniów do regularnego uczęszczania na zajęcia są najbardziej skuteczne?
  • Czy wychowawca powinien informować rodziców o wagarach pełnoletniego ucznia?
Sprawdź inne serwisy