Zatrudnienie nauczyciela współorganizującego kształcenie w klasie integracyjnej jest obowiązkowe. Nauczyciel ten powinien ściśle współpracować z tzw. przedmiotowcem na rzecz dzieci. To od jakości ich współpracy zależy bowiem atmosfera na lekcji oraz efektywność procesu dydaktycznego. Kim jest dla nauczyciela prowadzącego nauczyciel wspomagający? Przeczytaj artykuł i sprawdź, jak może wyglądać współpraca nauczycieli przedmiotowych i wspomagających. Dowiedz się, jak zbudować pozytywną współpracę na terenie szkoły.
Nie zawsze w orzeczeniu zawarte są szczegółowe wytyczne dotyczące pracy z dzieckiem objętym kształceniem specjalnym. Taka sytuacja jest najbardziej problematyczna w przedszkolu, gdzie najczęściej dostarczane są orzeczenia o autyzmie. Przepisy nie określają ani wymiaru, ani rodzaju zajęć w przedszkolu. Jak zatem ustalić rodzaj i wymiar wsparcia dla dziecka z autyzmem lub zespołem Aspergera?
W szkołach dominuje myślenie schematyczne, opierające się głównie na prawidłowym rozwiązaniu zadania, często wskazanym w kluczu. Uczniowie wiedzę czerpią z podręczników, opracowań i internetu. Mają postrzegać otaczający świat przez pryzmat faktów i liczb. Rzadko natomiast wykonują zadania rozwijające wyobraźnię i pobudzające kreatywność. Takie działania podejmują zwykle w domu, w wolnym czasie. Czy rozmawiają o tym z nauczycielami? Rzadko. Tymczasem to właśnie te domowe, dobrowolne aktywności wspaniale rozwijają dziecięcą wyobraźnię. Uczniowie niejako we własnym zakresie wzmacniają kreatywność, uczą rozwiązywania problemów i wychodzenia z opresji. O czym mowa? O grach komputerowych. W artykule wskazano, w jaki sposób gry komputerowe wspierają rozwój dzieci i młodzieży.
Każdy nauczyciel, w tym specjalista, może skorzystać ze zwolnienia z tytułu opieki nad dzieckiem w wieku do lat 14. Zwolnienie to przysługuje z zachowaniem wynagrodzenia, w wymiarze 2 dni na rok kalendarzowy. Sprawdź, w jakich przypadkach nauczycielowi przysługują 2 dni wolne na opiekę nad dzieckiem. Dowiedz się, czy skorzystanie z dni wolnych z tytułu opieki może doprowadzić do utraty trzynastki za 2021 rok.
Przedszkole do którego uczęszcza dziecko z autyzmem zobowiązane jest do zatrudnienia dodatkowo tzw. nauczyciela wspomagającego. Czy taki nauczyciel musi być obecny w przy dziecku przez cały czas jego pobytu w placówce? Czy zamiast nauczyciela wspomagającego można zatrudnić specjalistę lub zapewnić wsparcie pomocy nauczyciela?
Artykuł poświęcono roli osoby koordynującej działania zespołu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Autor opisuje i wyjaśnia zadania, przed jakimi stoi koordynator. Zwraca także uwagę na trudności, na które może napotkać w toku organizacji i udzielania pomocy. Porusza również kwestię planowania i rozdzielania zadań, które będą realizować członkowie zespołu. Sprawdź, jakie zadania można powierzyć koordynatorowi, aby współpraca zespołu psychologiczno-pedagogicznego dawała najlepsze efekty.
Szkolne życie dzieci poruszających się na wózku inwalidzkim może być bardzo trudne. Może być jednak łatwiejsze, jeżeli zostanie im zaoferowana odpowiednia pomoc. Efektywne wspieranie ucznia z niepełnosprawnością może dać więcej niż zajęcia integracyjne. Kluczem jest kształtowanie poczucia umiejscowienia kontroli. Dowiedz się czym są wewnątrzsterowność i zewnątrzsterowność u dzieci poruszających się na wózku inwalidzkim. Sprawdź, które zachowania wspierają, a które hamują samodzielność uczniów.
Pismo Ministra Edukacji i Nauki dotyczące odbiurokratyzowania pracy nauczycieli wywołało wiele zamieszania. Nauczyciele dowiedzieli się, że znaczna część dokumentów, które obowiązkowo opracowują, nie jest wymagana. Do takich dokumentów zalicza się m.in. roczne podsumowania skuteczności kształcenia specjalnego. Sprawdź czy pismo ministra zwalnia nauczycieli z obowiązku ewaluacji pracy terapeutycznej. Dowiedz się czy dyrektor szkoły może wprowadzić wewnętrzne zasady dokumentowania pracy na rzecz uczniów.
Odmowa przyjęcia do przedszkola dziecka z alergią pokarmową jest niedopuszczalna. Kadra przedszkola musi natomiast zadbać o zapewnienie mu odpowiedniej opieki i bezpieczeństwa. Jednocześnie jednak, brak jest przepisów które określałyby zasady podawania dzieciom leków w przedszkolach. Czy w zakres obowiązków nauczycieli może wchodzić także podawanie leków? Przede wszystkim, czy w przypadku alergika, nauczyciel musi wykonać zastrzyk z adrenaliny w przedszkolu? Sprawdź, jak rozwiązać problem w przypadku przedszkolaków, skoro przepisy nie określają zasad podawania dzieciom leków w przedszkolach.
Niektóre dzieci uczęszczają jednocześnie na terapię logopedyczną i terapię SI. Warto wówczas wykorzystywać możliwości jednych i drugich zajęć. Najlepiej robić to poprzez ustalenie między terapeutami, które elementy z logopedii zastosować na terapii SI i odwrotnie. Integracja sensoryczna i terapia logopedyczna nie powinny istnieć w oderwaniu od siebie. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, na co zwracać uwagę organizując zajęcia z SI dla dzieci objętych terapią logopedyczną.