Współczesna edukacja poszukuje wielu rozwiązań, które wydadzą się korzystne w procesie nauczania zarówno dla ucznia, jak i dla nauczyciela. Zadaniem tego drugiego jest nie tylko nauczyć, ale przede wszystkim rozbudzić w uczniu ciekawość świata i chęć poznawania nowych rzeczy. Warto też pokazać młodym ludziom, w jaki sposób przyswajać wiedzę, gdzie jej szukać i jak selekcjonować. Jedną z ważniejszych metod pracy jest metoda projektu. W artykule wyjaśniamy, jak pracować metodą projektu w szkole.
Spadochroniarz to jedno z najbardziej popularnych i nieprzyjemnych określeń, które słyszą o sobie dzieci powtarzające klasę. Wśród rówieśników często funkcjonuje na ich temat ogrom stereotypowych przekonań. Jak bywają postrzegani są uczniowie, którzy trafiają znów do tej samej klasy? Jako mniej inteligentni, zaniedbani, pochodzący z patologicznych środowisk. Trudno o bardziej krzywdzący obraz. Repetujący klasę jest ogromnie narażony na stygmatyzację i wykluczenie z grupy rówieśniczej. Dowiedz się, jak chronić uczniów powtarzających klasę przed wykluczeniem.
Zindywidualizowana ścieżka kształcenia jest formą pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, którzy nie mogą uczęszczać do szkoły z powodów wynikających w szczególności ze stanu zdrowia. Jej organizacja i realizacja wciąż budzą wiele wątpliwości wśród dyrektorów, nauczycieli i rodziców. W artykule odpowiadamy na najczęściej zadawane pytania. Wyjaśniamy, co ścieżka oznacza dla szkoły i ucznia. Podajemy przykłady organizacji kształcenia w tej formie pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Sierpień i początek września to czas na przejrzenie programu wychowawczo-profilaktycznego i podjęcie decyzji, czy wymaga on modyfikacji, uzupełnienia lub czasem całkowitej zmiany. Każda zmiana powinna być jednak poprzedzona analizą potrzeb i diagnozą sytuacji szkolnej. Jak pracować, by proces diagnostyczny był nie tylko efektywny i rzetelny, ale także, by stał się ciekawą częścią szkolnego harmonogramu?
Mimo że projekt nowego rozporządzenia MEiN w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli jaklo datę wejścia w życie wskazywał 1 września 2023., nowe rozporządzenie nie zostało podpisane i nadal nie jest ogłoszone w Dzienniku Ustaw. Co oznacza to w praktyce? Sprawdź, jakie mogą być prawne konsekwencje zatrudnienia nauczycieli wobec braku nowego rozporządzenia w sprawie kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. Przeczytaj aktualne artykuły: Kwalifikacje nauczyciela wspomagającego od 3 października 2023 r. – nowe rozporządzenie Kwalifikacje wymagane od nauczycieli specjalistów od 3 października 2023 r.
Praca w godzinach ponadwymiarowych i doraźnych zastępstwach to dla wychowawcy klasy szansa na zarobienie dodatkowych pieniędzy. Z drugiej jednak strony wymaga to jeszcze lepszej organizacji i umiejętnego zarządzania swoim czasem pracy. Sprawdź, jaki jest limit dla dodatkowych godzin i co zmieniło się w tym zakresie od 1 września 2023/2024. Dowiedz się, które godziny możesz realizować bez wymaganych kwalifikacji oraz kiedy potrzebna jest zgoda na dodatkową pracę. Upewnij się także, jak rozliczane jest wynagrodzenie wychowawcy klasy za pracę w godzinach ponadwymiarowych i doraźnych zastępstw.
Indywidualizacja pracy jest jednym z największych wyzwań edukacyjnych, a organizacja pracy w taki sposób, żeby każdy skorzystał z niej w takim samym stopniu wymaga dużego przygotowania. Dobrze zaplanowana na początku, może okazać się dużym ułatwieniem i stać się nawykiem, a nie stresującym obowiązkiem i piętrzącym się stosem papierów. Dla uczniów dobrze zaplanowana indywidualizacja często jest źródłem motywacji, a często również w życiu okazją na osiągnięcie sukcesu w szkole. Dowiedz się, na czym polega indywidualizacja nauczania. Sprawdź, jak indywidualizować pracę na zajęciach, aby poszczególni uczniowie mogli realizować program we własnym tempie i pokonywać po drodze problemy, z którymi borykają się na poszczególnych przedmiotach.
Uczeń z zespołem Aspergera w szkole ogólnodostępnej to wyzwanie dla całej społeczności szkolnej. To uczeń bardzo wymagający, bardzo różnie funkcjonujący, uczeń, który oprócz tego, że boryka się z trudnościami, często prezentuje również wybitne zdolności, które należy rozwijać. Szkoły ogólnodostępne są bardzo różnie są przygotowane na przyjęcie takich uczniów. W artykule znajdziesz wskazówki o czym należy pamiętać, jeżeli do szkoły został przyjęty uczeń z zespołem Aspergera.
Obecnie nauczyciele odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu przyszłości młodych ludzi. Dążąc do doskonalenia warsztatu pracy i skuteczniejszego osiągania celów edukacyjnych, warto wykorzystywać narzędzia strategiczne, takie jak analiza SWOT. Technika SWOT jest pomocna w ocenie i analizie pracy nauczyciela w szkole oraz jego interakcji z uczniami. Pozwala na identyfikację mocnych i słabych stron procesu nauczania. Oprócz tego umożliwia ocenę szans i zagrożeń wynikających ze stanu środowiska edukacyjnego. Najczęściej sięgają po nią nauczyciele w procesie awansu zawodowego. Jednak narzędzie to może przynieść wiele korzyści nauczycielom dyplomowanym, którzy nie będą już ubiegać się o kolejne stopnie awansu zawodowego. Dowiedz się, jak wykorzystać analizę SWOT w procesie samodoskonalenia nauczyciela.
Dyrektor szkoły lub przedszkola ponosi odpowiedzialność za realizację orzeczeń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Często pojawiają się jednak wątpliwości – czy wskazane w zaleceniach zajęcia powinny być zajęciami rewalidacyjnymi czy specjalistycznymi? Dowiedz się, co odróżnia zajęcia rewalidacyjne i zajęcia specjalistyczne. Dowiedz się, które organizuje się w związku z kształceniem specjalistycznym, a które to zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.