Wykupienie przez rodziców ubezpieczenia od nieszczęśliwych wypadków jest dobrowolne. A to oznacza, że szkoła nie może zakazać udziału w wycieczce dziecku, którego rodzice takiego ubezpieczenia nie wykupili. Sprawdź, co można zrobić, aby zabezpieczyć interesy szkoły, jeżeli rodzice nie decydują się na ubezpieczenie dziecka. Wskazówek mają zastosowanie zarówno, gdy organizowany jest wyjazd jednodniowy, jak o dłuższy. Co ważne, odnoszą się do krajowych wycieczek szkolnych.
Telefon ma przyrośnięty do ręki. Dla niego świat poza internetem mógłby nie istnieć. Dla niej nic poza tą grą się nie liczy. Ciągle tylko przegląda te strony, kciuk jej odpadnie od scrollowania. Takie zdania padają, gdy dorośli zaczynają się obawiać, że elektronika stanie się dla nich konkurencją. Formułują często ostre sądy, że to uzależnienie od inernetu, siecioholizm, choroba wymagająca leczenia. Mają poczucie, że dzieci zostały całkowicie pochłonięte przez niebieskie światło telefonu lub laptopa. W tym wszystkim nie zastanawiają się jednak, jakie są przyczyny tego stanu rzeczy. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jakie są przyczyny częstego sięgania po elektronikę przez młodych ludzi. Sprawdź, jak dowiedzieć się, czy to faktycznie uzależnienie od internetu, siecioholizm. Kiedy internet to rozrywka i szansa na kontakt, a kiedy mogą pojawić się konsekwencje nadużywania tego medium?
Diagnoza jest podstawą wszelkiego typu pomocy dziecku, które trafia do poradni psychologiczno-pedagogicznej. Wiele się mówi ostatnio o nowym modelu diagnostycznym. Warto przyjrzeć się bliżej, jakie korzyści niesie szerokie zastosowanie diagnozy funkcjonalnej w poradnictwie. Czy dzięki wprowadzeniu nowego modelu badania dziecko otrzyma bardziej efektywną pomoc i wsparcie w dążeniu do optymalnego rozwoju? Czy poradnie psychologiczno-pedagogiczne będą musiały zmienić model diagnozowania w najbliższej przyszłości?
Dyrektor musi co najmniej dwa razy na rok szkolny przedstawić radzie pedagogicznej wnioski z nadzoru. Z reguły przedstawienie to następuje po zakończeniu każdego półrocza. Przepisy nie wskazują, w jakiej formie tego dokonać, dlatego na ogół przygotowywane jest sprawozdanie dyrektora z nadzoru pedagogicznego. Okazuje się, że nie jest to konieczne i nie trzeba sporządzać sprawozdania z nadzoru aż dwa razy do roku. Dowiedz się, jakie obowiązki ma dyrektor w zakresie przedstawianie radzie pedagogicznej wniosków z nadzoru.
Ostatnie tygodnie roku szkolnego to istne szaleństwo. W tym roku to dodatkowo prawdziwy maraton: ekspresowe poprawianie ocen przeplata się z gorączkowym kończeniem programów z poszczególnych przedmiotów. Kucie, stres i przemęczenie – byle wytrwać. Czy czerwiec w szkołach może być inny? Czy można wyluzować i nie fundować uczniom, którzy niemal cały rok spędzili w rozłące, tak ogromnego stresu?
Asertywność to dosyć enigmatyczne wyrażenie, którego czasem używa się, do określania problemów w relacjach społecznych. Hasła „brakuje mu asertywności” lub „asertywność zapewniła jej sukces” to slogany, którymi operuje się na co dzień, nie zawsze jednak w pełni rozumiejąc ich sens. Z czego wynika asertywność, jak wzmacniać asertywne postaw uczniów i jaka jest rola nauczyciela w tym procesie?
Informacja o potrzebie udania się z dzieckiem do psychologa dziecięcego często wywołuje u rodziców szok i niepewność. Jednak szkoła czy przedszkole nie zawsze jest w stanie udzielenia kompleksowego wsparcia, którego w danej sytuacji potrzebuje dziecko. Przekazując sugestię skorzystania ze specjalistycznej pomocy psychologicznej warto wyjaśnić, jak będzie wyglądała pierwsza wizyta u psychologa specjalnego oraz na czym polega praca z dzieckiem w gabinecie. Warto wyjaśnić rodzicom, że pierwsza wizyta ma charakter konsultacji, w czasie której psycholog ma zgromadzić kluczowe informacje. Trzeba bowiem mieć świadomość, że na pierwszym spotkaniu psycholog nie rozpocznie jeszcze terapii i nie udzieli dziecku kompleksowej pomocy. W artykule zamieszczamy wskazówki do przygotowania dziecka i rodziców na spotkanie z psychologiem dziecięcym.
Żyjemy w czasach, w których „szybciej” jest często równoznaczne z „lepiej”. Dużo mówi się o tym, że warto jak najwcześniej zapisać dziecko na lekcje języka obcego, taniec, gimnastykę, programowanie. Jeśli zabawki, to edukacyjne, jeśli wycieczka, to koniecznie taka, by zobaczyć coś ciekawego. Nie ma w tym nic złego – jeśli zachowuje się umiar i dziecko jest gotowe na to, by uporać się z kolejnymi wyzwaniami. Jednak co, jeśli wcale nie jest, ale rodzic, uznał, że na pewno doskonale nadaje się do szkoły? W artykule udzielamy wskazówek, jak radzić sobie w dwóch sytuacjach: gdy rodzice chcą zapisać do szkoły niegotowego na naukę sześciolatka oraz gdy nie dopuszczają myśli o odroczeniu rozpoczęcia obowiązku szkolnego siedmiolatka. Sprawdź jak rozmawiać z rodzicami o braku gotowości szkolnej.
Rozmowy z uczniami bywają trudne, ale jeszcze większym wyzwaniem mogą okazać się ich rodzice. To oni odpowiadają za wychowanie dziecka i podejmują najważniejsze decyzje, które go dotyczą. Nie zawsze są to decyzje słuszne, jednak szkoła, co do zasady nie powinna w nie ingerować. Co jednak, kiedy postawa rodzica wpływa na komunikację z nauczycielami? Sprawdź, jak rozpoznawać style wychowawcze rodziców, aby usprawnić komunikację i współpracę na linii szkoła – dom.
Ewaluacja służy uczeniu się i rozwojowi, nie ma sensu, gdy nie chcemy i nie możemy skorzystać z jej wyników. Patrząc z tej perspektywy, nie może być ona uciążliwym problemem, ale stałą praktyką szkoły i można ją zaplanować tak, by była szybka, łatwa, przyjemna i oczywiście użyteczna.
Kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi powinno być prowadzone w taki sposób, aby zapewnić im możliwość indywidualnego rozwoju, a także stworzyć warunki do aktywności zawodowej w przyszłości. Oprócz wiedzy teoretycznej, szkoła powinna także rozwijać kompetencje społeczne uczniów ze SPE, aby mogli w pełni uczestniczyć w życiu społeczno-zawodowym. Na jakie kompetencje zwrócić szczególną uwagę w pracy z uczniem ze SPE?
Praca grupowa w edukacji to nie tylko metoda aktywizująca uczniów, ale także klucz do rozwijania ich umiejętności współpracy i komunikacji. Chociaż nauczyciele chętnie stosują tę formę, często napotykają wyzwania w jej realizacji. Jak skutecznie organizować zadania w grupie? Jak sprawiedliwie ocenić wkład każdego ucznia? W artykule przedstawiamy tajniki efektywnej pracy grupowej. Przedstawiamy korzyści płynące z dobrze przeprowadzonej lekcji oraz wyjaśniamy, jakie metody oceniania można zastosować, by były one sprawiedliwe dla wszystkich.
Obowiązkiem każdego nauczyciela, także wychowawcy klasy jest dbanie o zdrowie i bezpieczeństwo uczniów w czasie, gdy pozostają pod opieką szkoły. Niewłaściwe wywiązywanie się z tego zadania może doprowadzić do pociągnięcia wychowawcy do odpowiedzialności pracowniczej, dyscyplinarnej, karnej a także cywilnej. By tego uniknąć warto wiedzieć, jakie działania i zaniechania są zagrożone sankcjami prawnymi, a które pomogą wychowawcy zapewnić uczniom bezpieczeństwo i zatroszczyć się o ich zdrowie.
Wielu uczniów skarży się na silny stres w szkole. Pojawiają się przeróżne objawy psychosomatyczne świadczące o dużym napięciu – bóle brzucha, bóle głowy, poczucie ciągłego zmęczenia. Czasami lęk jest wręcz paraliżujący, nie pozwala na napisanie sprawdzianu, czy udzielenie odpowiedzi nauczycielowi. A przecież nic strasznego się nie dzieje – mówią zwykle dorośli. Silne emocje w szkole są często wynikiem wielu pozornie drobnych sytuacji, których wspólnym mianownikiem jest presja. Jak jej unikać? Dowiedz się, dlaczego motywowanie uczniów bez wywieranie presji sprawdza się lepiej niż wzbudzanie lęku?
Rodzina jest fundamentem, na którym budujemy naszą tożsamość, uczymy się relacji z innymi i kształtujemy nasze pierwsze wzorce zachowań. Jest to pierwsze środowisko, które ma za zadanie przygotować młodego człowieka do życia w społeczeństwie, wyposażając go w niezbędne umiejętności, wartości i wiedzę. Jednak nie każda rodzina jest w stanie sprostać tym zadaniom. W przypadku rodzin dysfunkcyjnych, które z różnych przyczyn nie są w stanie zapewnić odpowiedniego wsparcia i bezpieczeństwa swoim dzieciom, szczególną rolę odgrywa środowisko szkolne. To właśnie szkoła często staje się miejscem, gdzie po raz pierwszy dostrzegane są problemy i gdzie można podjąć pierwsze kroki w kierunku wsparcia i pomocy. W niniejszym artykule skupimy się na zrozumieniu, czym jest rodzina dysfunkcyjna i jakie są jej główne cechy charakterystyczne. Szczególną uwagę poświęcono roli, jaką szkoła może odegrać w wsparciu takich rodzin, oraz metodom i strategiom, które mogą być stosowane przez nauczycieli, pedagogów i psychologów szkolnych w celu zapewnienia odpowiedniej pomocy i wsparcia.
Schizofrenia w przypadku dziecka budzi w społeczeństwie silny lęk. Jak będzie funkcjonować młody człowiek, którego obciążyła tak tajemnicza i trudna choroba? Jak rozumieć jego zachowania i potrzeby? Diagnoza schizofrenii jest często dla otoczenia ogromnym szokiem. Czasem objawy pojawiają się powoli i nie od razu dorośli są w stanie na nie odpowiednio zareagować. Jak rozpoznać, że dziecko potrzebuje konsultacji psychiatrycznej? Jak potem zaopiekować się nim w szkole?
Przezwiska i wyzwiska w podstawówce stały się tak powszechne, że większość uczniów traktuje je jako stały element życia szkolnego. Wielu z nich uważa, że jest to niewinna forma zabawy, nie zdając sobie sprawy z głębokich ran, jakie mogą zadawać słowami. Niestety, to, co dla jednych jest żartem, dla innych może stać się przyczyną cierpienia i izolacji. Nie można się na to godzić. Z tego artykułu dowiesz się, w jakim celu uczniowie stosują przezwiska i wyzwiska, co przeżywają ofiary oraz co możesz zrobić, aby było ich jak najmniej.
Rodzina jest fundamentem, na którym budujemy naszą tożsamość, uczymy się relacji z innymi i kształtujemy nasze pierwsze wzorce zachowań. Jest to pierwsze środowisko, które ma za zadanie przygotować młodego człowieka do życia w społeczeństwie, wyposażając go w niezbędne umiejętności, wartości i wiedzę. Jednak nie każda rodzina jest w stanie sprostać tym zadaniom. W przypadku rodzin dysfunkcyjnych, które z różnych przyczyn nie są w stanie zapewnić odpowiedniego wsparcia i bezpieczeństwa swoim dzieciom, szczególną rolę odgrywa środowisko szkolne. To właśnie szkoła często staje się miejscem, gdzie po raz pierwszy dostrzegane są problemy i gdzie można podjąć pierwsze kroki w kierunku wsparcia i pomocy. W niniejszym artykule skupimy się na zrozumieniu, czym jest rodzina dysfunkcyjna i jakie są jej główne cechy charakterystyczne. Szczególną uwagę poświęcono roli, jaką szkoła może odegrać w wsparciu takich rodzin, oraz metodom i strategiom, które mogą być stosowane przez nauczycieli, pedagogów i psychologów szkolnych w celu zapewnienia odpowiedniej pomocy i wsparcia.
Schizofrenia w przypadku dziecka budzi w społeczeństwie silny lęk. Jak będzie funkcjonować młody człowiek, którego obciążyła tak tajemnicza i trudna choroba? Jak rozumieć jego zachowania i potrzeby? Diagnoza schizofrenii jest często dla otoczenia ogromnym szokiem. Czasem objawy pojawiają się powoli i nie od razu dorośli są w stanie na nie odpowiednio zareagować. Jak rozpoznać, że dziecko potrzebuje konsultacji psychiatrycznej? Jak potem zaopiekować się nim w szkole?
Przezwiska i wyzwiska w podstawówce stały się tak powszechne, że większość uczniów traktuje je jako stały element życia szkolnego. Wielu z nich uważa, że jest to niewinna forma zabawy, nie zdając sobie sprawy z głębokich ran, jakie mogą zadawać słowami. Niestety, to, co dla jednych jest żartem, dla innych może stać się przyczyną cierpienia i izolacji. Nie można się na to godzić. Z tego artykułu dowiesz się, w jakim celu uczniowie stosują przezwiska i wyzwiska, co przeżywają ofiary oraz co możesz zrobić, aby było ich jak najmniej.
Szkoła jest systemem naczyń powiązanych. Gdy ktoś ten system opuści, zmiana odczuwalna jest na wielu poziomach. Inaczej jednak reagować będziemy, gdy zmiana zachodzi w sposób zupełnie naturalny, a inaczej, gdy mamy do czynienia z wydarzeniem kryzysowych. Gdy mówimy o nagłej utracie w wyniku zdarzenia kryzysowego, może ona mieć bardzo duże przełożenie na przebieg procesu grupowego. Jak rozmawiać z uczniami po śmierci członka społeczności szkolnej?
Od kilku tygodni w tysiącach szkół w całej Polsce uczą się dzieci, które wraz ze swoimi rodzinami uciekły z Ukrainy. Dwa lata temu z powodu pandemii szkoły musiały, w ciągu kilku tygodni przekształcić się w funkcjonujące całkowicie zdalnie instytucje edukacyjne. W tym roku mierzą się z przekształceniem na miejsca dwujęzycznego nauczania. Jak w obliczu kryzysu migracyjnego zadbać o dobro uczniów i nauczycieli? Jak poradzić sobie w nowej, wielokulturowej rzeczywistości?
Ostatnie lata to czas nieustannej adaptacji do zmian. Gdy w 2020 roku wybuchła pandemia, społeczeństwo nie dysponowało żadnymi wypracowanymi rozwiązaniami. Trzeba było dostosować się do okoliczności, nieustannie padało wyświechtane już określenie: „sytuacja jest rozwojowa”. Teraz życie okazało się jeszcze bardziej zaskakujące, wybuchła wojna. Wszystko to ma ogromny wpływ na młodych ludzi, którzy choć nie mówią tego głośno, coraz częściej myślą „ja wysiadam”. I to dlatego coraz częściej można usłyszeć o mówić o prawdziwej epidemii dziecięcej depresji, okaleczeń, bezsilności i tragicznie niskiej samooceny. Przeczytaj artykuł o kryzysie psychiatrii dzieci i młodzieży i dowiedz się, jak szkoła może reagować na trudne sytuacje.
Powrót do stacjonarnej nauki w klasach I-III szkoły podstawowej stwarza nowe okazje do klasowych wycieczek, spacerów i zabaw na. W aktualnie panujących warunkach atmosferycznych nietrudno o wypadki i drobne urazy na śliskiej i oblodzonej nawierzchni. Zanim wyjdziesz uczniami na zewnątrz, upewnij się, że wiesz jak unikać wypadków oraz jak postępować, gdyby jednak doszło do takiego zdarzenia.
Coraz częściej spożycie alkoholu zdarza się w szkole czy na wycieczce szkolnej. Jakie zagrożenia to za sobą niesie? Co dzieje się w tak młodym organizmie podczas upojenia? Jak rozpoznać upojenie i co robić aby zapewnić dziecku odpowiednią opiekę? Na te oraz inne pytania odpowiada lekarz.
Do gabinetu psychologów dziecięcych coraz częściej trafiają rodzice zaniepokojeni tym, jak ich dziecko się odżywia. Obserwują wycofanie córki czy syna z jedzenia wspólnie z rodziną, nasilające się ograniczenia ilości jedzenia, dążenie do odchudzania się, wykonywania ćwiczeń, odrzucania różnych produktów. Martwią się tym, ile czasu ich dziecko spędza na przyglądaniu się własnemu ciału, ważeniu, porównywaniu się do kolegów. Niepokój budzą sytuacje, w których dziecko odmawia jedzenia lub zjada je po kryjomu w dużych ilościach.